ورزشورزش درمانی

اهمیت و فواید شنا براي سلامتی

آیا با فواید شنا آشنایی دارید؟ اگر به‌تازگی یک برنامه ورزشی شروع کرده‌اید شنا بهترين انتخاب است و فواید زیادی برای ذهن، جسم و روح دارد. کارشناسان توصیه می‌کنند بزرگ‌سالان هر هفته باید 150 دقیقه فعالیت متوسط یا 75 دقیقه فعالیت شدید در آب داشته باشند.

علاوه بر اين شنا روشي عالی برای فعاليت کل بدن و سیستم قلبی عروقی است تقریباً یک ساعت شنا به‌اندازه یک ساعت دویدن بدون این‌که بر استخوان‌ها و مفاصل تأثیر بگذارد، کالری می‌سوزاند. شنا ورزشي محبوب در تمام كشورها است و از مزاياي آن نمی‌شود غافل شد بنابراين بهتر است شنا را وارد برنامه‌های روزمره خود كنيد.

فواید شنا براي سلامتي

فواید شنا برای سلامتی - سیوطب

فعاليت كل بدن

یکی از بزرگ‌ترین مزایای شنا اينكه تمام بدن درگير آن می‌شوند و به‌این‌ترتیب مزاياي زير را به ارمغان می‌آورد:

ضربان قلب شمارا بالا نگه می‌دارد و به‌این‌ترتیب فشار روانی بدن كاهش می‌یابد

افزايش استقامت، قدرت عضلانی و تناسب‌اندام قلبی عروقی

حفظ وزن، قلب و ریه‌های سالم

افزايش قدرت عضلات

درگير شدن عضلات

بیشتر بخوانید: آموزش شنای کودکان، از چه سنی و با چه شرایطی؟

تمرين عضلات براي  سیستم قلبی عروقی بسيار مفيد است و باعث تقویت قلب و ریه‌های بدن می‌شود. در كل شنا برای بدن بسیار مفید است به‌طوری‌که محققان معتقدند خطر مرگ را کاهش دهد. برخی مطالعات دیگر نشان می‌دهند شنا فشارخون و قند خون را كاهش می‌دهد.

فواید شنا براي آرتروز

شنا براي آسیب‌هایی از قبيل زير مناسب است:

آرتروز

جراحت

ناتوانی

شنا به کاهش برخی از دردهای بدن و بهبودی ناشی از آسیب‌های جدي بدن كمك می‌کند. شنا در سالمندان و افراد مبتلابه آرتروز، کاهش قابل‌توجهی در درد و سفتی مفصل دارند و پس از انجام فعالیت‌هایی مانند شنا و دوچرخه‌سواری درد و آسيب جسمی کمتری را تجربه کردند.

بیشتر بخوانید: اسپیلاوایزر زانوبند فراصوت بهترین راه برای درمان زانو درد

فواید شنا برای افراد مبتلابه آسم

محیط مرطوب استخرهای سرپوشیده برای افراد مبتلابه آسم محيطي عالي است. علاوه بر اين تمرینات تنفسی مرتبط با این ورزش، مانند نفس کشیدن ظرفیت ریه‌ها را گسترش داده و تنفس فرد را كنترل می‌کند.

برخی مطالعات نشان می‌دهد شنا خطر ابتلا به آسم را به دلیل مواد شیمیایی مورداستفاده در استخرها افزایش می‌دهد. بااین‌حال در صورت ابتلا به آسم و خطرات احتمالی آن با پزشک مشورت كنيد و در صورت امکان به دنبال استخری باشید که از آب‌نمک به‌جای کلر استفاده کند.

بیشتر بخوانید: ورزش‌هایی برای لاغری سریع در خانه

فواید شنا برای مبتلایان به ام‌اس

شنا براي افراد مبتلابه بیماری مولتیپل اسکلروزیس (MS) مفید است. آب باعث شناوری اندام‌ها می‌شود و به ورزش آن‌ها کمک می‌کند. شنا كردن در طي 20 هفته منجر به کاهش درد قابل‌توجه در مبتلایان به ام‌اس می‌شود.

شنا برای سوزاندن کالری

شنا روشي کارآمد برای سوزاندن کالری‌های بدن است. شناي با سرعت کم یا متوسط تقریباً 423 کالری می‌سوزاند و شنا با سرعت بیشتری تا 715 کالری سوزانده می‌شود. بنابراين  شنا كمك مناسبي براي كاهش وزن است.

تاثیر شنا بر بهبود خواب

یکی از فواید شنا این است که باعث بهبود خواب در شب می‌شود و افرادي كه بابی خوابی مواجه‌اند داراي خواب منظم و باکیفیتی شده‌اند.

نتیجه گیری…

ورزش شنا فواید زیادی برای سلامتی دارد که در این نوشته تعدادی از فواید شنا را برشمردیم و امیدواریم مورد توجهتان قرار گرفته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا