تغذیهخانواده و تغذیه سالم

عوارض مصرف گلوتن چیست؟

عوارض مصرف گلوتن چیست؟ مصرف گلوتن بزرگ‌ترین روند بهداشتی در دهه‌های گذشته بوده است و بیماران مبتلابه سلیاک بايد از مصرف آن اجتناب کنند. بااین‌حال، بسیاری از افراد به دليل سلامتی، کاهش وزن، بهبود روحیه و سلامتی باید از مصرف آن خودداري كنند، اما آيا مصرف گلوتن برای همه افراد بد است یا تنها برای افرادي با شرایط پزشکی خاص. اين سؤالی است كه در اين در مورد در این مقاله به آن پاسخ داده‌ایم.

گلوتن چیست؟

گلوتن - سیوطب

عوارض مصرف گلوتن

گلوتن اصطلاحي است که به انواع مختلف پروتئین‌های (پرولامین ها) موجود در گندم، جو، چاودار اشاره دارد. به‌عنوان نمونه پرولامین های مختلف دارای ساختار و خواص مشابه هستند، پرولامین های اصلی گندم شامل گلیادین و گلوتنین می‌باشد.

پروتئین‌های گلوتن بسیار الاستیک هستند، به همین دلیل براي تهیه نان و سایر محصولات پخته‌شده به کار می‌رود. البته از گلوتن به‌صورت پودری برای افزایش مقاومت و ماندگاری محصولات پخته‌شده استفاده می‌شود.

غلات و غذاهای حاوی گلوتن قسمت عمده‌ای از رژیم‌های غذایی امروزی را تشکیل می‌دهند، بااین‌وجود پروتئین‌های گلوتن در دستگاه گوارش تجزیه نمی‌شوند و هضم ناقص آن‌ها باعث بیماری سلیاک می‌شود.

شرايط مضر بودن گلوتن

عوارض مصرف گلوتن - سیوطب

عوارض مصرف گلوتن

بیماری سلیاک

بیماری سلیاک نوعی بیماری خود ایمنی و التهابی است که به دلیل عوامل ژنتیکی و محیطی ایجاد می‌شود امروزه تقریباً 1٪ از جمعیت جهان درگير این بیماری هستند. در کشورهایی مانند فنلاند، مکزیک و جمعیت‌های خاص در شمال آفریقا، شیوع اين بيماري حدود 2-5 درصد تخمین زده‌شده است.

سلياك یک بیماری مزمن است که با مصرف دانه‌های گلوتن همراه است و به‌عنوان اختلال التهابی در روده کوچک بروز پیدا می‌کند و منجر به آسیب روده، سو ء جذب مواد مغذی و علائمی مانند کاهش وزن و اسهال می‌شود. سایر علائم بیماری سلیاک شامل کم‌خونی، پوکی استخوان، اختلالات عصبی و بیماری‌های پوستی مانند درمانیت است. بسیاری از افراد مبتلابه بیماری سلیاک در برخی موارد هیچ علائمی ندارند.

آلرژی گندم

آلرژی به گندم بیشتر در کودکان دیده می‌شود اما می‌تواند بزرگ‌سالان را نیز تحت تأثیر قرار دهد. افرادی که به گندم حساسیت دارند، واکنش ایمنی غیرطبیعی نسبت به پروتئین‌های خاص موجود در گندم و محصولات آن نشان می‌دهند.

اين علائم از حالت تهوع خفیف گرفته تا آنافیلاکسی شدید براثر واکنش آلرژیک باعث دشواری تنفس پس از بلعیدن گندم یا استنشاق آرد گندم می‌شود. حساسیت به گندم معمولاً توسط متخصصان آلرژی با استفاده از آزمایش خون یا خراش پوست تشخیص داده می‌شود.

حساسیت به گلوتن غیر سلیاک

حساسیت به گلوتن غیر سلیاک (NCGS) هنگامی تشخیص داده می‌شود که فرد علائم درد روده، سردرد، خستگی و درد مفصل هنگام مصرف گلوتن تجربه کرده‌اند.

بیماری خود ایمنی

گلوتن باعث ایجاد یا بدتر شدن شرایط خود ایمنی مانند تیروئیدت هاشیموتو، دیابت نوع 1، بیماری گراو و آرتریت روماتوئید می‌شود.

در کل باید گفت قطع غذاهای حاوی گلوتن به چند دلیل ممکن است باعث بهبود سلامتی شود و برخی از آن‌ها ارتباطی با گلوتن ندارد. اگرچه بسیاری از متخصصان بهداشت و درمان موارد دیگری را پیشنهاد می‌کنند، اما رعایت رژیم غذایی بدون گلوتن بی‌خطر است حتی برای افرادی که لزوماً نیازی به این کار ندارند.

در این مقاله با انواع منابع گلوتن آشنا شده و همچنین با عوارض و فواید آن برای بدن آشنا شدید. امیدواریم این مقاله در مورد عوارض مصرف گلوتن مورد توجهتان قرار گرفته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا