اعصاب و روانبیماری های روانی

غمباد یا گلوبوس چیست ؟ آسيب هاي جسمي غم باد ( GLOBUS HYSTERICUS ) و راه های رفع آن !

غم باد یا گلوبوس چیست؟ بیشتر افرادی که غم و اندوه عادی را تجربه می‌کنند، یک دوره بی حسی، احساس گناه و عصبانیت دارند. به تدریج این احساسات از بین می‌روند، اما در برخی از افراد پس از گذشت زمان غم بهبود نمی‌یابد كه به آن غم باد یا غم و اندوه و اختلال پیچیدگی دائمی می‌گویند.

در این غم احساسات دردناک آن‌قدر طولانی و شدید هستند که از سرگیری زندگی برای فرد مشکل می‌شود. غم و اندوه به معنای واقعی کلمه بسیار دردناك است و در بدترین حالت ذهن و قلب با آن درگیر خواهد شد و منجر به بی خوابی، استرس و احساس خستگی زیاد می‌شود.

عوامل بسیاری باعث بروز علائم جسمی غم و اندوه در بدن می‌شود که ما را ملزم به درمان بیماری غم باد یا گلوبوس می‌کند. در حقیقت غم و اندوه التهاب بدن را افزایش می‌دهد و باعث كاهش عملکرد سیستم ایمنی بدن می‌شود. همچنین آسیب‌پذیر شدن بدن در برابر عفونت‌ها، آسیب به قلب، افزایش فشار خون، لخته شدن خون و درد مناطق مغزی را ایجاد می‌کند. از طرفی غم شدید منجر به تغییر عضله قلب و پیدایش «سندرم قلب شکسته» به معنی علائم حمله قلبی می‌شود.

بیشتر بخوانید: درمان کمردرد چیست؟ روش های معالجه درد کمر

غم باد چیست؟ (GLOBUS HYSTERICUS)

غم باد را به عنوان «نوعی غم پایدار و فراگیر» تعریف می‌کنند که به طور طبیعی بهتر نمی‌شود و پذیرش واقعیت برای فرد را مختل می‌کند. غم باد در واقع ناشی از سوگ شدید یا شوک عاطفی بسیار عمیق است که فرد نتوانسته فشار وارده بر اثر این حادثه را تخلیه کند.

علائم غم باد

از علائم شایع غم باد می‌توان به مشکلات جسمی و روانی مانند:

  • افسردگی
  • اضطراب
  • مشکلات خواب
  • افکار و رفتارهای خودکشی
  • بیماری‌های جسمی

و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد.

افسردگی یكی از عوارض غم و اندوه است و برای رفع آن نیاز به تشخیص علائم و درمان وجود دارد. البته غم و اندوه با افسردگی فرق می‌كند به عنوان نمونه در غم و اندوه عادی، افكار و احساسات غم‌انگیز رخ می‌دهد؛ ولی فرد همچنان می‌تواند عزت نفس، احساس شوخ طبعی و فراموشی از غم را حفظ كند.

در حالی كه افراد افسرده با احساس گناه و بی‌ارزشی هر لذت و خوشی را برای خود محدود می‌كنند. بنابراین باید راهکارهای لازم برای درمان بیماری غم باد را انجام دهیم.

بیشتر بخوانید: روش های درمان سردرد

نمونه‌هایی از شرایطی که افراد دچار غم باد شدند:

  • خانمی که صحنه تصادف وحشتناک و مرگ همسر خود را از نزدیک دیده بود به دلیل عدم تخلیه روحی دچار غم باد شد
  • آقایی که با بی احتیاطی در رانندگی سبب مرگ فجیع مادرش شده بود و از لحاظ روحی بسیار آشفته بود
  • خانمی که به دلیل وابستگی عاطفی بسیار شدید با بر هم خوردن رابطه عاطفی‌اش دچار شک شدید عاطفی شد
  • مادری که فرزند خردسالش برای بازی از خانه بیرون رفته بود و هرگز برنگشته بود

بیشتر بخوانید: چگونه با کمربند طبی تیلاکس پرو کمردرد خود را بهبود دهیم؟

غم را در آغوش بگیرید سیوطب

نحوه برخورد با ناراحتی‌ها

گام اول پذیرش ناراحتی و تحمل آن است. شما به هیچ عنوان نباید احساس‌تان را سرکوب کنید و باید به خودتان فرصت ابراز بدهید. برای اینکه زندگی احساسی سالمی را تجربه کنید، لازم است که برای احساسات‌تان احترام قائل شوید. وقتی غم و اندوه به سراغ‌تان آمد، باید به خودتان اجازه دهید آن را به طور کامل حس کنید. این عمل باعث می‌شود متوجه شویم که غم و اندوه واکنشی بسیار طبیعی برای کمبودهای زندگی است و به هیچ‌وجه نشان دهنده ایراد و اشکال ما نیست.

حتی می‌توانید احساسات خود را با یک آدم مورد اعتماد از افراد خانواده یا دوست درمیان بگذارید. اگر تمایل به این کار نداشتید می‌توانید احساسات‌تان را روی کاغذ بنویسید، در واقع خاطره‌نویسی کنید. وقتی این کار را انجام می‌دهید این حس در شما ایجاد می‌شود که به کاغذ اطمینان کرده و احساسات‌تان را تخلیه می‌کنید. مسئله اصلی در مبتلا نشدن به غم باد، تخلیه احساسات‌تان است.

راه كارهای کنار آمدن با غم باد یا گلوبوس

غم باد دوران سختی است و خودمراقبتی احساسی و جسمی روش‌هایی را طلب می‌کند. این دو مورد اساسی برای کاهش عوارض آن و بهبودی سریع مناسب است. ورزش، گذراندن وقت در طبیعت، خواب کافی و گفتگو با دوستان و خانواده به سلامت جسم و روان فرد غم زده یاری می‌رساند. درست است كه غم و اندوه یک پاسخ طبیعی و غریزی به ناكامی‌ها به شمار می‌رود، اما با وقت گذاشتن و حمایت دوستان و خانواده تا حدودی كاهش پیدا می‌کند.

راهكارهای دیگر برای درمان بیماری غم باد یا گلوبوس:

  • گریه کنید، زیرا گریه یک واکنش طبیعی انسان به احساسات شدید است
  • هر روز برای خود وقت بگذارید و روی احساسات خود تمرکز کنید، یک فعالیت مذهبی یا معنوی انجام دهید یا یک دفترچه خاطرات بنویسید
  • فعالیت بدنی داشته باشید
  • با خانواده وقت بگذرانید
  • فعالیت‌هایی را در برنامه روزانه یا هفتگی خود قرار دهید که از آن‌ها لذت می برید
  • از پزشكان در موارد شدید و حاد کمک بگیرید

علت غم باد سیوطب

علائم و نشانه‌های اندوه و غم باد

  • فكر كردن به مرگ
  • احساس اینکه زندگی هیچ معنی و هدفی ندارد
  • عدم اعتماد به دیگران
  • ناتوانی در لذت بردن از زندگی یا فکر کردن در مورد تجربیات مثبت با عزیزانتان
  • مشکل در انجام کارهای عادی
  • كناره‌گیری از فعالیت‌های اجتماعی
  • افسردگی، اندوه عمیق، احساس گناه یا سرزنش
  • افکار یا رفتارهای خودکشی
  • اضطراب
  • بی نظمی در خواب
  • افزایش خطر بیماری‌های جسمی مانند بیماری‌های قلبی، سرطان یا فشار خون بالا
  • دشواری طولانی مدت در زندگی روزمره، روابط یا فعالیت‌های کاری
  • مصرف الکل، نیکوتین یا سو مصرف مواد

برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله علائم افسردگی در زنان را مطالعه نمایید

چه زمانی باید به پزشک مراجعه كرد؟

اگر غم و اندوه شدید باعث مشکلات عملکردی و اختلال در زندگی شود و فرد به فكر خودكشی بیفتد باید به پزشک مراجعه كنید.

تمرین‌های خاص برای درمان بیماری غم باد یا گلوبوس چیست؟

توصیه ما به شما این است که اگر خودتان یا اطرافیانتان به خاطر سوگ یکی از عزیزان یا شکست عاطفی شدید و شوک‌های روحی دچار احساس بغض همیشگی هستید و مدام آه می‌کشید، آن را جدی بگیرید و تمرین‌های زیر را انجام دهید.

  • تمرین‌های گردن و شانه
  • تنفس عمیق شکمی
  • خمیازه کشیدن عمیق
  • تمرین جویدن مانند جویدن لقمه‌های بزرگ
  • حرکت دادن زبان

امیدواریم این مقاله در مورد غم باد مورد توجه‌تان قرار گرفته باشد.

16 دیدگاه

  1. من ۴۵سالمه حدودا یکماهه احساس میکنم توده ای توی ابتدای گلوم مونده وپایین نمیره مشکلی دربلع غذاندارم وهنگام غذا خوردن راحتم .هرازگاهی کمترمیشه ولی گاهی شدیداذیتم میکنه بنظرتون صبرکنم ویا اقدام کنم وآیاکدوم متخصص روصلاح میدونین

    1. دلایل متفاوتی می تواند داشته باشد مثل بد کار کردن تیروئید یا کم بودن بعضی از مواد مغذی و …..
      بهتون پیشنهاد میکنیم حتما به پزشک مراجعه کنید

  2. سلام، من ۲۹ سالمه، از گردن درد شدید به پزشک مراجعه کردم و گفتن یه توده ۹ سانتی تو تیروئیدم هست که باید عمل بشه و خارج بشه با وجود اینکه من چکاپ منظم داشتم و هیچ وقت علائم بیماری تیروئید نداشتم، از آخرین آزمایش کمتر از ۹ ماه میگذره، سوالم اینه ممکنه این اتفاق بخاطر غم و اندوه باشه چون یه دوره روحی خیلی بد تجربه کردم

    1. امیدواریم سلامت باشید الزاما نمیشه تنها به غم و اندوه نسبتش داد . علل متفاوتی دارد و بهتون پیشنهاد میکنیم روند درمان خودتون رو با پزشک پیش ببرید

    2. سلام بله درست گفتین من هم مشکل مشا رو دارم دلیل اصلی بیماریهای تیرویید از بغض و غم و اندوه هست که می‌تونه بوسیله یک اتفاق یا حادثه یا تجربه غم انگیز رخ داده باشه اگر از گروههای همیاری کمک بگیرید بهتر جواب میگیرید خیلی خوب هستن و تاثیر گذار

  3. سلام ببخشید چند روزه احساس میکنم یه چی سر گلومه و یکم ورم کرده گلوم و ۱۶سالمه یکم مشکل دارم برای قورت دادن غذا و مشکلات زیاد هم دارم

    1. احتمالا این علائم می تواند به دلیل عفونت در ناحیه گلو یا غدد لنفاوی باشد بهتر است به متخصص حلق و بینی مراجعه کنید

  4. با سلام
    مطالبتان بسیار عالی است و چون خودم سالهای زیادی با آن دست به گریبان هستم و سالها بدنبال درمان آن هستم اخیرا متوجه شدم که در نوجوانی بشدت احساساتم را سرکوب میکردم و گریستن و هر هیجان دیگر را اجازه بروز نمیدادم الان متوجه این اشتباه شدم و اینکه فکر میکنم یکی از مواردی که کمتر کسی به آن توجه کرده اسپاسم ماهیچه های دیافراگم هست که به قلب و معده و بدنبال آن به ماهیچه های گلو فشار میاورد و حالت اضطرابی غیر واقعی ایجاد میکند، من از قرص لورازپام نتیجه گرفتم که البته نمیدانم چرا ولی درمان قطعی نیست ولی گریستن بسیار خوب است.

    1. ممنون که تجربیات خودتون رو در اختیار ما قرار میدین
      اما بهتر است مصرف هر گونه دارو تحت نظر پزشک باشد تا از آسیب های احتمالی جلوگیری کند

  5. سلام. 39 سالمه مجردم و متاسفانه شرایط زندگی خیلی برام سخت شده چه به لحاظ مادی چه عاطفی و … و ناراحتم.
    حدود یکی دو هفته ست گلوم اذیت میکنه و بغض داشتم اما گریه نمیکردم و میریختم توی خودم. قبلنا بغض خوب میشد اما این دفعه نشده و همش انگار حالت بغض دارم و سر یه مسئله خیلی کوچیک هم زود بغض گلوم بیشتر میشه و طرف چپ سینه ام هم به شدت تیر میکشه و پشت کتفم طرف چپ هم بشدت تیر میکشه. گلوم هم اون حالت بغض رو داره.
    بنظرتون برای گلوم چکار کنم؟

    1. سلام میتونید برید برای چکاپ کامل و پیش یک مشاور اگر هزینه مشاور ندارید میتونید از گروههای همیاری کمک بگیرید که رایگان هستن

  6. مچکرم از اطلاعاتتون
    من تمام علائم رو داشتم از قبل خوندن مطالبتونم میدونستم ی مشکلی هست که باید درمان بشه
    میلی به مراجعه به پزشک هم ندارم
    ایا میتونید با یه جمله بهم ثابت کنید چه دلیل موجه و قانع کننده ای برای خودکشی نکردن وجود داره وقتی هر دم باعذاب بازدم میشه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا