تغذیهخانواده و تغذیه سالم

بهترین غذاها برای جلوگیری و بهبود زخم

اکثر زخم ها سطحی نيستند بلکه توسط باکتری هايی به نام هلیکوباکتر پیلوری ایجاد می شوند ، به همین دلیل اغلب با آنتی بیوتیک درمان می شوند. اما دانستن غذاهايی كه در بهبودی و جلوگیری از زخم کمک کنند بسيار ضروري و مهم است كه در ادامه سیو طب به اين مورد پرداخته است.

 

غذاهايي برای جلوگیری و بهبود زخم

  • عسل

سرانجام عسل در طب مدرن به یک داروی پركاربرد که قرن ها مورد استفاده قرار می گرفته ، تبدیل شد. از آنجا که عسل با باکتری ها مبارزه می کند اغلب بیمارستان ها و درمانگاه ها گاهی اوقات آن را براي سوختگی و سایر زخم های باز و پوستي استفاده مي كنند، محققان نیوزلندي عسل تهیه شده از شهد گل مانوکا را روی باکتریهای موجود در زخم معده آزمایش کردند و دریافتند که عسل مانع رشد اين باکتریها می شود.

برای آرام کردن درد معده یک قاشق غذاخوری عسل خام غیر فرآوری شده صبح و شب بخوريد. همچنين ان را روی نان تست یا کراکر بخوريد. از آنجا که باكتري هاي H. pylori رشد آهسته اي دارد ، حتما رژیم عسل خود را حفظ کنید تا زمانی که علائم زخم از بین برود.

 

  • کلم بروکلی ، گل کلم و کلم

خانواده كلم ها حاوی سولفورافان هستند ، ترکیبی که رشد باكتري H. pylori را متقوف می کند . عصاره های سولفورافان می تواند باکتری های موجود در دستگاه گوارش را با موفقیت از بین ببرند.

خوردن یک فنجان در روز کلم بروکلی ، خام یا پخته شده نه تنها با ايجاد زخم ها مبارزه مي كند بلکه بیشتر ویتامین C و مقدار زیادی فیبر به بدن منتقل مي كند.

  • کلم سبز

دانشمندان تصور می كنند اسید آمینه گلوتامین خاصيت ضد زخم دارد. گلوتامین به استحکام مخاط روده و بهبود جریان خون به معده کمک می کند ، به این معنی که نه تنها به جلوگیری از زخم کمک می کند بلکه می تواند باعث بهبودی زخم های موجود شود. روزانه دو فنجان کلم خام میل کنید. مي توانيد آن را به سالاد و غذاهاي خود اضافه کنید. همچنین می توانید آب کلم خام بنوشيد .

 

  • ماست

غذاهایی مانند ماست و کفیر (شیر تخمیر شده) حاوی “باکتریهای خوب” هستند که می توانند باكتري پیلوری را مهار کنند و به اين ترتيب زخم ها سریعتر بهبود یابند. افرادی که حداقل سه بار در هفته فرآورده های شیر تخمیر شده مانند ماست می خورند ، بسیار کمتر از افرادی که کمتر ماست می خورند دچار زخم می شوند.

حداقل یک بار در روز یک فنجان ماست ، کفیر یا یک محصول شیر تخمیر شده موثر است. البته از انواع ماست هاي شیرین شده که موثرتر نیستند ، خودداری کنید.

  • میوه ها ، سبزیجات ، غلات سبوس دار و سایر مواد غذایی پر فیبر

فیبر نقش مهمی در بهبود زخمها ، به ویژه زخم اثنی عشر دارند. تعدادی از تحقیقات نشان داده اند افرادی که رژیم های غذایی با فیبر بالا دارند ، خطر ابتلا به زخم کمتري دارند. در مطالعه اي دریافتند که افرادی که 11 گرم یا بیشتر فیبر از سبزیجات مصرف مي كنند، 32 درصد خطر ابتلا به زخم اثنی عشر كمتري دارند.

دانشمندان هنوز در مورد فیبر مطمئن نيستند ، اما فيبر باعث خالی شدن  وتخلیه معده می شود و مدت زمان قرارگیری معده و اثنی عشر در معرض اسیدهای گوارشی را کاهش مي دهد. فیبر محلول ، نوعی که در جو ، لوبیا ، نخود فرنگی و گلابی یافت می شود يك لايه لغزنده در معده ایجاد می کند كه به عنوان سدی بین لایه های معده و اسیدهای خورنده ان مي باشند.(دستورالعمل های بهداشت حاوی 25 تا 35 گرم فیبر در روز است).

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا