بیماریگوش و حلق و بینی

2 روش آسان بلعیدن قرص و کپسول

بلعيدن قرص و کپسول اصلا كار راحتي نيست و در اين عمل دهان ، گلو و مری با همكاري يكديگر غذا ، مایعات و قرص ها را به دستگاه گوارش منتقل مي كنند. بسیاری از افراد در بلعیدن قرص و کپسول مشکل دارند و مشكلاتي از قبيل خشکی دهان ، مشکل در بلع ( دیسفاژی ) و ترس از خفگی باعث مي شود افراد از مصرف داروهای تجویز شده خودداري كنند همچنين برای کودکان کم سن و سال بلعيدن دشوار است .

به طور كلي از هر سه نفر یک نفر دچار خستگی ، استفراغ یا خفگی مي شوند. اگر در بلعیدن قرص، کپسول یا غذاها و هرچيزي ديگري مشکل دارید ، مراجعه به پزشک متخصص گوش ، حلق و بینی و شروع مراقبت های اولیه مهم است .

نحوه بلعیدن قرص و کپسول

روش اول:

یک بطری پلاستیکی با آب پر کنید. قرص را روی زبان خود قرار داده و لبهای خود در اطراف دهانه بطری قرارداده و با استفاده از حرکت مکشی آب و قرص را ببلعید البته توجه كنيد اجازه ندهید هوا وارد بطری شود.

بیشتر بخوانید: درمان های خانگی برای تنگی نفس

از بين 140 نفر که در بلعیدن قرص مشکل دارند این روش براي قرص های بسیار بزرگ نيز كارامد بوده است و 60٪ بلع قرص را آسان كرده است.

روش دوم:

یک قرص بر روی زبان خود قرار دهید و یک جرعه آب بنوشید اما قورت ندهید سپس چانه خود را به سمت سینه خود متمايل کنید و در حالی که سر شما خم است کپسول و آب را ببلعید.

این روش 89٪ بلعیدن قرص را آسان تر مي كند.

مشكلات بلعيدن قرص ها 

از نظر فیزیولوژیکی بلع قرص ها در تفاوت های جسمی هر فرد است. بنابراین ، مسلم نیست که روش هاي مختلف بلعيدن برای شما مفید يا بی خطر باشد ، به خصوص اگر در بلعیدن قرص مشکل داشته باشيد و ارزيابي مشکلات بلع مهم است.

مشکل در بلعيدن قرص ها ،نوعي بيماري به نام دیسفاژی است كه به دلیل مشکلات اعصاب یا عضلات ایجاد ميشود. در حقيقت 25 جفت عضله در دهان و گلو به آماده‌سازی بلعيدن کمک می کند. هنگام بلع ، راه تنفسي بدن بسته می شود و مشکل در هماهنگی هر یک از اعصاب و عضلات درگیر در این فرآیند می تواند منجر به خفگی یا ورود غذا یا مایعات به داخل ریه ها و ایجاد نوعی ذات الریه شود.

بلعيدن کپسول یا قرص

کپسول به مراتب سخت تر بلع قرص است اگر بلعيدن  کپسول برای شما دشوار است ، از پزشک یا داروساز خود بخواهيد قرص جایگزین ارائه دهد.در بیشتر موارد ، این توصیه نمی شود. اگر بلعیدن قرص های بدون آب انجام شود باعث گير كردن قرص در مری مي شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا