بیماری زنانزنان و زایمان

کیست چیست؟ انواع کیست + علائم و راه های درمان کیست

کیست یا توده، به انگلیسی (Cyst) کیسه ای از بافت غشایی حاوی مایع يا هوا است كه تقریباً در هر نقطه اي از بدن یا زیر پوست رشد مي كند. كيست‌ها انواع مختلفي دارند و بیشتر آنها خوش‌خیم یا غیرسرطانی مي باشند. درمان كيست بسته به عوامل مختلف به درمان به درمان هاي متفاوت نياز دارد از قبيل:

  • نوع توده
  • محل توده
  • اگر توده باعث درد یا ناراحتی شود
  • توده آلوده 

انواع توده‌ها و شرایطی که باعث ایجاد آن می شوند بسته به نوع و محل ايجاد آن بستگي دارد و از نظر ظاهری متفاوت هستند. بنابراين شناخت انواع كيست بسيار مهم است.

انواع كيست

  • کیست اپیدرموئید

کیست های اپیدرموئید ، کوچک ، کند و خوش خیم هستند که معمولاً در صورت ، سر ، گردن ، کمر یا دستگاه تناسلی مشاهده می شوند.

اين كيست معمولاً به دلیل تجمع کراتین در زیر پوست ایجاد می شوند و به شكل برجستگی هایی به رنگ پوست ، برنزه یا زردرنگ مي باشد و در صورت برخي موارد ممكنه متورم ، قرمز و دردناک شوند.

  • کیست سباسه

کیست سباسه در صورت و گردن دیده می شود و باعث فشار و درد مي شوند اين كيست ها غیر سرطانی بوده و رشد آنها بسیار کند است.

  • کیست سینه (پستان)

بیشتر توده های پستان غیرسرطانی هستند ، بیشتر متخصصان به جای انجام خودآزمایی پستان ، به زنان توصیه می كنند از وضعیت ظاهری سینه های خود آگاه باشند و در صورت کشف توده جدید حتما بايد به پزشك مراجعه كنند. ناحيه اي از پستان به طور محسوسی با بقیه متفاوت است مثلا ممكنه يك توده بزرگتر شود و ترشحات خونی از نوک پستان بيرون بريزد.


  • كيست گانگلیون

کیست گانگلیون توده بافتي گرد و پر از مایع است که معمولاً در امتداد تاندون ها یا مفاصل به خصوص در دست ها ، مچ ها ، مچ پا و پا ظاهر می شود.

تجمع اين كيست ممكنه به دلیل آسیب يا ضربه رخ دهد ، اما اغلب علت آن ناشناخته است. توده‌های گانگلیون شایع و بی ضرر هستند و درد و مشكلي ايجاد نمي كنند.

مطالب مفید: اطلاعات کامل در مورد مسائل مربوط به زنان و زایمان

  • کیست پیلونیدال

کیست پیلونیدال یک بیماری شایع پوستی است که در شکاف بالای باسن ایجاد می شود.اين كيست به دلیل ترکیبی از تغییر هورمون ها (بعد از بلوغ) ، رشد مو و اصطکاک ناشی از لباس یا طولانی مدت نشستن ايجاد شود. علائم توده پیلونیدال شامل درد هنگام نشستن یا ایستادن ، قرمز یا زخم شدن پوست اطراف ناحیه كيست ، چرک یا تخلیه خون ، ایجاد بوی بد و ورم توده مي باشد.

  • کیست تخمدان

کیست تخمدان در یکی یا هر دو تخمدان ایجاد می شود و ممکنه بدون علامت یا دردناک باشد. علائم كيست تخمدان آن شامل نفخ شکم یا تورم ، حرکات روده ای دردناک ، درد لگن قبل یا حین قاعدگی ، مقاربت دردناک ، درد در کمر یا ران ها ، حساسیت پستان ، حالت تهوع و استفراغ باشد. علائم شدید آن از قبيل درد ناگهانی ، درد شدید لگن ، تب ، ضعف یا سرگیجه از علائم پارگی توده یا پیچ خوردگی تخمدان مي باشد.

جلوگیری از کیست

نمی توان از بسیاری از انواع توده‌ها جلوگیری کرد. با این حال زنان مستعد کیست تخمدان ممکن هستند كه  با استفاده از داروهای ضد بارداری هورمونی مي توانند از تشکیل توده‌های جدید جلوگیری کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا