اخبار پزشکیبارداری

زنان باردار و کرونا ، روش‌‌های جلوگیری از ابتلای زنان باردار به کووید 19 را بدانید

زنان باردار و کرونا ، در این مقاله پیشنهادات مهمی درباره ایمن ماندن مادران باردار در زمان کرونا با پیروی از توصیه های پزشکان و رعایت برخی اقدامات احتیاطی شده است، با رعایت نکات گفته شده در این مقاله می توانید از بارداری سالم لذت ببرید و خودتان را از خطرات COVID-19 محافظت کنید و همچنین اطلاعات خود را در باره جلوگیری از ابتلای زنان باردار به کووید 19 بیشتر کنید.

مطالب مفید: اطلاعات کامل در مورد مسائل مربوط به زنان و زایمان

خطرات ابتلا به COVID-19 در دوران بارداری

باتوجه به اینکه خطر کلی ابتلا به COVID-19 در زنان باردار کم است. اما خطر ابتلا به بیماری شدید و مرگ با بارداری افزایش می یابد. به گفته مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، زنان باردار و زنانی که مشکلات جدی دیگری مانند مشکلات ریوی و یا دیابت دارند، بیشتر از زنانی که باردار نیستند، دچار عوارض تنفسی می شوند و ممکن است نیاز به بستری و مراقبت های ویژه داشته باشند. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله نشانه های آسیب دیدگی ریه بر اثر کووید 19رامطالعه نمایید.

ویروس کرونا | سیوطب
توصیه های WHO این است که زنان باردار با علائم COVID-19 باید در اولویت آزمایش قرار بگیرند. اگر آن ها COVID-19 داشته باشند، ممکن است به مراقبت تخصصی نیاز داشته باشند.

مراقبت های ضروری در زمان ابتلا به COVID-19 در دوران بارداری

اگر از نظر ویروس کرونا مورد آزمایش قرار گرفتید و مشخص شد که به آن مبتلا هستید، وحشت نکنید. در مورد راه های مقابله با اضطراب COVID-19 بخوانید. بیشتر خانم های باردار سالم در صورتی که تست کووید آن ها مثبت شد، در منزل تحت مراقبت قرار می‌گیرند ولی با بدتر شدن علائم باید سریعاً به پزشک مراجعه کنند. در صورت تشدید علائم برای جلوگیری از مشکلات جدی ممکن است به توصیه پزشک رادیوگرافی انجام شود و یا حتی ممکن است لازم باشد در بیمارستان تحت معالجه قرار بگیرند. تا تمام اقدامات لازم انجام شود و تا حد امکان از ایمنی مادر و کودک اطمینان حاصل شود.

روش های جلوگیری از ابتلای زنان باردار به کرونا | سیوطب

اگر شما COVID-19 دارید و باردار هستید، درمان شما با هدف تسکین علائم انجام می شود و ممکن است شامل دریافت مایعات و استراحت کافی و همچنین استفاده از دارو برای کاهش تب، تسکین درد یا کاهش سرفه باشد.

در برخی تحقیقات مشاهده شده که زنان باردار مبتلا به COVID-19 که به بیماری شدید دچار شده اند و پزشک یا ماما شرایط نامناسبی را برای جنین تشخیص داد، باید قبل از زمان مقرر وارد مراحل زایمان شوند. به همین دلیل باید به دقت تحت نظر باشند. هر چقدر به زمان زایمان نزدیکتر باشید خطر کمتری نوزاد را تهدید می کند.

راه های پیشگیری از ابتلا به COVID-19

برای جلوگیری از ابتلای زنان باردار به کووید 19 راه های موثر از جمله شستن مرتب دست ها بعد از تماس با اجسام و اشیای خارج از منزل، استفاده از ماسک، جلوگیری از دست زدن به صورت و راه های مخاطی (چشم، دهان، بینی) و رعایت فاصله‌ی دو متر یا شش فوت از دیگران و ماندن در خانه تا حد امکان وجود دارد. همچنین بهتر است هنگام عطسه یا سرفه با قسمت داخلی آرنج جلوی دهانتان را بگیرید.

بسیاری از پزشکان قرار ملاقات های کمتری را برای جلوگیری از ابتلای زنان باردار به کووید 19 تعیین می کنند و همچنین ویزیت از راه دور یا مراقبت های دوران بارداری مجازی را برای زنان باردار توصیه می کنند تا بتوانند بدون مراجعه حضوری و بدون خطر برای زنان باردار به حال مراجعان نظارت داشته باشند. در این مورد باید با متخصص زنان و زایمان خود مشورت کنید.

برای استفاده بیشتر از ویزیت مجازی، یک لیست از سوالات خود را از پیش تهیه کنید. همچنین، در مورد کلاس های آنلاین زایمان تحقیق کنید و سعی کنید در این کلاس ها ثبت نام کنید.

آیا COVID-19 می تواند از مادر به نوزاد متولد نشده منتقل شود؟

هنوز نمی دانیم که آیا یک زن باردار مبتلا به COVID-19 می تواند ویروس را در دوران بارداری یا زایمان به جنین یا کودک خود منتقل کند یا خیر. تاکنون ویروس فعال در نمونه های مایعات اطراف کودک در رحم یا شیر مادر یافت نشده است.

انتقال کرونا از مادر باردار به جنین | سیوطب

توصیه های مهم هنگام زایمان

تمام خانم های باردار باید برای زایمان نوزاد خود از نظر COVID-19 مورد غربالگری قرار گیرند، به ویژه مادرانی که سرفه، تب یا علائم تنفسی دارند. همچنین ممکن است شما و همراه شما از 24 تا 48 ساعت قبل از ورود به بیمارستان از نظر علائم COVID-19 مورد غربالگری قرار بگیرید و ممکن است قبل از ورود به واحد زایمان مجدداً غربال شوید.

برای جلوگیری از ابتلای زنان باردار به کووید 19 و همچنین برای محافظت از سلامتی مادر و کودک، باید تعداد افرادی که در هنگام زایمان به عنوان همراه در اتاق حضور دارند محدود شود. بازدیدهای بعد از زایمان نیز باید کم شود. بنابراین در مورد هر محدودیتی که ممکن است اعمال شود با پزشک مربوطه صحبت کنید.

اگر COVID-19 دارید یا به دلیل علائمی که دارید در انتظار نتایج آزمایش هستید، توصیه می شود هنگام بستری شدن در بیمارستان پس از زایمان، از ماسک صورت پارچه ای استفاده کرده و هنگام مراقبت از نوزاد از تمیزی دستان خود مطمئن شوید. نگه داشتن تخت نوزاد تازه متولد شده در کنار تخت خود در حالی که در بیمارستان هستید مشکلی نیست، اما توصیه می شود که در صورت امکان فاصله معقولی از کودک خود داشته باشید. انجام این اقدامات، خطر ابتلای نوزاد تازه متولد شده به ویروس COVID-19 را کم می کند. با این حال، اگر به شدت به بیماری COVID-19 مبتلا هستید، ممکن است لازم باشد به طور موقت از نوزاد خود جدا شوید.

مراقبت های مهم پس از زایمان

توصیه می شود مراقبت های پس از زایمان  یک روند مداوم باشد و همچنین برای بررسی وضعیت مادران بعد از زایمان ویزیت به صورت مجازی توصیه می شود، بهتر است در این مورد با پزشک خود صحبت کنید.

اگر اندکی پس از زایمان دچار تغییرات شدید خلقی، کاهش اشتها، خستگی طاقت فرسا و عدم لذت در زندگی شدید، ممکن است افسردگی پس از زایمان داشته باشید. اگر فکر می کنید افسرده هستید با پزشک خود تماس بگیرید.

آیا ممکن است COVID-19 باعث سقط شود؟

هنوز اطلاعات محدودی در مورد اینکه آیا به طور خاص COVID-19 با از دست دادن بارداری یا سقط جنین مرتبط است، وجود ندارد. اما ما می دانیم که تب های بالا در بارداری، به ویژه در سه ماهه اول، می تواند خطر نقص مادرزادی را افزایش دهد. به همین دلیل است که بیماران خود را تشویق می کنیم که با اصلاح سبک زندگی از خود در برابر هر گونه بیماری که باعث تب می شود، از جمله آنفولانزا و کووید محافظت کنند. درباره سقط جنین  بیشتر بدانید.

خلاصه

زنان باردار و کرونا ، با انجام نکات مراقبتی گفته شده در بالا و بعد از به دنیا آمدن نوزادتان با رعایت اصول بهداشتی با خیال راحت به کودک تان شیر دهید. نوزاد تازه متولد شده خود را پوست به پوست بگیرید و قبل و بعد از لمس کودک باید دستان خود را بشویید و تمام سطوح را تمیز نگه دارید. به مادران دارای علائم COVID-19 توصیه می شود در هنگام تماس با کودک از ماسک پزشکی استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا