اعصاب و روانبیماری های روانی

هر آنچه باید در مورد درمان اختلالات عصبی بدانید

درمان اختلالات عصبی، اختلال عصبی لزوماً بيماري جدي نيست و اگر بتوان علائم آن را کنترل كرد باوجود اين شرایط می‌توانید زندگی شاد و راضی‌کننده ای براي خود ايجاد كنيد. سیستم عصبی شبکه‌ای پیچیده از اعصاب جمجمه، ریشه‌های عصبی، سیستم عصبی خودمختار و اتصال عصبی عضلانی است و اختلال عصبی بر نحوه تعامل این سیستم‌ها و مغز و نخاع با یکدیگر تأثیر می‌گذارد.

در كل بیش از 600 اختلال عصبی وجود دارد که بر نحوه عملکرد مغز، نخاع و سیستم عصبی تأثیر است و باعث بيماري متداول شامل صرع، زوال عقل، سکته مغزی، میگرن، مولتیپل اسکلروزیس (ام اس)، بیماری پارکینسون و تومورهای مغزی می‌شود.

انواع اصلی اختلالات عصبی

شروع شرایط ناگهانی: این نوع شرايط در اثر آسیب‌دیدگی، معمولاً در مغز یا نخاع ایجاد می‌شود، مانند ضربه به سر یا تصادف.
شرایط متناوب یا غیرقابل پیش‌بینی: اين شرايط در صورت صرع و مراحل اولیه بیماری ام اس به‌طور ناگهانی و غیرقابل پیش بینی بروز مي كند.
شرایط عصبي بد: این نوع شامل شرایط باگذشت زمان بدتر می‌شوند، مانند بیماری نورون حرکتی و پارکینسون.
شرایط عصبی پایدار: این شرایط ثابت و قابل پیش‌بینی است مانند فلج مغزی.

علائم اختلالات عصبی

اختلالات عصبی باعث مشكل درحرکت، گفتار، بلع، تنفس یا یادگیری می‌شود وقتی مشکلی در سیستم عصبی فردي رخ می‌دهد بر نحوه عملکرد بدن تأثیر می‌گذارد. اختلال عصبی مهارت‌های حرکتی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و در صحبت و بلعیدن مشکل‌ساز است و منجر به مشکلات تنفسی و شناختی می‌شود.

راه‌های درمان اختلالات عصبی

مراجعه به پزشك و مصرف داروهای اعصاب برای درمان اختلالات عصبی

پزشک داروهای اعصاب را متناسب با مدیریت علائم شما تجویز می‌کند. شایع‌ترین شرایطی که داروهای تجویزشده براي بدن دارند شامل سردرد، نورالژی، اختلالات تشنج، اختلالات حرکتی، فلج صورت، حوادث عروقی مغزی و مننژیت هست. پزشک داروهایی را برای شما تجویز می‌کند که به مدیریت علائم شما کمک کرده و به‌طور بالقوه روند اختلال كند شود.

داروهای ضد درد اختلالات عصبی

برخی از اختلالات عصبی مانند بیماری پارکینسون و ام اس دردناک هستند داراي عوارض جانبی هستند كه در این صورت، پزشک برای کمک به کنترل درد شما داروهایی را تجویز می‌کند.

فیزیوتراپی درمان اختلالات عصبی

فیزیوتراپی به رفتارهاي حركتي افرادي با اختلالات عصبی از قبيل ضربه‌مغزی، فلج مغزی، ام اس، بیماری پارکینسون و حتی بیماری آلزایمر کمک می‌کند.

تحریک عمیق مغز

تحریک مغزی عمیق با فرکانس بالا (DBS) درمانی است شامل استفاده از امواج الکتریکی برای تحریک مناطقی از مغز و گزینه درمانی مؤثر برای چند اختلال عصبی، ازجمله بیماری پارکینسون، صرع و سایر شرایطی که باعث لرزش (لرزش) می‌شود. همچنین گاهی اوقات می‌تواند برای افسردگی اساسی مؤثر باشد.

گفتاردرمانی برای درمان اختلالات عصبی

برخی از اختلالات عصبی مانند آسیب مغزی آسیب‌دیده، فلج مغزی و ام اس باعث دشواری در گفتار می‌شوند. بنابراين گفتاردرماني گزینه‌ای عالي براي بهبود علائم آن می‌باشد.

درمان شناختی رفتاری (CBT)

اختلال عصبی استرس‌زا و ناامیدکننده است. در حقیقت برخی از اختلالات عصبی باعث اضطراب یا حملات عصبی می‌شوند. پزشك به شما كمك می‌کند از طرق گوناگون به کاهش استرس و مقابله با اختلال خود کمک کنيد.

مطالب مفید:

آنچه یک پرستار سالمندان باید بدانند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا