تغذیهرژیم غذایی

غذای بوداییان، در مورد رژیم غذايي بودایی چه مي دانيد؟

غذای بوداییان، مانند بسیاری از مذاهب ، بودیسم نيز محدودیت ها و سنت های غذایی خاص خود را دارد. بودائیان از آموزه های بودا پیروی می كنند و به قوانین رژیم غذایی خاصی پایبند هستند. در این مقاله سیوطب آنچه باید در مورد رژیم بودایی بدانید كاملا شرح داده شده است .

شیوه های رژیم های بودایی

سیذارتا گاوتاما یا “بودا” بودایي را در قرن 5 تا 4 قبل از میلاد مسیح در بخش شرقی هند بنیان كرد و امروز ، در سراسر جهان گسترش يافته است. چندین شکل از بودیسم در سطح جهان وجود دارد ، از جمله Mahayana ، Theravada و Vajrayana كه هر یک تعابیر متفاوتي از تعالیم بودا ، به ویژه در مورد شیوه های رژیم غذایی  دارند.

گیاهخواری

پنج آموزه اخلاقی بر نحوه رژیم غذایی  بودائیان حاکم است از جمله:

  • منع زندگی هر شخص یا حیوان ممنوع

بسیاری از بودایی ها این را تعبیر می کنند به این معنی که نباید حیوانات مصرف كرد ، زیرا انجام این کار به کشتار نیاز دارد.

بودایی ها با این تفسیر معمولاً از رژیم های گیاهخواری پیروی می کنند . بدان معنی که بيشتر لبنیات مصرف می کنند و تخم مرغ ، مرغ ، ماهی و گوشت را از رژیم غذایی خود حذف كرده اند. از سوی دیگر ، سایر بودایی ها گوشت و سایر محصولات حیوانی را مادامی که حیوانات به طور خاص ذبح نشوند، نمي خورند.

  • محدوديت هاي الکل و ساير

یکی دیگر از آموزه های اخلاقی بودیسم ممنوعيت الکل است زيرا الكل  آگاهي ذهن را از بين مي برد و فرد را به نقض سایر احکام شرعی سوق مي دهد. گذشته از الکل ، برخی از بودائیان از مصرف گیاهاني به ویژه سیر ، پیاز ، تره فرنگی و صدف خودداری می کنند، زیرا تصور می كنند این سبزیجات باعث افزایش میل جنسی می شوند.

  • روزه داری

روزه داری به معنی پرهیز از همه یا برخی از انواع غذاها یا نوشیدنی ها است. این عمل به طور خاص برای کاهش وزن به طور فزاینده ای رواج دارد ، اما اغلب نیز برای اهداف مذهبی انجام می شود. برخي بودایی ها از ظهر تا طلوع آفتاب روز بعد از غذا خوردن خودداری مي كنند

بیشتر بخوانید: معرفی انواع صبحانه رژیمی و چربی سوز

جوانب مثبت و منفی رژیم غذايي بودايي

هر رژیم غذايي از جمله رژیم بودایی ، جوانب مثبت و منفی دارد كه بايد در نظرگرفته شود:

فواید مثبت رژیم غذايي بودايي

رژیم غذایی بودایی از رویکردی که عمدتا مبتنی بر گیاه است استفاده می کند. رژیم غذایی گیاهی سرشار از میوه ، سبزیجات ، آجیل ، دانه ها ، غلات کامل ، حبوبات و لوبیا است و ممکن است شامل برخی از محصولات حیوانی نیز باشد.

این رژیم ترکیبات مهمی از جمله آنتی اکسیدان ها ، فیتوشیمیایی ها ، ویتامین ها ، مواد معدنی و فیبر دارد که با کاهش خطر بیماری های قلبی ، دیابت نوع 2 و انواع خاصی از سرطان همراه است .

گذشته از فواید سلامتی ، پیروی از یک رژیم غذایی گیاهی منجر به كاهش سايز كمر در افراد چاق مي شود. مطالعه نشان مي دهد بوداییانی که رژیم غذایی گیاهخواری را به مدت 11 تا 34 سال دنبال کردند ، چربی بدن کمتری نسبت به افرادي که 5 تا 10 سال اين رژیم را پيگيري مي كنند، دارند و حتی چربی بدن کمتری نسبت به افرادی که این رژيم را به مدت 3-4 سال دنبال كردند.

فواید منفي رژیم غذايي بودايي

رژیم های غذایی بودايي گیاهی است و همين یعنی محدود شدن مصرف گوشت بدون جايگزيني  مواد مغذی ديگر به جاي آن.

مطالعات نشان مي دهد که گیاهخواری بودایی ، کالری دریافتی مشابه غیر گیاهخواری دريافت مي كنند. به اين معني كه ، بودايي ها مقدار بیشتری فولات ، فیبر و ویتامین A دارند و پروتئین و آهن کمتری مصرف می كنند.

در نتیجه ، سطح آهن و ویتامین B12 کمتري دارند. همانطور كه مي دانيد مقادیر کم این مواد مغذی باعث کم خونی ميشود . گذشته از آهن و ویتامین B12 ، سایر مواد مغذی که گیاهخواران كمبود پيدا مي كنند شامل ویتامین D ، اسیدهای چرب امگا 3 و روی مي باشد.

هنوز هم می توان با برنامه ریزی صحیح و مصرف مکمل ها برای پر کردن هرگونه شکاف تغذیه ای ، رژیم غذایی بودايي را يك رژيم مناسب گیاهی از نظر سبزیجات معرفي کرد.

روزه داري در رژيم بودايي

روزه روشی مهم در بودیسم است. بودایی ها به طور کلی از ظهر تا طلوع روز بعد روزه می گیرند. در رژيم غذايي بودايي روزانه تقریباً 18 ساعت روزه گرفته مي شود اما از طرفي دیگر روزه گرفتن برای کاهش وزن راحت و مفید است .

در مطالعه اي 4 روزه در 11 فرد دارای اضافه وزن ، کسانی که به مدت 18 ساعت روزه گرفتند ، کنترل بهتری در قند خون و افزایش ژن های دخیل داشتند ، فرایندی که سلول های آسیب دیده را جایگزین سلول های سالم می کند البته در مقایسه با کسانی که 12 ساعت ناشتا روزه مي گرفتند. روزه ، گرچه یکی از مؤلفه های مهم بودیسم است اما ممکنه برای همه  افراد مناسب نباشد.

مواد غذایی رژيم بودايي

  • لبنیات: ماست ، پنیر و شیر
  • غلات: نان ، جو دوسر ، quinoa ، و برنج
  • میوه ها: سیب ، موز ، انواع توت ها ، انگور ، پرتقال و هلو
  • سبزیجات: کلم بروکلی ، گوجه فرنگی ، لوبیا سبز ، خیار ، کدو سبز ، مارچوبه و فلفل
  • سبزیجات نشاسته ای: سیب زمینی ، ذرت ، نخود فرنگی
  • حبوبات: نخود ، لوبیا قرمز و عدس
  • آجیل: بادام ، گردو و پسته
  • روغن ها: روغن زیتون ، روغن بذر کتان و روغن کانولا

پرهيز مواد غذایی رژيم بودايي

  • گوشت: گوشت گاو ، گوشت گوساله ، گوشت خوک و گوسفند
  • ماهی: ماهی قزل آلا ، شاه ماهی ، تیلاپیا ، ماهی قزل آلا و ماهی تن
  • تخم مرغ و مرغ: تخم مرغ ، مرغ ، بوقلمون ، اردک ، بلدرچین و قرقاول
  • سبزیجات و ادویه های تند: پیاز ، سیر ، پیازچه و تره فرنگی
  • الکل: آبجو و شراب

بودائیان بسته به نوع بودیسم و ​​ترجیحات فردی از دستورالعمل های متفاوت رژیم غذایی پیروی مي کنند.

نتیجه گیری …

اکنون با غذای بوداییان و شیوه های رژیم بودایی و جوانب مثبت و منفی آن آشنا شدید میتوانید با توجه به شرایط زندگی و فیزیکی خود از این سبک در رژیم غذایی روزمره خود استفاده نمایید. توجه کنید که قبل از هر کاری ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا