اعصاب و روانمهارت‌های ذهنی

راهکارهایی که باعث افزایش تمرکز میشوند

داشتن هوش و حافظه ای خارق العاده در اکثر مواقع به تنهایی کافی نخواهد بود چون با استفاده از آن نمیتوان فعالیت های ذهنی را به بهترین شکل ممکن انجام داد. تمرکز بالا یکی از مهمترین مواردی است که برای انجام امور ذهنی باید از آن برخوردار بود به همین دلیل در ادامه تصمیم گرفته ایم تا به معرفی راهکارهایی عملی برای افزایش تمرکز بپردازیم.

بیشتر بخوانید: زندگی انگل ها

عوامل موثر بر افزایش تمرکز

1.مغز خود را آموزش دهید

انجام انواع خاصی از بازی ها می تواند به شما در تمرکز بهتر کمک کند مثل : 

  • سودوکو
  • جدول کلمات متقاطع
  • شطرنج
  • اره منبت کاری اره مویی
  • جستجوی کلمات
  • بازی های حافظه

بیشتر بخوانید: راهکار فوری برای رفع خواب آلودگی در محل کار | علت آن

2.بهبود خواب

کمبود خواب می تواند به راحتی تمرکز را مختل کند ، چه برسد به سایر عملکردهای شناختی مانند حافظه و توجه.

کم خوابی گاه به گاه ممکن است مشکلات زیادی برای شما ایجاد نکند. اما عدم خواب منظم می تواند بر روحیه و عملکرد شما در محل کار تأثیر بگذارد.

خستگی بیش از حد حتی می تواند رفلکس های شما را کند کرده و بر توانایی شما در رانندگی یا انجام سایر کارهای روزانه تأثیر بگذارد.

بسیاری از متخصصان توصیه می کنند بزرگسالان 7 تا 8 ساعت بخوابند.

بیشتر بخوانید: راه های مقابله با بی خوابی، روش خواب سریع

 چند نکته برای بهبود خواب سریع

  • یک ساعت قبل از خواب تلویزیون را خاموش کرده و صفحه را کنار بگذارید.
  • اتاق خود را در دمای راحت اما سرد نگه دارید.
  • قبل از خواب با موسیقی ملایم ، حمام گرم یا کتاب بخوابید.
  • هر روز در ساعت معینی بخوابید و حتی آخر هفته ها از خواب بیدار شوید.
  • به طور منظم ورزش کنید ، اما سعی کنید از تمرینات سنگین درست قبل از خواب اجتناب کنید.

بیشتر بخوانید: راه حل های آسان برای درمان ضعف بدن

3.مدیتیشن را امتحان کنید

 زنی در حال مدیتیشن برای افزایش تمرکز

مدیتیشن فقط به این معنی نیست که ساکت و چشمان بسته بنشینید. یوگا ، تنفس عمیق و بسیاری از فعالیت های دیگر می تواند به شما در مدیتیشن و افزایش تمرکز کمک کند.

بیشتر بخوانید: تقویت اراده با معرفی 9 روش ساده و قابل انجام برای ایجاد انگیزه

4. استراحت کنید

استراحت  چگونه می تواند تمرکز شما را افزایش دهد؟ این ایده ممکن است غیرعادی به نظر برسد ، اما کارشناسان می گویند که واقعاً بر افزایش تمرکز تاثیر دارد

این سناریو را در نظر بگیرید: شما چند ساعت را صرف یک پروژه کرده اید و ناگهان توجه شما شروع به چرخیدن می کند. حتی اگر نگه داشتن ذهن خود در مورد کار دشوار است ، شما پشت میز خود می مانید و خود را مجبور می کنید که به کار خود ادامه دهید. اما تلاش شما برای تمرکز فقط باعث می شود که استرس داشته باشید و نگران باشید که کار خود را به موقع انجام ندهید.

هنگامی که برای اولین بار احساس می کنید تمرکز شما کاهش یافته است ، یک استراحت ذهنی کوتاه انجام دهید. با نوشیدنی خنک یا میان وعده مغذی خود را تازه کنید ، قدم بزنید ، یا بیرون بروید.

هنگام بازگشت به محل کار ، اگر تمرکز ، انگیزه یا حتی خلاقیت بیشتری احساس کردید ، تعجب نکنید. وقفه می تواند به تقویت این عملکردها و موارد دیگر کمک کند.

بیشتر بخوانید: درمان بی انگیزگی، چگونه با بی انگیزگی خود مقابله کنیم؟

5. موسیقی گوش دهید

روشن کردن موسیقی هنگام کار یا مطالعه ممکن است به افزایش تمرکز کمک کند .

طبق تحقیقات ، حتی اگر از گوش دادن به موسیقی در هنگام کار لذت نمی برید ، استفاده از صداهای طبیعت یا سر و صدای سفید برای پوشاندن صداهای پس زمینه می تواند به بهبود تمرکز و سایر عملکردهای مغز کمک کند .

نوع موسیقی ای که گوش می دهید می تواند تفاوت ایجاد کند. به طور کلی کارشناسان معتقدند موسیقی کلاسیک ، به ویژه موسیقی کلاسیک باروک یا صداهای طبیعت ، انتخاب های خوبی برای افزایش تمرکز شما هستند.

اگر به موسیقی کلاسیک اهمیت نمی دهید ، موسیقی بدون شعر را امتحان کنید. موسیقی را ملایم یا در سطح نویز در پس زمینه نگه دارید تا در نهایت حواس شما را پرت نکند.

همچنین مهم است که از انتخاب موسیقی مورد علاقه یا موسیقی که به آن علاقه ندارید خودداری کنید ، زیرا هر دو نوع می توانند باعث حواس پرتی شما شوند

بیشتر بخوانید: افزایش قدرت تخیل با 15 راهکار آسان و کاربردی

6.رژیم خود را تغییر دهید 

غذاهایی که می خورید می تواند بر عملکردهای شناختی مانند تمرکز و حافظه تأثیر بگذارد. پرهیز از غذاهای فرآوری شده ، شکر زیاد و غذاهای بسیار چرب  و …..

برای افزایش تمرکز ، سعی کنید بیشتر از موارد زیر بخورید:

  • ماهی چرب (فکر کنید ماهی قزل آلا و قزل آلا)
  • تخم مرغ (هر دو سفیده و زرده)
  • بلوبری
  • اسفناج

هیدراته ماندن نیز می تواند تأثیر مثبتی بر تمرکز داشته باشد. حتی کم آبی خفیف می تواند تمرکز یا به خاطر سپردن اطلاعات را دشوار کند.

خوردن صبحانه می تواند با افزایش تمرکز شما در صبح کمک کند. به دنبال وعده غذایی باشید که دارای قند اضافی کم و پروتئین و فیبر بالا باشد. جو دوسر ، ماست معمولی با میوه یا نان تست کامل با تخم مرغ همه گزینه های خوبی برای صبحانه هستند .

بیشتر بخوانید: روش های مطالعه، عادت ها و مهارت های مطالعه کردن

7. کافئین بنوشید

اگر ترجیح می دهید از مصرف کافئین خودداری کنید ، نیازی به گنجاندن آن در رژیم غذایی خود ندارید ، اما پژوهش منبع معتبر نشان می دهد که کافئین می تواند توجه و تمرکز شما را افزایش دهد.

اگر احساس می کنید تمرکز شما در حال کاهش است ، یک فنجان قهوه یا چای سبز بنوشید. اگر از نوشیدنی های کافئین دار لذت نمی برید ، یک وعده شکلات تلخ – 70 درصد کاکائو یا بالاتر – می تواند مزایای مشابهی داشته باشد.

8.مراقبه کردن

برای افزایش تمرکز روش های زیادی وجود دارد که هر کدام تا حدودی راهگشا خواهند بود اما مراقبه با توجه به اثراتی که دارد قطعا یکی از بهترین روش ها برای افزایش تمرکز به شمار خواهد رفت.

مراقبه نوعی تمرین ذهنی به شمار میرود که در آن لازم است فرد تمام تلاش خود را به کار گیرد تا بر روی یک فعالیت خاص تمرکز کند. تمرکز بر روی تنفس یکی از رایج ترین تمرین هایی است که در مراقبه انجام میگیرد. این کار باعث میشود تا قسمت هایی از مغز که مسئول تمرکز هستند تقویت شوند.

بیشتر بخوانید: راه های افزایش جریان خون در مغز

9.حذف عوامل مزاحم

دختری در حال تمرکز | سیوطب

در زمانی که به تمرکز نیاز دارید باید سعی کنید قبل از هر چیز به حذف عوامل مزاحم بپردازید. صداها، وسایل اضافی، نوتیفیکیشن ها و … جزء عوامل مزاحمی به شمار میروند که باعث از بین رفتن تمرکز خواهند شد بنابراین باید قبل از انجام دادن فعالیت های ذهنی، آن ها را کنار بگذارید.

10.انجام کارهای مهم

اولویت بندی و انجام کارهای مهمتر باعث میشود تا بتوانید تمرکز خود را بالا ببرید. یکی از بهترین کارهایی که میتوانید برای افزایش تمرکز انجام دهید اولویت بندی کارهای مهم میباشد.

افرادی که از تمرکز بالا بر خوردارند معمولا در اوایل صبح کارهای مهم خود را دسته بندی کرده و سعی میکنند تمام طول روز تمرکز خود را بر روی آن ها منعطف کنند.

بیشتر بخوانید: راه های مقابله با اضطراب کرونا

11.مشخص کردن هدف

تا زمانی که هدف مشخصی نداشته باشید، نمیتوانید بر روی چیزی متمرکز شوید. برای افزایش تمرکز بهتر است هدف های خود را بررسی کنید و روش های مناسبی برای دستیابی به آن ها مشخص نمایید. میتوانید هدف های کوتاه مدت و بلند مدت خود را یادداشت کنید تا در ذهن تان انسجام بیشتری شکل گیرد.

برخی از راه ها برای بهبود تمرکز ممکن است خوب عمل کند ، در حالی که برخی دیگر به نظر نمی رسد کار زیادی برای شما انجام دهند. سعی کنید طیف وسیعی از رویکردها را امتحان کنید تا ببینید چه چیزی کمک کننده است.

علاوه بر این ، بعید است که این نکات تمرکز را کاهش داده یا باعث آسیب دیگری شود ، بنابراین امتحان کردن آنها نباید هیچ اثر منفی داشته باشد.

اگر واقعاً برای شما سخت است ، حتماً با پزشک خود مشورت کنید. ممکن است اتفاق دیگری در حال رخ دادن باشد و مهم است که آسیب های مغزی یا سایر مسائل جدی را رد نکنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا