پوستزیبایی

روش های موثر از بین رفع تیرگی پوست

رفع تیرگی پوست، معمولا اولین راه حلی که برای پوشاندن لکه های صورت به سراغش می رویم بسیاری از محصولات روشن کننده پوست موجود در بازار است اما ممکنه برخی از انها خطرناک باشند.

لکه های تیره در اثر زخم های آکنه ، قرار گرفتن در معرض بیش از حد آفتاب یا تغییرات هورمونی ایجاد می شود . برای این منظور انواع مختلفی از کرم هایی جود دارد که بیماران می توانند از آنها برای روشن تر شدن و محو لکه های تیره استفاده کنند .البته راه حل های طبیعی و بسیار تاثیرگذار نیز برای رفع تیرگی پوست وجود دارد که می توانید در سایت سیو طب با آنها آشنا شوید.

بیشتر بخوانید: زندگی انگل ها

راه حل های شیمیایی برای رفع تیرگی پوست

  • کرم ها و سرم های هیدروکینون

شاید محبوب ترین راه حل برای روشن شدن لکه های پوست محلول های موضعی حاوی هیدروکینون است.

سازمان غذا و دارو غلظت این ماده فعال را تا 2 درصد برای محصولات بدون نسخه و 3 تا 4 درصد برای موارد نسخه ای محدود کرده است و تنها ماده ای است که به عنوان “ماده سفید کننده” طبقه بندی شده است. غلظت هیدروکینون محدود است زیرا خطرات بیشتری در غلظت های بالای آن وجود دارد. این ماده در کشورهای مختلف  موارد استفاده ای گوناگونی دارد به عنوان نمونه در آفریقای جنوبی به هیچ وجه استفاده این ماده قانونی نیست و در کانادا به عنوان ماده سمی یا مضر طبقه بندی می شود.

توصیه می شود افراد که از محصولات حاوی هیدروکینون به طور کوتاه مدت استفاده کنند اگر دچار تحریک غیرمعمول پوست یا هرگونه عارضه جانبی دیگر شدید باید ، بلافاصله از مصرف آن خودداری کنید.

بیشتربخوانید: زیبایی پوست و رازهای جذابیت پوست صورت

  • رتینوئید

محصولاتی مانند Retin-A و Renova یک راه حل جایگزین برای روشن کنندگی پوست است. این محصولات حاوی موادی مانند آلفا هیدروکسی اسید و رتینوئیک اسید است که به افزایش گردش خون در سلول ها ، تسریع در لایه برداری و تقویت پوست جدید و سالم کمک می کند.

البته این مواد می توانند به میزان قابل توجهی پوست را نسبت به اشعه خورشید حساس تر کنند و استفاده از ضد آفتاب ضروری است.

  • درمان با لیزر و لایه برداری برای رفع تیرگی پوست

گزینه تهاجمی تر برای روشن شدن لکه های پوستی ، درمان با لیزر و لایه برداری است. اساساً لایه های تیره پوست سوزانده می شوند. انواع مختلفی از درمان های لیزر وجود دارد و راه حلی سریعتر از محصولات موضعی است اما خطرات آن نیز کم نیست.

خطراتی از جمله:

  • کبودی
  • تورم
  • سرخی
  • سفتی پوست
  • جای زخم
  • عفونت
  • تغییرات در بافت پوست

لایه بردارها برای از بین بردن سلولهای مرده پوست بسیار کاربردی هستند. اما آنها نیز با خطراتی مانند تحریک پوست همراه است.

بیشتر بخوانید: ورزش برای لاغر شکم و پهلو، به همین راحتی!

راه حل های طبیعی رفع تیرگی پوست

رفع تیرگی پوست - سیوطب

مواد طبیعی رایج برای خلاصی از شر لکه های پوستی شامل موارد زیر می باشد:

  • ویتامین سی
  • آزلائیک اسید
  • عصاره انار
  • بتاکاروتن
  • عصاره شیرین بیان

اگرچه این موارد خطرات کمتری نسبت به گزینه های ذکر شیمیایی دارند ، اما ممکن است پوست نسبت به انها حساسیت یا واکنش آلرژیکی نشان دهد .

۱. ژل آلوئه ورا

آب آلوئه ورا یا ژل طبیعی آلوئه ورا را به مدت 30 دقیقه صبح و عصر به طور مستقیم روی لکه های تیره بمالید سپس با آب ولرم بشویید و پوست را مرطوب کنید.

بیشتر بخوانید: چه غذاهایی برای جوش صورت مضر است

۲. سرکه سیب برای رفع تیرگی پوست

مقادیر سرکه سیب و آب را در یک کاسه مخلوط کنید سپیس خوب هم بزنید و روی نقاط تیره صورت بمالید. همچنین می توانید چند قطره آب لیمو را با سرکه مخلوط کنید. دستور دیگر ترکیب 3 قاشق غذاخوری آب پرتقال و ½ قاشق غذاخوری سرکه است. بعد از آن صورت را با آب ولرم بشویید و مرطوب کنید.

۳. روغن کرچک

صبح و عصر کمی روغن کرچک روی نقاط تیره پوست خود بمالید.

۴. هیدروژن پراکسید

1 قاشق چایخوری پراکسید هیدروژن و 1 قاشق چایخوری شیر را در کاسه ای ترکیب کنید. یک پد پنبه ای را درون کاسه فرو کنید و روی نقاط لکه ای پوست خود به مدت 15 دقیقه بمالید سپس با آب ولرم بشویید و پوست را مرطوب کنید

۵. لیمو

یک عدد لیمو را خرد کرده و به مدت 10 دقیقه صبح و عصر روی ناحیه تیره صورت خود بمالید. اگر پوست حساس دارید ، یک قاشق غذاخوری آب لیمو را با 1 قاشق غذاخوری آب یا گلاب ترکیب کنید و با پد پنبه ای روی پوست خود اعمال کنید، سپس با آب ولرم بشویید و پوست را مرطوب کنید.

طی دو ماه تفاوت را احساس خواهید کرد.

۶. میوه پاپایا برای رفع تیرگی پوست

دانه ها را از یک پاپایای سبز جدا کرده و با مخلوط کن آن را به خمیر تبدیل کنید و به مدت 20 تا 30 دقیقه صبح و قبل از رفتن به رختخواب روی صورت و گردن خود بگذارید. سپس با آب ولرم بشویید و پوست را مرطوب کنید.

بیشتر بخوانید: ورزش برای لاغر شکم و پهلو، به همین راحتی!

۷. جعفری

1 فنجان جعفری خرد شده ، 1/2 قاشق چایخوری جوش شیرین ، و 1 قاشق غذاخوری ماست را در یک کاسه ترکیب کنید و به مدت 15 دقیقه روی صورت ، گردن و قفسه سینه بمالید و سپس بشویید.

هفته ای دو بار تکرار شود.

۸. زردچوبه برای رفع تیرگی پوست

2 قاشق غذاخوری آب برنج ، 2 قاشق غذاخوری آرد و 1 قاشق چایخوری زردچوبه را در یک کاسه ترکیب کنید و با پد پنبه ای به مدت 20 دقیقه روی صورت خود اعمال کنید سپس بشویید.

در پایان، جلوگیری از آسیب دیدگی پوست در وهله اول بهترین راه حل است و مراقبت از محافظت از پوست خود حتی پس از لکه دار شدن باعث می شود وضعیت آنها وخیم تر نشود.

یکی از این موارد محافظت شدید پوست از نور خورشید است و مراجعه به متخصصان پوست که گزینه هایی با بهترین چشم انداز و کمترین خطرات را به شما پیشنهاد می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا