تغذیهرژیم کاهش وزن

رژيم غذایی گریپ فروت و تاثير آن بر کاهش وزن

رژيم غذایی گریپ فروت  جزو اولین رژیمهای غذایی است كه تا به حال معرفی شده است. رژیم گریپ فروت شامل خوردن گریپ فروت یا نوشیدن آب آن به همراه هر وعده غذایی است.

حامیان رژیم غذايي گریپ فروت ادعا دارند گریپ فروت می تواند به سوزاندن چربی بدن کمک کند و به سرعت منجر به کاهش وزن در کمتر از 12 روز شود. اما تحقیقات در اين باره بايد انجام شود.در این مقاله سیوطب به تحقیق در مورد رژیم غذایی گریپ فروت و اینکه آیا اين رژیم غذایی برای کاهش وزن موثر و بی خطر است پرداخته است.

بیشتر بخوانید: درمان خانگی زانودرد با این 15 راه مفید

خواص گریپ فروت

رژیم غذایی گریپ فروت

رژیم غذایی گریپ فروت غنی از پروتئین است و بايد در هر وعده غذایی یک گریپ فروت یا آب گریپ فروت قرار می دهد.گریپ فروت دارای آنزیمهای چربی سوزی است بنابراين کاهش وزن خيلي سریع اتفاق مي افتد البته هیچ تضميني بر وجود آنزیم هاي چربی سوزی وجود ندارد.

نمونه اي از رژيم غذايي  گریپ فروت

چندین دستورالعمل برای اين رژیم غذايي وجود دارد و 2 یا 3 هفته طول مي كشد.

صبحانه: دو عدد تخم مرغ آب‌پز ، دو تکه بیکن و 1/2 گریپ فروت یا يك ليتر آب گریپ فروت

ناهار: سالاد ، مقداري گوشت و 1/2 گریپ فروت یا يك ليتر آب گریپ فروت

شام: هر نوع گوشت تهیه شده به هر طریقی ، سالاد با سبزیجات قرمز و سبز ، قهوه یا چای و 1/2 گریپ فروت یا يك ليتر آب گریپ فروت

میان وعده خواب: يك ليتر شیر کم چرب

بیشتر بخوانید: 12 ورزش برای درمان آرتروز زانو که بهترین متخصصان آن ها را توصیه می‌کنند

نسخه های مختلفی از رژیم غذايي گریپ فروت وجود دارد ، اما هر نوع از نظر پروتئین سرشار و از نظر کربوهیدرات و کالری كم است و برخی از نسخه هاي اين رژيم تنها800 کالری در روز است.

ترکیب غذاهای کم کالری مانند گریپ فروت در رژیم غذایی یک انتخاب هوشمندانه و سالم است البته نه تنها برای کاهش وزن بلکه برای سلامتی بسيار مفيد است به عنوان نمونه یک گریپ فروت حاوی بیش از 60٪ ویتامین C است . ویتامین C دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است که برای محافظت و تقویت سیستم ایمنی بدن به كار مي رود همچنين علاوه بر محافظت از سیستم ایمنی بدن ، تحقیقات نشان می دهد که مصرف گریپ فروت حاوي منیزیم ، پتاسیم ، فیبر است . همانطور كه مي دانيد فیبر و میوه های سرشار از آنتی اکسیدان مانند گریپ فروت به محافظت در برابر بیماری های قلبی و سکته مغزی کمک مي كند محتوای غنی از فیبر گریپ فروت به فرد احساس سيري کامل و در نتيجه خوردن کالری کمتر در طول روز مي دهد كه مي تواند به کاهش وزن کمک کند . گرچه گریپ فروت مدتهاست که با کاهش وزن همراه است اما باز هم تحقیقات بیشتری برای تأیید آن نیاز است.

بیشتر بخوانید: چگونه درد زانوی خود را با اسپیلاوایزر تسکین بدهیم؟

مشکلات احتمالی :

اگرچه گریپ فروت ها یک گزینه کم کالری ، با مواد مغذی کم چرب و دارای خواص درمانی زیادی هستند ، اما این رژیم به دلایل دیگر مشکل ساز است.

هیچ مدرکی در مورد آنزیم های سوزش جادویی مرتبط با گریپ فروت وجود ندارد.

کاهش سریع ، کاهش موقت وزن در ارتباط با رژیم گریپ فروت ، احتمالاً به دلیل مصرف کم کالری و مصرف کم کربوهیدرات است. این امر باعث کاهش سریع ، موقت وزن حتی بدون گریپ فروت می شود.

در حالی که رژیم های کم کالری ممکن است منجر به کاهش وزن اولیه شوند ، اما برای افرادی که به دنبال نتایج طولانی مدت هستند ، بندرت موفق می شوند.

اشکالات سلامتی نیز وجود دارد.

رژیم های غذایی کم کالری می توانند استخوان های شما را تضعیف کنند ، متابولیسم شما را کاهش دهند و باعث خستگی ، ریزش عضلات و کمبود مواد مغذی شوند

بیشتر بخوانید: درمان زانودرد، معالجه درد زانو با روش های موثر خانگی و دارویی

کاهش وزن با گریپ فروت

جنبه منفی برنامه رژیم غذایی گریپ فروت

مطالعات نشان داده است که گریپ فروت می تواند به کاهش وزن کمک کند ، اما کاهش وزن در رژیم غذایی گریپ فروت ممکن است به دلیل مصرف کالری کمتری باشد و برای تعیین ارتباط بین گریپ فروت و کاهش وزن ، تحقیقات جدید بیشتری لازم است.

آب گریپ فروت و گریپ فروت تازه می توانند بخشی از یک رژیم سالم و متعادل باشند و  گریپ فروت همچنین می تواند با داروهای خاصی تداخل کند ، از جمله:

  • برخی از داروهای استاتین که کلسترول خون را پایین می آورند ، مانند Zocor (سیمواستاتینو) لیپیتور ( آتورواستاتین )
  • برخی از داروهایی که فشار خون را پایین می آورند ، مانند Procardia و Adalat CC نیفدیپین
  • برخی از داروهای پیوند عضو ، مانند Sandimmune و Neoral (سیکلوسپورین )
  • برخی داروهای ضد اضطراب ، مانند بوسپیرون
  • برخی از کورتیکواستروئیدها که بیماری کرون یا کولیت اولسراتیو را درمان می کنند ، مانند آنتوکورت EC و بودزونید
  • برخی از داروهایی که ریتم های غیر طبیعی قلب را درمان می کنند ، از جمله Pacerone و Nexterone (آمیودارون )
  • برخی از آنتی هیستامین ها ، مانند Allegra (fexofenadine)

آب گریپ فروت تمایل حاوی مواد شیمیایی به نام فورانوکومارین است كه در برخي داروها تداخل ايجاد مي كند. مطالعات نشان می دهد که فورانوکومارین ها عوارض جانبی  اين داروها را افزایش دهد.

برای سایر داروهای دیگر ، مانند آنتی هیستامین ها ، گریپ فروت ممکن است اثر متضادی داشته باشد و باعث کاهش اثر بخشی دارو شود .

بنابراين قبل از اين رژيم از پزشک خود بپرسید که آیا می توانید هنگام مصرف این داروها و دیگر داروهای ، گریپ فروت یا آب گریپ فروت تازه بنوشيد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا