پوستزیبایی

چه غذاهایی برای جوش صورت مضر است

جوش صورت (آکنه) یک بیماری پوستی شایع است که نزدیک به 10٪ از جمعیت جهان را درگیر خودکرده است البته عوامل زیادی در ایجاد آن نقش دارند ازجمله باکتری‌های ایجادکننده آکنه، هورمون‌ها و التهاب. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که رژیم غذایی نقش مهمی در رشد آکنه دارند،  در ادامه به کدام مواد غذایی باعث جوش زدن صورت می‌شوند می‌پردازیم.

کدام مواد غذایی باعث جوش صورت می‌شوند؟

۱. غلات و شکرهای تصفیه‌شده

افراد مبتلابه آکنه نسبت به افرادی که آکنه کمی دارند، کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده بیشتری مصرف می‌کنند.

غذاهای سرشار از کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده عبارت‌اند از:

  • نان، کرامر، غلات یا دسرهای ایجادشده با آرد سفید
  • ماکارونی
  • برنج سفید و رشته‌فرنگی برنج
  • سودا و سایر نوشیدنی‌های شیرین
  • شیرین‌کننده‌هایی مانند نیشکر، شربت افرا، عسل

افرادی که به‌طور مکرر قند مصرف می‌کنند، 30٪ بیشتر مبتلابه آکنه می‌شوند، درحالی‌که افرادی که مرتبط شیرینی و کیک می‌خورند 20٪ خطر ابتلا دارند.
کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده به‌سرعت در خون جذب می‌شوند و به‌سرعت سطح قند خون را بالا می‌برند. به‌این‌ترتیب وقتی قند خون بالا می‌رود، سطح انسولین نیز افزایش می‌یابد. بااین‌حال، سطح بالای انسولین برای افرادی که آکنه دارند مناسب نیست.
انسولین هورمون‌های آندروژن و رشد انسولین را افزایش می‌دهد (IGF-1). این امر با رشد سریع‌تر سلول‌های پوستی و افزایش تولید سبویم باعث رشد آکنه می‌شود. از طرف دیگر، رژیم‌های کم قند خون که قند خون یا انسولین را به میزان چشمگیری بالا نمی‌آورند، با کاهش شدت آکنه همراه هستند.

کدام مواد غذایی باعث جوش صورت می‌شوند؟

۲. محصولات لبنی

بسیاری از مطالعات از ارتباط بین محصولات لبنی ​​و شدت جوش صورت در نوجوانان را نشان می دهند . همچنین بزرگسالانی که مرتبا شیر یا بستنی مصرف می کنند چهار برابر بیشتر از افراد دیگر از آکنه رنج می برند.
این تحقیقات تاکنون به طور عمده روی نوجوانان و بزرگسالان انجام شده است و فقط رابطه ای بین شیر و آکنه نشان داده شده است ، اما هنوز مشخص نیست که چگونه شیر در شکل گیری آکنه نقش داشته باشد . شیر باعث افزایش سطح انسولین می شود و می تواند شدت آکنه را بدتر کند ، در مواردی  دیگر شیر گاو حاوی اسیدهای آمینه است که کبد را تحریک می کند و رشد آکنه را بیشتر می کند. اما هنوز نیز مشخص نیست که آیا لبنیات نقش مستقیمی در اکنه دارد یا خیر و تحقیقات بیشتری لازم است تا مشخص شود مقدار خاص یا نوع لبنیات ممکنه جوش صورت را تشدید کند.

بیشتر بخوانید: از علل تا راههای درمان خانگی جوش چرکی

۳. فست فود

آکنه به شدت با رژیم های غذایی سرشار از کالری ، چربی و کربوهیدراتهای تصفیه شده همراه است اقلام فست فود مانند همبرگر ، ناگت ، هات داگ ، سیب زمینی سرخ کرده اصلی ترین رژیم های غذایی هستند که خطر جوش صورت را افزایش می دهند.
در مطالعه ای با بیش از 5000 نوجوان و جوان چینی ، مشخص شد که رژیم هایی غذایی پرچرب 43٪ خطر ابتلا به آکنه را افزایش می دهند و به طور منظم خوردن فست فود ، این خطر را 17 درصد افزایش می دهد .همچنین خوردن همبرگر یا سوسیس به طور مکرر با افزایش 24٪ خطر بروز آکنه همراه است ، اما هنوز مشخص نیست که چرا خوردن غذای های فست فود خطر ابتلا به آکنه را افزایش می دهد و ممکنه ژنها و سطح هورمون را به روشی که باعث پیشرفت آکنه شود را افزایش دهد.

۴.موادغذایی غنی از چربی های امگا 6

رژیم های غذایی حاوی مقادیر زیاد اسیدهای چرب امگا 6 ، با افزایش سطح التهاب و آکنه مرتبط هستند،مواد غذایی از جمله روغن ذرت و سویا سرشار از چربی های امگا 6 هستند و غذاهای معدودی حاوی چربی های امگا 3 مانند ماهی و گردو هستند.
این عدم تعادل اسیدهای چرب امگا 6 بدن را به حالت التهابی سوق می دهد و به این ترتیب شدت آکنه را بدتر می کنند.در مقابل ، مکمل اسیدهای چرب امگا 3 سطح التهاب را کاهش داده و همینطور شدت آکنه را کاهش می دهند. با این حال تحقیقات بیشتری در این باره لازم است.

موادغذایی غنی از چربی های امگا 6

۵. شکلات

شکلات از دهه 1920 عامل ابتلا به آکنه بوده است ، همینطور خوردن شکلات افزایش خطر ابتلا به آکنه را بیشتر می کند.
در مطالعه ای مردان مستعد جوش صورت روزانه 25 گرم شکلات تیره مصرف می کنند ، بعد از گذشت دو هفته شاهد آکنه هستند.دقیقاً دلیل افزایش آکنه از طریق شکلات هنوز نامشخص است ، اگرچه خوردن شکلات باعث افزایش واکنش سیستم ایمنی بدن در برابر باکتری های ایجاد کننده آکنه می شود ، اما باز نیز عامل آکنه می باشند.با این حال هنوز مشخص نیست که شکلات باعث ایجاد جوش صورت می شود یا خیر.

غذاهای مفید برای جوش صورت

  • اسیدهای چرب امگا 3
  • مواد غذایی پروبیوتیک
  • چای سبز
  • زردچوبه
  • ویتامین های A ، D ، E و روی
  • رژیمهای غذایی سرشار از گوشتهای بدون چربی ، میوه ، سبزیجات و آجیل و کم غلات ، لبنیات و حبوبات
  • رژیم های سرشار از میوه ، سبزیجات ، غلات کامل ، حبوبات ، ماهی و روغن زیتون و چربی های لبنی و اشباع شده
  • خیار و هندوانه (هر غذایی که سرشار از آب باشد، آبرسانی پوست شما را تقویت می‌کند و برای پوست شما نیز بسیار خوب است. )
  •  رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزیجات
  • مواد غذایی سرشار از ویتامین C

هنوز علت ایجاد آکنه و جوش صورت و دیگر نقاط بدن به طور دقیق مشخص نشده و متخصصان در این زمینه از توافق نظر برخوردار نیستند؛ اما  مصرف برخی از محصولات غذایی و غذاها امکان دارد، باعث ایجاد و بروز انواع جوش های پوستی و آکنه ها شوند.

نتیجه گیری…
ما در مقاله  کدام مواد غذایی باعث جوش صورت (آکنه) می شوند؟  تا جای ممکن به توضیح و معرفی این دسته از غذاها پرداختیم و شما را با آن ها آشنا کردیم. امیدواریم این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد. همچنین بهتون توصیه میکنیم حتما بخش زیبایی پوست مجله سلامت پزشکی سیوطب را مطالعه فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا