بیماریقلب

فشار خون نرمال؛ در چه محدوده‌هایی قرار دارد؟

فشار خون نرمال شدت جریان خونی است که از طریق قلب در بدن پمپاژ می‌شود. قلب با هر ضربان خون را در رگ‌های بدن جاری می‌کند.  این اتفاق در طول 24 ساعت شبانه رو و در هر لحظه به دفعات رخ می‌دهد. این فشار خون همیشه ثابت نسیت و براساس میزان فعالیت یا تیپ بدنی افراد می‌تواند تغییر کند.

به طور معمول فشار خون در شرایط عادی پایین بوده و فشار خون نرمال است. در شرایط بیماری، فعالیت‌های مختلف و… فشار خون می‌تواند بالاتر یا پایین‌تر برود و این تغییر به صورت مداوم ادامه دارد. در این مقاله از سیوطب به فشار خون نرمال خواهیم پرداخت.

فشار خون چگونه اندازه‌گیری می‌شود؟

دستگاه های اندازه گیری دیجیالی فشار خون | سیوطب

فشار خون بر حسب میلی‌متر جیوه (mmHg) اندازه‌گیری می‌شود و به‌صورت 2 رقمی ‌نشان داده می‌شود:

  • فشار سیستولیک: فشاری که قلب شما خون را بیرون می‌راند
  • فشار دیاستولیک: فشار زمانی که قلب شما بین ضربان‌ها استراحت می‌کند

به عنوان مثال، اگر فشار خون شما “140 روی 90” یا 140/90 میلی‌متر جیوه باشد، به این معنی است که فشار سیستولیک 140 میلی‌متر جیوه و فشار دیاستولیک 90 میلی‌متر جیوه دارید. به طور کلی:

  • فشار خون ایده آل بین 90/60 میلی متر جیوه و 80/120 میلی متر جیوه در نظر گرفته می‌شود.
  • فشار خون بالا 140/90mmHg یا بالاتر در نظر گرفته می‌شود
  • فشار خون پایین زیر 90/60 میلی متر جیوه در نظر گرفته می‌شود

بیشتر بدانید: پایین آوردن فشار خون با آبلیمو؛ ۱۱ خوردنی کاهنده فشار خون و باورهای غلط

فشار خون بالا و پایین را بشناسید

فشار خون بالا اغلب به عادات سبک زندگی ناسالم مانند سیگار کشیدن، نوشیدن بیش از حد الکل، اضافه وزن و ورزش نکردن به اندازه کافی مرتبط است. در صورت عدم درمان، فشار خون بالا می‌تواند خطر ابتلا به تعدادی از بیماری‌های جدی درازمدت از جمله بیماری عروق کرونر قلب را افزایش دهد. شما همچنین خطر آسیب رساندن به رگ‌های خونی در کلیه‌ها یا چشم‌های خود را دارید.

فشار خون پایین کمتر رایج است. برخی از داروها می‌توانند به عنوان یک عارضه جانبی باعث کاهش فشار خون شوند. همچنین می‌تواند به دلیل تعدادی از شرایط زمینه ای از جمله نارسایی قلبی و کم آبی ایجاد شود.

بیشتر بدانید: ۵ درمان فشار خون پایین در خانه که دانستن آن ضروری است

چه کنیم فشار خون نرمال داشته باشیم؟

فشار خون نرمال با کاهش مصرف نمک بدست می آید | سیوطب

فشار خون در بزرگسالان بسته به سن و وضعیت جسمی‌ همواره در حال تغییر است. در واقع عبور فشار خون از شرایط طبیعی، فشار خون بالا تا فشار خون خطرناک متفاوت است. بحران فشار خون بالا با 180/120 مشخص می‌شود که می‌تواند سبب بروز سکته گردد. چند نکته برای حفظ فشار خون در محدوده طبیعی که باید رعایت شوند، عبارتند از:

  • کاهش وزن و نگه داشتن آن در محدوده مشخص
  • استفاده از رژیم غذایی سالم
  • ورزش به شکل مداوم
  • کاهش مصرف نمک
  • ترک سیگار و الکل
  • صرف صبحانه

بیشتر بدانید: درمان فشار خون سالمندان؛ مبارزه با یک بیماری شایع اما قابل کنترل

برخی به صورت طبیعی دچار فشار خون بالا یا پایین هستند. نیاز است که فشار خون این افراد به صورت دائمی‌اندازه گیری شود. کمبود تمرکز، خستگی، حالت تهوع، تاری دید، غش و سرگیجه علائم فشار خون پایین ناشی از گرمازدگی، بیماری کبد، نارسایی قلبی، مصرف بیش از حد داروها، بارداری یا مشکلات هورمونی مانند کم کاری تیروئید و دیابت است. فشار خون پایین نیازی به درمان ندارد، اگرچه القای برخی عادات سالم در فعالیت‌های روزمره می‌تواند سطح فشار خون شما را در پارامترهای طبیعی نگه دارد که شامل موارد زیر می‌شود:

  • افزایش نوشیدن مایعات
  • داشتن رژیم غذایی متعادل
  • تغییر در روش فعالیت روزانه
  • استفاده از داروهای کنترل‌کننده فشار خون 

ابتلا به دیابت یا سابقه خانوادگی فشار خون یا هر بیماری زمینه‌ای دیگر از جمله عواملی هستند که خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش می‌دهند.

بیشتر بدانید: ۱۰ درمان خانگی فشار خون پایین؛ علائم، علل، تشخیص و داروهای درمانی هیپوتانسیون

فشار خون نرمال در هنگام خواب چقدر است؟

خواب کافی به حفظ سلامت ذهن و بدن شما کمک می‌کند و همچنین می‌تواند برای فشار خون شما نیز مهم باشد. هنگامی‌که شما خواب هستید، فشار خون شما به طور کلی کمتر از زمانی است که بیدار هستید و این کاملا طبیعی است. کاهش فشار خون سیستولیک (عدد بالا) و دیاستولیک (عدد پایین) می‌تواند تا 20 درصد کمتر از میزان فشار خون شما در طول روز باشد.

بیشتر بدانید: فشار خون بالا چقدر است و چطور می‌توان آن را کنترل کرد؟

افرادی که هنگام خواب فشار خون پایینی‌ ندارند، در معرض خطر بیماری قلبی و سکته هستند. بد خوابی می‌تواند بر خلق و خو و تمرکز شما در روز بعد تأثیر بگذارد. اما کمبود خواب منظم در درازمدت احتمال اضافه وزن یا چاقی و مشکلاتی از جمله فشار خون بالا، دیابت و بیماری قلبی را بیشتر می‌کند. بسیاری از مطالعات نشان داده افرادی که مشکل خواب دارند بیشتر در معرض فشار خون بالا هستند. به نظر می‌رسد خوابیدن کمتر از پنج ساعت در شب، بی خوابی و قطع خواب؛ فشار خون را افزایش می‌دهد. این اثر در زنان قویتر از مردان و در دوران میانسالی باشد.

بیشتر بدانید: ۷علائم فشار خون پایین | آیا فشار خون پایین باعث مرگ می‌شود؟

فشار خون نرمال با دستگاه دیجیتال؛ فشارها استاندارد چقدر است؟

فشار خون نرمال برای آقایان یا فشار خون نرمال برای خانمها یا فشار خون نرمال افراد بالای 50 سال تشابهی به هم ندارند و با دستگاه‌های دیجیتالی یا فشارسنج جیوه‌ای اندازه‌گیری می‌شود. دلیل آن هم نوع تیپ بدنی افراد است. با این وجود برای فشار خون نرمال اندازه‌هایی تعیین شده است. فشار خون نرمال را در جدول زیر مشاهده می‌کنید:

بیشتر بدانید: علائم فشار خون بالا؛ از سردردهای شدید و خونریزی بینی تا خستگی و عدم تمرکز

فشار خون نرمال در افراد مختلف | سیوطب

یادداشت پایانی، فشار خون نرمال

تنها راه برای تشخیص فشار خون بالا یا فشار خون طبیعی این است که فشار خون توسط یک پزشک متخصص اندازه‌گیری شود.  تصویه این است که اندازه گیری فشار خون حداقل هر دو سال یک بار انجام شود. اگر اخیراً فشار خون را اندازه گیری کرده‌اید و فشار خون طبیعی دارید، به آن اکتفا نکنید. به یاد داشته باشید که فشار خون بالا یک قاتل خاموش است. فعال باشید، میوه و سبزی بخورید و هر عادت بدی را کنار بگذارید.

سوالات متداول

آیا فشار خون هنگام خواب کاهش می‌یابد؟

معمولاً چند ساعت قبل از بیدار شدن فرد، فشار خون شروع به افزایش می‌کند. در طول روز به افزایش خود ادامه می‌دهد و در ظهر به اوج خود می‌رسد. فشار خون معمولاً در اواخر بعد از ظهر و عصر کاهش می‌یابد. فشار خون معمولا در شب هنگام خواب پایین‌تر است.

آیا 140 روی 70 فشار خون خوبی است؟ 

فشار خون 140/70 میلیمتر جیوه نشان دهنده مرحله 1 فشار خون بالا است. فشار خون بالا خطر آسیب‌های تهدید کننده زندگی مانند سکته مغزی و حملات قلبی را افزایش می‌دهد.

چه فشار خونی خیلی پایین است؟

فشار خون پایین به عنوان افت فشار خون نیز شناخته می‌شود. معمولاً افرادی که خوانش آنها حدود 90/60 یا کمتر است، فشار خون پایینی دارند. برخی از افرادی که فشار خون پایین دارند علائمی‌را در نتیجه آن تجربه می‌کنند. ممکن است یک علت زمینه ای وجود داشته باشد که نیاز به درمان داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا