ورزشورزش درمانی

فواید دویدن

فواید دویدن ، اغلب افراد دویدن را نوعی ورزش خسته کننده و طاقت فرسا می‌دانند و از آن اجتناب مي كنند ، در حالي كه فقط دو دقیقه دویدن در روز خطر مرگ و میر را کاهش مي دهد و سه سال به طول عمر اضافه مي كند.

طبق گفته مركز کنترل و پیشگیری از بیماری ها یک فرد بالغ باید حداقل دو ساعت و 30 دقیقه در هفته فعالیت بدنی هوازی در سطح متوسط ​​انجام دهند. تنها با پانزده دقیقه پیاده روی سریع یا پنج دقیقه دویدن (دويدن به عنوان یک ورزش هوازی و قدرتي است) نیازهای فعالیت بدنی و سلامت شما را تامين مي كند.

زنی در حال دویدن | سیوطب | فواید دویدن

فواید دویدن

چرا دويدن براي سلامتي بدن مفيد است؟

دویدن ضربان قلب (تعداد دفعات ضربان قلب شما در هر دقیقه) و میزان خونی که قلب با هر ضربان از بدن خارج می کند را افزایش می دهد و باعث بهبود جریان خون در بدن می شود.از آنجا که اکسیژن در خون حمل می شود ، این امر به تأمین اکسیژن مورد نیاز عضلات حين ورزش کمک می کند.

همچنين دويدن باعث رشد مویرگها (رگهای خونی کوچک) در عضلات می شود. مویرگها باعث جریان آب ، اکسیژن ، دی اکسید کربن و مواد مغذی در خون و عضلات مي شود. داشتن مویرگ بیشتر به این معنی است که اکسیژن و مواد مغذی بیشتری بدن در حين ورزش دريافت مي كند و مواد زائد و گازها را به راحتی تخلیه کند.

 

بیشتر بخوانید: درمان آرتروز زانو ، موثر ترین روش های معالجه آرتروز زانو

مزایای دو دقیقه دویدن در روز

  • عملکرد بهتر مغز

ورزش ضربان قلب و جریان خون در مغز را افزایش مي دهد. دویدن باعث بهبود مغز ، شناخت و تناسب قلب و عروق در بزرگسالان می شود. بزرگسالاني كه  بيشتر در معرض آلزايمر قراردارند  با دويدن منظم منجر به افزایش جریان خون در هیپوکامپ منطقه اصلی مغز که تحت تأثیر بیماری آلزایمر است، مي شوند .

  • حال بهتر

دویدن در هر شخصي باعث افزایش روحیه و احساس مثبت در آن می شود. طبق تحقيقات فعالیت شدید استقامتی منجر به افزایش مواد شیمیایی مغز به نام لذت مي شوند. 

  • خواب بهتر

دویدن روزانه در صبح به خواب بهتر كمك مي كند. افرادي كه به طور مرتب صبح ها می دوند ، کیفیت خواب آنها در طول روز بهبود یافته و خواب آلودگی كمتري دارند. دويدن باعث افزایش دمای بدن می شود و افزايش دما بعد از ورزش با کاهش تحریک ، اضطراب و افسردگی ، مشکلات خواب را کاهش دهد.

  • كاهش فشار خون بالا 

دو دقیقه دویدن در روز يا 15 دقیقه پیاده روی سریع خطر ابتلا به فشار خون ، کلسترول بالا و دیابت را کاهش مي دهد.

  • كاهش بیماری های قلبی عروقی 

روزانه 5 دقیقه دویدن خطر بیماری های قلبی عروقی را تقریباً به نصف کاهش مي دهد. افرادی که به طور منظم می دوند 30 درصد از مرگ و میر و 45 درصد مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی عروقی را در بدن خود كاهش مي دهند. دویدن هفتگی ، حتی 5 تا 10 دقیقه در روز برای کاهش خطر مرگ و میر کافی است.

  • افزايش طول عمر تا سه سال

افرادی که به طور منظم ورزش می کنند به طور متوسط ​​سه سال بیشتر از افراد بی تحرک زندگی می کنند. به تعبيري هر 15 دقیقه پیاده روی یا 5 دقیقه دویدن سه سال به طول عمر شما مي افزايد. 

 

بیشتر بخوانید: 10 ورزش زانو درد که نتیجه آن‌ها شما را شگفت‌زده می‌کند

فواید دویدن برای شکم

هنگام دویدن، شکم های قوی پایداری باسن، لگن و حتی زانو را افزایش می دهد. نتیجه فشار کمتر بر روی عضلات و بافتهای همبند شما و در نتیجه احتمال آسیب دیدگی کمتر است.

از این رو اهمیت دویدن برای شکم بسیار بالا است.

بیشتر بخوانید: درمان زانودرد، معالجه درد زانو با روش های موثر خانگی و دارویی

فواید دویدن در صبح

دویدن صبح بهره وری روزانه شما را بهبود می بخشد.
سلامت قلب را بهبود می بخشد.
متابولیسم خود را شروع کنید.
سلامت مفصل بهتر.
سلامت روان بهبود یافته 
خواب بهتر 
به ایجاد سازگاری کمک می کند.

فواید دویدن برای پاها

دویدن در درجه اول عضلات پایین تنه را از باسن تا پاها فعال می کند. دویدن همچنین باعث کارایی عضلات ران و همسترینگ شما می شود ، به خصوص وقتی سرعت دویدن خود را افزایش می دهید .

 
بیشتر بخوانید: 12 ورزش برای درمان آرتروز زانو که بهترین متخصصان آن ها را توصیه می‌کنند

فواید دویدن برای ریه

چگونه ورزش ریه ها را تقویت می کند؟ هنگامی که از نظر جسمی فعال هستید ، قلب و ریه های شما بیشتر کار می کنند تا اکسیژن اضافی مورد نیاز عضلات را تأمین کنند. درست مثل ورزش منظم باعث تقویت عضلات می شود ، همچنین باعث تقویت ریه ها و قلب شما می شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا