تغذیهرژیم غذایی

رژیم غذایی مناسب برای زنان زیبا و سالم

رژیم غذایی مناسب برای زنان زیبا و سالم موضوع این مقاله از سیوطب است. زنان نیازهای غذایی منحصر به فردی دارند و در هر مرحله از زندگی بايد مصرف مواد غذايي و وزن خود را کنترل كنند تا بتوانند انرژیشان را در بهترین حالت تقويت كنند.

رعایت رژیم غذایی در زنان بسيار مهم است و کمبود مواد مغذی حیاتی بدن و احساس گرسنگی و کمبود انرژی را در آنان كاهش مي دهد. درست است كه در دوران کودکی ، نیازهای غذایی دختران و پسران تا حد زیادی مشابه است.

اما در زمان بلوغ زنان نیازهای غذایی منحصر به فردي را پیدا می کنند و با افزايش سن بدن تغییرات جسمی و هورمونی بیشتری را تجربه می کند ، بنابراین نیازهای تغذیه ای بيشتري را به خصوص در زنان مي طلبد.

بیشتر بخوانید: 18 مواد غذایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن + معرفی دارو و ویتامین

رژیم غذایی مناسب برای زنان زیبا

رژیم غذایی مناسب برای زنان زیبا و سالم - سیوطب

رژیم غذایی مناسب برای زنان زیبا و سالم

  • کلسیم 

زنان بیشتر از مردان در معرض پوکی استخوان قرار دارند ، بنابراین دریافت کلسیم فراوان ، همراه با منیزیم و ویتامین D براي آنها ضروري است.

کلسیم:  برای زنان بزرگسال 19 تا 50 ساله ، مقدار مجاز روزانه 1000 میلی گرم در روز توصیه می شود و برای زنان بالای 50 سال ، مقدار توصیه شده روزانه 1200 میلی گرم در روز است. منابع خوب کلسیم شامل محصولات لبنی ، سبزیجات سبز برگ ، برخی ماهی ها ، غلات ، کلم و کدو حلوایی است. 

بیشتر بخوانید: ارزش غذایی و خواص بادمجان ( بادنجان )


  • منیزیم

منیزیم باعث افزایش جذب کلسیم از خون در استخوان می شود. در حقیقت ، بدن نمی تواند از کلسیم بدون منیزیم استفاده کند. مقدار توصیه شده برای منیزیم روزانه 320 تا 400 میلی گرم در روز است. منابع خوب منیزیم شامل سبزیجات سبز برگ ، کدو سبز ، کلم بروکلی ، گل گلم ، خیار ، لوبیا سبز ، کرفس و انواع دانه ها است

  • اهمیت ورزش برای سلامت استخوان ها

اهمیت ورزش برای سلامت استخوان ها

علاوه بر رژیم غذايي، ورزش و سایر عوامل سبک زندگی نیز می توانند نقش مهمی در سلامت زنان دارد. ورزش هایي از قبيل پیاده روی ، رقص ، یوگا یا وزنه برداری گزينه هاي مناسبي هستند. همچنين تمرینات قدرتی یا مقاومتی نيز مي تواند به تحكیم استخوان ها كمك كند.

  • آهن

آهن به ایجاد هموگلوبین اکسیژن در خون  وحفظ سلامت پوست ، مو و ناخن نیز كمك مي كند. زنان در دوران قاعدگی بیش از دو برابر آهن نسبت به مردان نياز دارند علاوه بر اين به همين مقدار در دوران بارداری و شیردهی نیاز دارند.

با این حال کم خونی فقر آهن را به شایع ترین کمبود در زنان تبدیل می کنیم. کم خونی باعث كاهش انرژی و ضعف و خستگی مي شود. کمبود آهن همچنین می تواند بر خلق و خوی فرد تأثیر بگذارد و علائمی مانند افسردگی و مشکل در تمرکز ایجاد کند. 

زنان در سنين 14 تا 18 ساله ، مقدار روزانه 15 میلی گرم (در صورت بارداری 27 میلی گرم ، در صورت شیردهی 10 میلی گرم) آهن توصیه می کند و زنان بالغ 19 تا 50 ساله ، 18 میلی گرم در روز توصیه می شود.

بیشتر بخوانید: لیست صبحانه سالم

  • اهمیت فولات (ویتامین B9)

فولات یا ویتامین B9 در مکمل مصرف می شود و ماده مغذی است که بسیاری از خانم ها به اندازه کافی در رژیم های غذایی خود مصرف نمی کنند.

فولات احتمال نقص مادرزادی عصبی را قبل از بارداری و در طی چند هفته اول بارداری کاهش مي دهد. همچنین فولات خطر ابتلا به بیماری های قلبی و  سرطان در خانم ها را کاهش دهد ، بنابراین حتی اگر قصد بارداری ندارید فولات ماده مغذی ضروری برای زنان در سنین بارداري است. همچنين فولات به بدن در تولید استروژن در دوران یائسگی کمک مي کند.

غذاهای مناسب برای زنان یائسه

غذاهای مناسب برای زنان یائسه

  • مصرف غذاهای سرشار از آهن و روی 
  • مصرف کلسیم 
  •   از مصرف چربی های ترانس ، غذاهای سرخ شده و شکر خودداری کنید
  • اجتناب از تنقلات شور و غذاهای فرآوری شده 
  • قطع کافئین و الکل 
  • مصرف مکمل های ویتامین 

بیشتر بخوانید: ۴ مورد از خواص شگفت انگیز ماهی

غذاهای مناسب برای مادران شیرده

غذاهای مناسب برای مادران شیرده

در اين دوران تنها روزانه به 300 کالری نیاز دارید تا تغذیه کافی برای کودک در حال رشد تأمین شود. با این حال ، افزایش وزن در دوران بارداری امری طبیعی است مراقبت برای کاهش وزن پس از تولد مهم است.

غذاهای مناسب برای زنان باردار

غذاهای مناسب برای زنان باردار

رژیم غذایی مناسب برای زنان زیبا و سالم

اسیدهای چرب امگا 3 برای رشد عصبی و اولیه بینایی کودک و تولید شیر مادر پس از تولد ضروری است. دو وعده هفتگی خوردن ماهی آزاد ، ماهی تن ، ساردین ، ​​شاه ماهی توصيه مي شود و مصرف پروتئین با کیفیت بالا برای رشد مغز و سیستم عصبی کودک شما مهم است. 

در این مقاله با رژیم غذایی مناسب برای زنان زیبا و سالم، غذاهای مناسب برای زنان باردار و یائسه و با انواع خوراکی هایی که میتوانید در رژیم غذایی خود برای زیبایی و تندرستی بیشتر استفاده کنید آشنا شدید. امیدواریم که این مطالب مورد توجهتان قرار گرفته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا