تغذیهخوراکی و خواص درمانی

خواص قارچ چیست؟ هفت دلیل برای خوردن قارچ

خواص قارچ چیست؟ قارچ‌های خوراکی چندین ماده مغذی مهم بدن را تأمین می‌کنند علاوه بر اين انواع مختلف قارچ‌ها دارای ترکیبات مختلف و مشخصات تغذیه‌ای هستند. فراتر از رژیم غذایی، قارچ در برخی از انواع طب سنتی كاربرد دارند. به هفت دليل گفته‌شده از ارزش غذايي و سلامتي قارچ‌ها متوجه خواهيد شد چرا بايد آن‌ها را در سبد خرید و وعده‌های غذايي خود قرار دهید.

مهمترین خواص قارچ

قارچ تنها ماده تولیدکننده ویتامین D است، اين ماده مغذی در بيشتر غذاها يافت نمی‌شود. قارچ‌های دکمه‌ای سفيد و کرمانی قهوه‌ای  100٪ ویتامین D دارند.

بیشتر بخوانید: زندگی انگل ها

طعم گوشتی معطر و طعم قارچ شناخته‌شده است و با پخت‌وپز طعمش بیشتر نيز می‌شود. قارچ‌ها دارای بافتی گوشتی هستند كه به‌راحتی می‌توان به‌صورت کبابی یا به‌جای برگرهای گوشتي روی نان سرو کرد.

قارچ‌ها یکی از غنی‌ترین منابع سلنیوم هستند، این ماده معدنی مانند آنتی‌اکسیدان‌ها در بدن عمل می‌کند و سلول‌های بدن را در برابر بیماری محافظت و در بالا بردن سیستم ایمنی بدن نقش دارد.

کسانی که گوشت قرمز دوست دارند، می‌توانند آن را با قارچ‌های دکمه‌ای سفید  براي كاهش وزن جایگزین كرد. قارچ بسیار کم‌کالری است. افرادی که در وعده ناهار قارچ را به‌جای گوشت می‌خورند، میزان کالری و چربی دریافتی كمتري دريافت می‌کنند  و احساس سیری دارند.

بیشتر بخوانید: ورزش‌هایی برای لاغری سریع در خانه

بهترین روش مصرف قارچ

خواص قارچ 2 - سیوطب

مهمترین خواص قارچ

بدن برای تبدیل غذا (کربوهیدرات) به سوخت (گلوکز)، تولید انرژی و سوخت‌وساز چربی و پروتئین به ویتامین B نیاز دارد. قارچ‌ها غنی از ویتامین B2 (ریبوفلاوین) و ویتامین B3 (نیاسین) است. بنابراين افزودن قارچ به رژیم غذایی سرعت متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد.

خواص قارچ

فیبر غذایی به مدیریت دیابت نوع 2 کمک می‌کند افرادی که فیبر زیادی می‌خورند در معرض خطر کمتری برای ابتلا به دیابت نوع 2 هستند. همچنين فیبر به کاهش سطح گلوکز خون نيز کمک کند. درواقع یک فنجان قارچ تقریباً 1 گرم فیبر بدن را تأمین می‌کند.

طبق انستیتوی ملی سرطان، محتوای آنتی‌اکسیدان موجود در قارچ‌ها به جلوگیری از سرطان ریه، پروستات، پستان و سایر انواع سرطان کمک می‌کند. اولین یکی دیگر از آنتی‌اکسیدان‌های موجود در قارچ است. برخی مطالعات نشان داده‌اند که مصرف اولین خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان را کاهش می‌دهد، اما ممكنه خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش دهد.

بیشتر بخوانید: غذای مناسب برای رشد کودک

هنگام آشپزی برای حفظ خواص قارچ توصیه‌های نسبت زير را به خاطر بسپاريد

همبرگر گوشت: 25٪ قارچ و 75٪ گوشت چرخ شده

ماکو: از هر قارچ و گوشت چرخ شده هرکدام 50٪

سس ماکارونی: 70٪ قارچ و 30٪ گوشت چرخ شده

هر نوع قارچ را با پیاز تفت دهید تا یک ميان وعده سریع و خوشمزه شود

افزودن قارچ به سیب‌زمینی سرخ‌شده

مخلوط كردن سالاد با قارچ سرخ‌شده

افزودن قارچ‌های خردشده به املت، صبحانه، پیتزا و کیک

تفت دادن قارچ در روغن‌زیتون یا آب‌غوره برای یک وعده غذايي سالم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا