تغذیهخانواده و تغذیه سالم

7 خاصیت جو برای سلامتی

خاصیت جو برای سلامتی، جو هزاران سال توسط انسان یکی از اولین گیاهانی است به طور عمده در جهان برای تولید غذا و نوشیدنی و همچنین خوراک دام به دلیل فواید سلامتی اش مورد استفاده قرار می گرفته است. جو دانه ای همه کاره و تا حدودی جویدنی و مواد مغذی و تکمیل کننده ای دارد. برخی از مزایای چشمگیر سلامتی هضم بهتر و کاهش وزن و سطح کلسترول و قلب سالم می باشد. 

جو گزینه غذایی ارزان قیمتی است و افزودن آن به رژیم غذایی عالی است همچنین جو جایگزین مناسبی برای غذاهای برنج سفید است. جو را می توان به سوپ ها ، خورشت ها ، سالادها و نان ها اضافه کرد یا به عنوان بخشی از صبحانه به عنوان غلات میل کرد.البته جو را در دسر، پودینگ و بستنی نیز استفاده میکنند.

خاصیت جو برای سلامتی

مزایای جو برای سلامتی خاصیت جو برای سلامتی

خواص جو برای سلامتی

  • سرشار مواد مغذی 

جو غنی از ویتامین ها ، مواد معدنی و سایر ترکیبات گیاهی است، جو به اشکال مختلف ، از جو پوست کنده ، غلات ، آرد و نان جو می باشد.

تقریباً انواع جو از غلات کامل هستند به جز جو پوست کنده که تمام لایه بیرونی سبوس همراه با پوست جدا داده شده است.جو غله کامل و منبع غنی از فیبر ، مولیبدن ، منگنز و سلنیوم ، مس ، ویتامین B1 ، کروم ، فسفر ، منیزیم و نیاسین می باشد.علاوه بر این ، جو دارای آنتی اکسیدان هایی است که با کاهش خطر ابتلا به سرطان و بیماری های قلبی مرتبط است . با این حال هضم و جذب مواد مغذی بدن را مختل می کند.

  • کاهش گرسنگی و کاهش وزن 

جو با افزایش احساس سیری گرسنگی را کاهش می دهد و با گذشت زمان منجر به کاهش وزن می شود. جو به دلیل داشتن فیبر زیاد هضم و جذب مواد مغذی را کند می کند و به نوبه خود ، اشتها را مهار می کند و باعث سیری می شود.

  • بهبود هضم غذا 

جو به دلیل فیبر نامحلول دفعات مدفوع را افزایش داده و حرکت روده را تسریع می کند و به این ترتیب یبوست را کاهش می دهد .از طرف دیگر ، فیبر محلول جو برای باکتریهای روده مفید است که هر دو نقش مهمی در هضم غذا دارند.

  • جلوگیری از سنگ کیسه صفرا و کاهش خطر جراحی آن

7 خاصیت جو برای سلامتی - سیوطب

خاصیت جو برای سلامتی

سنگهای صفرا ذرات جامدی هستند که در زیر کبد ، تشکیل می شوند. کیسه صفرا با تولید اسید برای هضم چربی بدن استفاده می کند. در بیشتر موارد ، سنگ صفرا هیچ علائمی ندارد. با این حال سنگهای صفرا نیاز به جراحی برای برداشتن کیسه صفرا دارد. نوع فیبر نامحلول موجود در جو ممکن است به جلوگیری از تشکیل سنگ صفرا کمک می کند و خطر جراحی را کاهش می دهد.

موادی به نام بتاگلوکان های موجود در جو با اتصال به اسیدهای صفراوی کلسترول LDL بد را کاهش می دهد.

  • کاهش خطر بیماری های قلبی 

بر کسی پوشیده نیست که غلات جو برای سلامت بهتر قلب مفید هستند و خطر بیماری قلبی را کاهش دهد. همانطور که می دانید فشار خون بالا و کلسترول LDL بالا دو عامل خطر شناخته شده بیماری های قلبی هستند که در نتیجه سلامت قلب از بروز آنها جلوگیری می شود.

  • جلوگیری از سرطان روده بزرگ 

ترکیبات موجود در جو از جمله آنتی اکسیدان ها ، اسید فیتیک ، اسیدهای فنلیک و ساپونین ها از بدن در برابر سرطان یا رشد آن محافظت می کند.

وقتی صحبت از غلات می شود ، بیشتر مردم به گندم و جو فکر میکنند. جو را “پادشاه غلات” می نامند ، اما هرگز به اندازه کافی مورد توجه ما قرار نمی گیرد. امیدواریم این مقاله در مورد خاصیت جو برای سلامتی مورد توجهتان قرار گرفته باشد.خاصیت جو برای سلامتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا