بیماریگوش و حلق و بینی

بهترین راه قطع آبریزش بینی،درمان آبریزش بینی

فهرست محتوا نمایش

بهترین راه قطع آبریزش بینی چیست؟ آیا باید از آبریزش بینی جلوگیری کنیم یا بگذارید تخلیه شود؟ این سوالات هر کدام جواب خاصی دارند. باید اشاره کنیم که خروج مخاط از بینی در مواردی به قدری سخت و اذیت‌کننده می‌شود که بیماران به دنبال قطع سریع آن هستند.

هر فردي در طول زندگی آبریزش بینی را تجربه می كند اين عارضه اغلب با تغییرات فصلی یا آلرژی بروز پيدا می كند و ممکن است ناشی از بیماری های ديگر نظير سرماخوردگی، عفونت سینوس یا حتی آنفولانزا باشد. در مقاله بهترین راه قطع آبریزش بینی، نکات و ترفندهای درمان آبریزش بینی با استفاده از داروهای خانگی ساده و بدون نسخه و تشخيص نوع آن بيان شده است. 

بهترین راه درمان آبریزش بینی- سیو طب

راه های رهایی از آبریزش بینی

درمان آبریزش بینی خانگی و پزشکی؛ کلا برای آبریزش بینی چه خوبه؟

معمولا آبریزش بینی به درمان تخصصی نیاز ندارد و به صورت خود به خود متوقف می‌شود. اما این موضوع استثنا هم دارد و این در مواردی است که آبریزش ناشی از بیماری جدی‌ای باشد. در ادامه با راهکارهای مختلف برای قطع شدن آبریزش بینی آشنا خواهیم شد.

داروهای تجویزی برای قطع شدن آبریزش بینی؛ درمان آبریزش بینی و عطسه با داروهای ساده

از داروهای رایجی که برای قطع آبریزش از بینی استفاده می‌شود می‌توان به داروهای زیر اشاره کرد:

  • داروهای آنتی بیوتیکی: این داروها با رفع عفونت، به بهبود و درمان آبریزش بینی کمک می‌کنند. 
  • داروهای ضد احتقان: این نمونه از داروها به صورت بدون نسخه برای بزرگسالان قابل تهیه هستند. داروهای ضد احتقان با رفع گرفتگی در سینوس‌ها و مجرای بینی از شدت آبریزش در این ناحیه کم می‌کنند.
  • آنتی هیستامین‌ها: داروهای آنتی هیستامینی که برای رفع آلرژی استفاده می‌شوند، در کاهش آبریزش چشم و بینی بسیار موثر هستند.
  • اکسپکتورانت: این دارو با رقیق شدن مخاط بینی و گلو می‌شود و خروج و تخلیه آن را سریع‌تر و راحت‌تر خواهد کرد.
  • استفاده از سرم نمکی: شستشوی بینی با سرم نمکی بهترین کار برای رفع آبریزش بینی است.

استفاده از این داروها (جز سرم نمک) برای کودکان تنها با تجویز پزشک مجاز است.

درمان خانگی آبریزش بینی چشم و بینی؛ در خانه برای آب ریزش بینی چی خوبه؟

درمان آبریزش بینی با شستشوی بینی|سیوطب

برای درمان فوری آبریزش بینی در خانه راهکارهای ساده اما موثری وجود دارد. این راهکارها باعث تخلیه راحت و سریع مخاط از بینی و کاهش گرفتگی سینوس‌ها یا حتی سردرد می‌شود. برخی از این راهکارهای درمان آبریزش بینی خانگی عبارتند از:

  • چای داغ بنوشید.
  • حمام آب داغ یا بخور آب داغ بگیرید.
  • غذاهای تند میل کنید.
  • مایعات زیاد بنوشید.
  • از دستگاه مرطوب‌کننده هوا استفاده کنید.
  • از قوری تنقیه استفاده کنید (مقداری سرم نمکی درست و در قوری بریزید. سپس مایع را از یک سوراخ بینی بالا بکشید تا از سوراخ دیگر خارج شود).
  • اسپری بینی استفاده کنید.
  • کمپرس گرم روی پیشانی و بینی خود قرار دهید.

با این راهکارهای ساده آبریزش از بینی شما راحت‌تر تخلیه می‌شود و سریع‌تر بهبود می‌یابد.

3. داروی گیاهی برای آبریزش بینی؛ برای ابریزش بینی چه بخوریم؟

در کنار داروهای تجویزی و راهکارهای خانگی، یکسری درمان‌های گیاهی هستند که به بند آمدن آبریزش بینی کمک می‌کنند. برخی از این راهکارهای گیاهی برای آبریزش بینی عبارتند از:

  • افزایش مصرف سیر: در دوران سرماخوردگی یا آب ریزش بینی به دلیل التهاب یا عفونت، مصرف سیر را به صورت خام یا در وعده‌های غذایی افزایش دهید. سیر خواص ضد میکروبی و ضد التهابی بالایی دارد که در درمان سرماخوردگی و آبریزش بینی بسیار موثر است.
  • زنجبیل: این ماده ضد التهابی در درمان آبریزش بینی بسیار خوب عمل می‌کند. پس از خوردن دمنوش زنجبیل غافل نشوید.
  • بخور اکالیپتوس در حمام: بوی تند اکالیپتوس باعث خروج راحت مخاط بینی خواهد شد. برای استفاده کافی است که چند قطره از اسانس آن را در آب گرم حمام بریزید و چند دقیقه در آن فضا باقی بمانید.

استفاده از بخور اکالیپتوس در حمام برای کودکان نیز مجاز است. اما در صورت امکان با پزشک در مورد این کار مشورت کنید.

بیشتر بخوانید: درمان سردرد با روش‌های معالجه فوری دارویی و خانگی

1. استفاده از داروهای خانگی برای قطع آبریزش بینی؛ راهکارهای دیگر

برای رفع آبریزش بینی راهکارهای دیگری وجود دارد که رد ادامه با آن‌ها آشنا خواهیم شد.

مرحله ۱؛ برای قطع آبریزش بینی چه کنیم؟

برای خلاصی از گرفتگی و سردرد های ناشی از آبریزش ۱۰ مرتبه روزی ۲ یا ۳ بار هر ناحيه بینی خود را فشار دهيد. عدم تخلیه بینی باعث جمع شدن مخاط‌ها در سینوس‌ها می‌شود که این کار خود عوارضی به دنبال دارد.

مرحله ۲؛ آبریزش چشم و بینی درمان خاصی نیاز ندارد

دستمالی مرطوب‌کننده را از وسط نصف کنید و به صورت دو گلوله کوچک در هر سوراخ بینی خود بچرخانيد اگر بعد از اين عمل پشت گلو خود مخاطی احساس كرديد بهتر آن را قورت دهید تا از شر گرفتگی بينی خلاص شوید.

بیشتر بخوانید: گلودرد کودکان را جدی بگیرید |سرماخوردگی یا کووید 19

مرحله ۳؛ برای قطع شدن آبریزش بینی این کار را حتما انجام دهید

حوله اي را روی سر خود قرار دهید و با آب گرم مخلوط با روغن اکالیپتوس و نعناع يا دستگاه بخور یا رطوبت ساز بخور دهيد البته مي توانيد ۲ بار در روز دوش آب گرم بگيريد. این کار به تخلیه راحت مخاط بینی کمک خواهد کرد.

مرحله 4: بند آمدن آبریزش بینی به سادگی

دستمالي را خیس كرده ، سپس در مایکروویو به مدت ۳۰ تا ۴۵ ثانیه گرم کنید. سپس به مدت ۲ تا ۳ دقیقه روی صورت خود قرار دهید به اين ترتيب مخاط بینی کاهش می يابد. این عمل نیز به راحت‌تر شدن بیمار کمک خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: بیماریهای فصل بهار که به سراغمان می آیند کدامند؟

مرحله ۵؛ درست خوابیدن هم به درمان شما کمک می‌کند

هنگام خوابیدن دراز بكشيد و سر خود را روی چند بالش قرار دهید به اين ترتيب مایعات بینی به طور طبیعی تخلیه و راحتر مي توانيد نفس بكشيد. با این کار از بی خوابی به دلیل مشکل در تنفس جلوگیری خواهید کرد.

مرحله ۶؛ هیدراته نگه داشتن بدن خیلی مهم است

سعی کنید هر ساعت حدود یک لیوان آب و مایعات گرم از قبيل چای گیاهی یا سوپ بخوريد. با این کار از کم آبی بدن جلوگیری می‌کنید و همچنین به دفع سریع‌تر میکروب و عامل بیماری‌زا نیز کمک خواهید کرد.

مرحله ۷؛ بینی خود را شستشو دهید

با يك فنجان (۲۴۰ میلی لیتر) آب گرم و نصف قاشق چایخوری (۳ گرم) نمک و یک پیمانه جوش شیرین اسپری شور درست کنید و مواد را از طريق سرنگ يا بطری ۳-۴ بار در روز اسپری داخل بینی بريزيد.

بیشتر بخوانید: قبل از جراحی بینی، این مطلب را بخوانید

استفاده از داروهای خانگی برای جلوگیری از آبریزش بینی 

2.درمان آبریزش بینی با دارو؛ درمان سریع ابریزش بینی و عطسه

برای درمان عطسه و آبریزش بینی داروهای مختلفی وجود دارد که براساس علت این علائم تجویز می‌شوند. در ادامه با برخی از آن‌ها به صورت مرحله‌ای آشنا خواهیم شد.

مرحله اول: اولین چیزی که باید تهیه کنید

خريد اسپری و شستشوی نمکی بينی از داروخانه ها توصيه می شود ۳-۴ بار در روز از آن استفاده كنيد.توجه داشته باشيد از اسپری بینی نبايد بیش از ۵ روز استفاده كنيد ، زیرا این امر باعث احتقان می شود.

مرحله دوم: تهیه این موارد هم بد نیست

خريد نوارهای بینی موجود در داروخانه که مخصوص سرماخوردگی و احتقان است و استفاده از آن به دفعاتی كه روی بسته بندی درج شده است. توصيه می شود از نوار بینی در شب استفاده شود.

بیشتر بخوانید: چه عواملی باعث سرفه صبحگاهی می شود؟

مرحله سوم: داروها را به موقع و درست مصرف کنید

خريداری داروی ضد احتقان كه به طور معمول قرص مانند است برای خشک کردن مجاری بینی. روی بسته طريقه چند بار مصرف دارو نوشته شده است. توجه داشته باشيد تنها از مواد ضد احتقان به مدت ۲ -۳ روز استفاده کنید زيرا در صورت استفاده بیش از حد احتقان حتی شدیدتر می شود.

مرحله چهارم: آنتی هیستامین‌ها عوارض جانبی دارند، مراقب باشید

اگر آبریزش بینی شما ناشی از آلرژی است ، آنتی هیستامین ها را مطابق دستورالعمل بسته مصرف کنید و عوارض جانبی آن را نیز با دقت بخوانید برخی از آنتی هیستامین ها باعث خواب آلودگی می شوند.

بیشتر بخوانید: خارش چشم | درمان، پیشگیری و علت خارش چشم

فواید آبریزش بینی؛ چگونه بینی برای محافظت از بدن شما کار می کند؟

روند تنفس از بینی شروع می‌شود و هوا از طریق بینی وارد ریه‌ها خواهد شد. این کار به فیلتر، مرطوب، گرم کردن یا خنک کردن هوای واردشده از طریق آن کمک می‌‎کند تا هوایی که به ریه‌ها می‌رسد تمیز باشد.

پوشش خاصی از مخاط یا یک بافت مرطوب، ناحیه داخل بینی را می‌پوشاند و از غدد تولیدکننده مخاط زیادی تشکیل‌شده است. با ورود باکتری‌ها، آلرژ‌ن‌ها، گرد و غبار یا سایر ذرات مضر به بینی، مخاط آن‌ها را به دام می‌اندازد. مخاط حاوی آنتی بادی‌ها یا آنزیم‌هایی است که باکتری‌ها و ویروس‌های ناخواسته را از بین می‌برند.

پوشش مخاطی همچنین شامل مژک‌ها، ساختارهای ریز مو مانند است. مژک‌ها به طور مداوم در حرکت هستند و ذرات مضر جمع آوری‌شده و مخاطی را که در آن گیر کرده‌اند از طریق بینی به پشت گلو منتقل می‌کنند. سپس توسط اسید موجود در معده بلعیده شده و از بین می‌رود. مخاط و ذرات را می‌توان با سرفه یا عطسه خارج کرد.

وقتی دمای هوای بیرون سرد می‌شود، سرعت این فرآیند کاهش می‌یابد. پس می‌توان گفت که مخاط بینی برای سلامتی دستگاه تنفسی لازم است و به عنوان یک خط دفاعی عمل می‌کند.

نتیجه گیری…

در این مقاله با راه های قطع آبریزش بینی با دارو و درمان آبریزش بینی خانگی آشنا شدید. امیدواریم با بکارگیری راه های گفته شده در این قسمت با رهایی از شر آبریزش از بینی زندگی راحت تری را تجربه نمایید.

امیدواریم مقاله قطع آبریزش بینی برایتان مفید واقع شده باشد همچنین به شما پیشنهاد میکنیم راه های کاهش هیستامین و آلرژی در بدن را نیز مطالعه فرمایید.

سوالات متداول در مورد آبریزش بینی

چگونه آبریزش بینی را قطع کنیم؟

پیشنهاد می‌شود که از آبریزش بینی جلوگیری نکنید؛ بلکه با راهکارهایی باعث تخلیه راحت آن شوید. اما در صورت طولانی شدن آبریزش از بینی می‌توانید داروهای آنتی هیستامینی و ضد احتقان استفاده کنید.

برای آبریزش بینی چی بخوریم؟

آب و مایعات زیاد، سیر، زنجبیل و غذاهای تند.

دارو آبریزش بینی چی خوب است؟

آنتی هیستامین‌ها، ضد احتقان‌ها و سرم نمکی.

منبع
my.clevelandclinic

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا