تغذیهخوراکی و خواص درمانی

خواص پیاز وکاربردهای هوشمندانه در مورد پیاز که نمی دانستید

پیاز برای هنر آشپزی ضروری است و می تواند به طور همزمان طعم های شیرین ، معطر ، تند و معطر داشته باشد ، به معنای واقعی ، پیازها غذا را بسیار خوشمزه می کنند اما این تنها خواص پیاز نیست بلکه  ویتامین و مواد معدنی بینظیر آنها کاربرد پیاز را فراتر از حد معمول کرده است. اگر شما نیز تا به حال به کاربرد و خواص پیاز بی اعتنا بودید بهتر این مقاله سیو طب را از دست ندهید.

خواص پیاز

1.سلامت قلب

به گفته جارزابکوفسکی ، پیاز از بسیاری جهات قلب سالم را تشویق می کند ، از جمله “کاهش فشار خون و کاهش خطر حمله قلبی”. مطالعه ای در سال 2002  نشان داد که گوگرد به عنوان یک رقیق کننده طبیعی خون عمل می کند و از تجمع پلاکت های خون جلوگیری می کند. هنگامی که پلاکت ها جمع می شوند ، خطر حمله قلبی یا سکته مغزی افزایش می یابد.

2.ضد التهاب

بر اساس مطالعه ای که انجام شد ، گوگرد پیاز ممکن است عوامل ضد التهابی موثری باشد. کوئرستین باعث شل شدن ماهیچه های راه هوایی شده و ممکن است علائم آسم را تسکین دهد.

3. افزایش سیستم ایمنی از دیگر خواص پیاز

پلی فنول های موجود در پیاز به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند و بدن را در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کنند.” از بین بردن رادیکال های آزاد می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند. به گفته مرکز پزشکی دانشگاه مریلند ، کورستین موجود در پیاز با متوقف کردن تولید هیستامین در بدن ، واکنش های آلرژیک را کاهش می دهد ، که در صورت واکنش آلرژیک باعث عطسه ، گریه و خارش می شود.

بیشتر بخوانید  : 18 مواد غذایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن + معرفی دارو و ویتامین

4.سرطان

افزایش سیستم ایمنی از دیگر خواص پیاز

مصرف سبزیجات از جمله پیاز ، با کاهش خطر ابتلا به سرطان معده ارتباط دارد. خوردن بین یک تا هفت وعده پیاز در هفته ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ ، حنجره و تخمدان کمک کند. خوردن چند وعده پیاز در روز ممکن است خطر ابتلا به سرطان دهان و مری را کاهش دهد.
پیاز همچنین ممکن است به برخی از عوارض جانبی درمان سرطان کمک کند. مصرف پیاز تازه زرد به کاهش مقاومت به انسولین و افزایش قند خون در بیماران مبتلا به سرطان سینه که تحت شیمی درمانی هستند و باعث مقاومت به انسولین می شود ، کمک می کند.

5.هضم بهتر غذا

فیبر موجود در پیاز باعث هضم خوب غذا می شود علاوه بر این ، پیاز حاوی نوع خاصی از فیبر محلول به نام الیگوفروکتوز است که باعث رشد خوب باکتری ها در روده شما می شود. الیگوفروکتوز ممکن است به پیشگیری و درمان انواع اسهال کمک کند. مواد شیمیایی موجود در پیاز که رادیکال های آزاد را از بین می برد ، همچنین ممکن است خطر ابتلا به زخم معده را در شما کاهش دهد.

6.تنظیم قند خون از دیگر خواص پیاز

کروم موجود در پیاز به تنظیم قند خون کمک می کند. گوگرد موجود در پیاز با افزایش تولید انسولین به کاهش قند خون کمک می کند. این ممکن است به ویژه برای افراد مبتلا به دیابت مفید باشد. افراد مبتلا به دیابت نوع 1 و نوع 2 که پیاز قرمز می خوردند ، سطح گلوکز پایین تر را تا چهار ساعت نشان دادند.

7.تراکم استخوان در زنان مسن

مطالعه ای در سال 2009 در مجله یائسگی نشان داد که مصرف روزانه پیاز باعث افزایش تراکم استخوان در زنانی می شود که یائسگی را پشت سر گذاشته اند یا به پایان رسیده اند. خطر شکستگی لگن در زنانی که پیاز می خوردند 20 درصد کمتر از کسانی بود که هرگز پیاز نخورده بودند.

بیشتر بخوانید: ارزش غذایی و خواص بادمجان ( بادنجان )

کاربرد های هوشمندانه پیاز

1.از بین بردن بوی رنگ

شاید برای شما نیز اتفاق افتاده باشد که با رنگ امیزی اتاق بوی زننده ی آن مدت ها شما را اذیت می کند ، برای از بین بردن بوی رنگ تنها کافی است پیازی را برش دهید و نیم ان را در طرفی در اتاق و نیم دیگر را در طرف دیگر اتاق قرار دهید خواهید دید ظرف چند ساعت بو را جذب خواهد کرد.

2.از بین بردن نیش زنبور

اگر زنبور عسل شما را نیش زده باشد ، پیازی را برش زده و آن را روی منطقه ای نیش قرار دهید. این عمل درد نیش را تسکین می دهد اما این ترفند فقط درد را درمان می کند و اگر به زنبور یا سایر حشرات حساسیت دارید ، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

3.کاهش سوختگی

پیازها روشی عالی برای کاهش سوختگی است. متخصصان درمان خانگی ادعا دارند آب پیاز تازه برای سوختگی مفید است و حتی به جلوگیری از تاول کمک می کند. برای این منظور یک پیاز کامل را خرد کرده و آنرا فشار دهید، حال آب پیاز را در قالب های مکعبی یخ ریخته و در فریزر قرار دهید و هر زمان برای درمان سوختگی یکی کعب ها را روی محل مورد نظر قرار دهید .

4.تازه نگه داشتن آووکادو

قرار دادن پیاز بریده شده در کنار آووکادو به ماندگاری و تازگی آن کمک می کند. همانطور که می دانید دی اکسید گوگرد ترکیبی برای حفظ میوه است و گوگرد یکی از اجزای تشکیل دهنده پیاز است بنابراین بهترین روش برای تازه ماندن آووکادو می باشد.

5.جلوگیری از یخ زدگی

باور کنید یا نه ، پیاز می تواند در زمستان از یخ زدایی شیشه های اتومبیل جلوگیری کند. قند موجود در آب پیاز سدی بین ماشین و میعان آب در هوا ایجاد می کند. این قند همچنین به تجزیه آسانتر مولکول های یخ کمک می کند و باعث مضاعف شدن ان می شود.

6.درمان آکنه

درمان آکنه

پیاز ، جو دوسر و عسل را در مخلوط کن ترکیب کرده و خمیر آن را روی آکنه و جای زخم بپوشانید و پس از10 دقیقه صورت خود را بشویید. یکی دیگر از مخلوط های رایج ماسک پیاز یک عدد زرده تخم مرغ ، یک قاشق غذاخوری روغن زیتون ، دو قاشق غذاخوری آب پیاز و دو قاشق غذاخوری آب خیار است و قرار دادن این ماسک بر روی صورت و سپس شستشو است.

بیشتر بخوانید: رژیم غذایی گریپ فروت و تاثیر آن بر کاهش وزن

7.درست کردن یک آفت کش طبیعی

پیاز برای خانه و باغ بسیار مفید است و به عنوان یک حشره کش موثر و ماده دافع کننده حیوانات  برای گل و سبزیجات موجود در باغ و گیاهان خانگی است. برای این منظور در مخلوط کن ، چهار عدد پیاز ، دو میخک ، دو قاشق غذا خوری فلفل و یک لیتر آب مخلوط کنید و آنرا کنار بگذارید. حالا دو قاشق غذا خوری صابون را در دو گالن (7.5 لیتر) آب رقیق کنید. محتویات مخلوط کن را در ان بریزید و خوب تکان دهید این آفت کش یک راه حل مناسب و سازگار با محیط زیست برای اسپری روی گیاهان برای رهایی از حشرات است.

به نظر می رسد پیاز چیزی برای گریه کردن ندارد – این پیازهای خوش طعم مملو از مواد مغذی هستند.

پیاز منابع عالی ویتامین C ، ترکیبات گوگردی ، فلاونوئیدها و مواد شیمیایی گیاهی دارد.
مواد شیمیایی گیاهی ، یا مواد مغذی گیاهی ، ترکیبات طبیعی موجود در میوه ها و سبزیجات هستند که قادر به واکنش با بدن انسان برای ایجاد واکنش های سالم هستند. فلاونوئیدها مسئول رنگدانه های بسیاری از میوه ها و سبزیجات هستند. مطالعات نشان داده است که ممکن است به کاهش خطر ابتلا به بیماری پارکینسون ، بیماری های قلبی عروقی و سکته کمک کند.
پیاز تا حدی به دلیل استفاده از آن در آشپزی در سراسر جهان ، یکی از مهمترین منابع آنتی اکسیدان در رژیم غذایی انسان است. سطوح بالای آنتی اکسیدان ها به پیاز شیرینی و عطر متمایز می بخشد.آنتی اکسیدان ها از آسیب و سرطان جلوگیری می کنند. آمینو اسیدها بلوک اصلی سازنده پروتئین هستند و تقریباً در همه عملکردهای حیاتی بدن از پروتئین استفاده می شود.”
سولفیدهای موجود در پیاز حاوی اسیدهای آمینه ضروری هستند. “گوگرد یکی از رایج ترین مواد معدنی در بدن ما است که به سنتز پروتئین و ایجاد ساختار سلولی کمک می کند.امیدواریم مقاله خواص پیاز برای شما مفید واقع شده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا