اعصاب و روانبیماری عصبی

تفاوت میگرن و سردرد | چگونه تفاوت میگرن و سردرد را تشخیص دهیم ؟

تفاوت میگرن و سردرد، میگرن یکی از بیماری هایی است که ممکن است در هر حوزه از زندگی افراد تاثیر بگذارد. یکی از مخرب ترین تاثیرات میگرن در زندگی تأثیری است که در روابط خانوادگی و روابط با دوستان می گذارد. هنگامی که یکی از اعضای خانواده در مورد تغییر رژیم غذایی ما اظهارنظر ناخوشایندی می کند یا اینکه یکی از دوستان داروی میگرن جدیدی به ما پیشنهاد می دهد، نشانه اهمیتی است که برای سلامتی ما قائلند.

حقیقت این است که این تنها ما نیستیم که با میگرن زندگی می کنیم بلکه به نوعی خانواده و اطرافیانمان را نیز درگیر بیماری خود می کنیم، زیرا این بیماری روی کیفیت زندگی آن ها نیز تاثیر می گذارد. بنابراین با تفاوت میگرن و سردرد و شناخت انواع آن می توانیم در جهت کنترل و درمان آن گام برداریم.

بیشتر بخوانید: علت سردرد مداوم و چندین راه برای بهبود و درمان آن

چگونه تفاوت میگرن و سردرد را تشخیص دهیم

میگرن در دنیا تعداد زیادی از افراد را درگیر کرده است، اما در درصد کمی از مبتلایان به طور دقیق تشخیص داده می شود و مراقبت های لازم را دریافت می کنند. قبل از اینکه سردرد خود را فقط به عنوان یک سردرد ساده ببینید باید بدانید که چگونه تفاوت میگرن و سردرد را تشخیص دهید.

چگونه تفاوت میگرن و سردرد را تشخیص دهیم

انواع سردردهای شایع و دلایل آن

انواع مختلفی از سردرد وجود دارد، بنابراین شناخت تفاوت میگرن و سردرد و شناخت انواع سردرد و شناسایی محل و ماهیت درد شما می تواند به تعیین علت کمک کند. برخی از رایج ترین انواع سردردها عبارتند از:

سردردهای تنشی

درد ناشی از سردردهای تنشی تمایل به گسترش در دو طرف سر دارد که اغلب از پشت سر شروع می شود و به جلو منتقل می شود. این سردرد شایع ترین شکل سردرد است. خستگی چشم، استرس و گرسنگی از دلایل سردردهای تنشی است و میتواند مزمن باشد.

 درمان سردرد تنشی  یا سردرد عصبی:

داروهای حاد 
معمولا اولین راه درمانی استفاده از مسکن های ساده و ناپروسکین، آسپرین و ایبوپروفن هستند اما برای افرادی که هم میگرن دارند و هم سردرد های تنشی را با هم تجربه می کنند تریپتان می تواند هر دو را تسکین دهد
درمان خانگی سردرد تنشی یا سردرد عصبی

  •  مدیریت سطح استرس :
    یکی از راه های کنترل استرس، برنامه ریزی  از روز قبل برای فرداست همچنین مدت زمان بیشتری را به استراحت خود اختصاص دهید و سعی کنید در شرایط استرس زا قرار نگیرید.
  •  پدهای سرد و گرم :
    استفاده از گرما یا سرما (هر کدام را که ترجیح بدهید ) برای درد عضلانی که دارید ممکن است سردرد تنشی شما را بهبود ببخشد. می توانید از دوش آب گرم یا کیسه یخ که حتما یک پارچه دور آن پیچیده شده است استفاده کنید تا به پوست شما آسیب نرساند
  • وضعیت صحیح بدن:
    قرار گرفتن بدن در حالت صحیح می تواند از کشیدگی عضلات جلوگیری کند هنگام ایستاددن، شانه ها را به سمت عقب و سر خود را در حالت صاف نگه دارید. شکم و باسن خود را بکشید و در هنگام نشستن حواستان باشد ران های شما با زمین موازی باشد و سرشما به سمت جلو خم نشده باشد.
  • دلکوویو 
    دلکوویو ( Delkowave ) از فناوری استفاده می کند که سبب شده به عنوان یکی از راه های اثر گذار در مقابله با انواع سردردها مثل سردرد های میگرنی و انواع سردردهای دیگر که معمولا توسط امواج الکترومغناطیسی و دیگر امواج حاضر در محیط زندگی شدت می گیرند شناخته شود.

درمان های پیشگیری از سردرد های تنشی  یا سردرد عصبی

پزشک ممکن است داروهایی را برای کاهش دفعات و شدت حملات تجویز کند. به خصوص اگر سردردهای مزمن دارید که با داروهای مسکن و سایر روش های درمان تسکین پیدا نمی کند

  • داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای 
    از جمله آمی تریپتیلین  و پروتریپتلین، متدوال ترین داروهایی هستند که برای جلوگیری از سردردهای تنشی استفاده می شود. عوارض این داروها ممکن است شامل یبوست، خواب آلودگی و خشکی دهان باشد
  • سایر داروهای ضد افسردگی 
    مثل ونلافاکسین، میرتازاپین
  • داروهای ضد تشنج و شل کننده عضلات 
    سایر داروهایی که ممکن است از سردردهای تنشی جلوگیری کند. مثل توپیرامات

بیشتر بخوانید: با درمان سردرد عصبی، بالا رفتن چشمگیر بازدهی خود را تجربه کنید

سردردهای سینوسی 

این سردردها اغلب هنگام گرفتگی سینوس یا مجاری بینی اتفاق می افتد. علت آنها تورم در مجاری سینوس به علت عدم تخلیه است که باعث التهاب و در نتیجه باعث درد در پشت گونه ها، بینی و چشم می شود. غالبا بدترین حالت این درد هنگام بیدار شدن در صبح و خم شدن به جلو است.

درمان سردردهای سینوسی

  • کمپرس گرم را روی نواحی دردناک صورت بگذارید
    از اسپری یا قطره بینی برای رقیق شدن مخاط استفاده کنید
    از یک دستگاه بخور استفاده کنید. هوای گرم و مرطوب ممکن است به گرفتگی سینوسی کمک کند
    از یک ضدگرفتگی برای کاهش تورم سینوس و تخلیه مخاط استفاده کنید.

سردردهای خوشه ای

این سردردها معمولاً بسیار دردناک هستند و به صورت «خوشه ای» بروز می کنند، به این معنی که هر روز اتفاق می افتند. این حملات به صورت یک دوره حملات منظم رخ می دهند. این سردردها می توانند در اثر فعالیت های فیزیکی سنگین، نورهای شدید یا حتی رفتن به ارتفاع ایجاد شوند.

درمان سردرد خوشه ای

  • اکسیژن
    تنفس اکسیژن خالص از طریق ماسک باعث تسکین چشمگیر اکثر کسانی می شود که از این روش استفاده کنند
  • سوماتریپتان 
    تزریق این دارو برای سردرد خوشه ای حاد است. بعضی افراد ممکن است از اسپری این دارو استفاده کنند اما برای افرادی که فسار خون بالا یا بیماری قلبی کنترل نشده ای دارند توصیه نمی شود.
  • بی حس کننده موضعی 
    اثر بی حسی داروهای بی حسی موضعی مثل لیدوکائین ممکن است در برابر درد سردردهای خوشه ای موثر باشد
  • دی هیدروارگوتامین 
    فرم تزریقی و اسپری این دارو برای سردردهای خوشه ای موجود است.

درمان خانگی سردرد خوشه ای

  • خواب منظم 
    سردردهای خوشه ای ممکن است بر اثر تغییرات در برنامه خوابی شما شروع شود پس مراقب برنامه منظم خواب خود باشید

بیشتر بخوانید: درمان بی خوابی با 35 روش فوق العاده موثر

  • از مصرف الکل خودداری کنید 
    مصرف الکل به شدت می تواند باعث ایجاد سردرد خوشه ای شود.

بیشتر بخوانید: چگونه حملات میگرن را در کودکان کاهش دهیم؟

میگرن بیماری فراتر از یک سردرد

وقتی بیشتر افراد اصطلاح میگرن را می شنوند، غالباً سردردهای شدید به ذهنشان خطور می کند. اما سردرد فقط یکی از علائم میگرن است و از نظر شدت سردرد و طول مدت آن می تواند متفاوت باشد. تفاوت میگرن و سردرد و شناخت انواع آن، کمک زیادی در تشخیص این بیماری می کند.

انواع سردرد های میگرنی | سیوطب

علائم میگرن

مبتلایان به میگرن ممکن است برخی یا همه علائم زیر را داشته باشند:

  • حالت تهوع
  • افزایش حساسیت به نور، صدا یا بو
  • سرگیجه
  • خستگی مفرط

حالت تهوع یکی از علائم میگرن | سیوطب

مراحل میگرن

یک دوره میگرن ممکن است در چهار مرحله مختلف رخ دهد، اگرچه همه افراد همه مراحل را تجربه نمی کنند. این مراحل شامل:

مرحله پرودروم یا قبل از سردرد: این مرحله که بعضا مرحله قبل از سردرد نامیده می شود، دارای علائم بدون درد است که ساعت ها یا چند روز قبل از میگرن رخ می دهد. این موارد شامل تغییرات خلقی، هوس غذایی و سفتی گردن است.

مرحله هاله: هاله ها به اختلالات حسی اشاره دارند که قبل یا در طی میگرن اتفاق می افتد. هاله ها می توانند بینایی، قدرت لامسه یا گفتاری فرد را تحت تأثیر قرار دهند، اگرچه هرکسی که از میگرن رنج می برد هاله را تجربه نمی کند. به عنوان مثال در مرحله هاله، فرد می تواند به تاری دید، بی حسی در بازو و ابهام در گفتار دچار شود.

مرحله سردرد: این مرحله زمانی است که درد معمولاً احساس می شود و ممکن است از خفیف تا شدید باشد. فعالیت بدنی و قرار گرفتن در معرض نور، صدا و بو ممکن است درد را بدتر کند.

مرحله بعد از سردرد: مرحله نهایی زمانی است که درد فروکش می کند. در این مرحله افراد ممکن است احساس خستگی، گیجی یا به طور کلی حال ناخوشایندی داشته باشند.

بیشتر بخوانید: درمان میگرن بدون دارو | 17 روش خاص و تجربه شده

کمک به جلوگیری از میگرن با تغییر سبک زندگی و دانستن تفاوت میگرن و سردرد و شناخت انواع آن

تغییر شیوه زندگی می تواند به جلوگیری از برخی از انواع سردردها و میگرن کمک کند. از جمله:

  • ورزش منظم
  • ایجاد تغییرات در رژیم غذایی و نخوردن غذاهای محرک
  • بهبود عادت های خواب
  • تمرین تکنیک های آرام سازی، مانند یوگا و مدیتیشن

سردرد و شناخت انواع آن

تحقیقات درباره میگرن

تحقیقات درباره میگرن راه را برای درمان و درک بهتر این بیماری هموار می کند. درمان میگرن در هر بیمار متفاوت است و یافتن پزشک مناسب برای تشخیص درست و پیدا کردن یک برنامه درمانی مناسب برای شما ضروری است. تحقیقاتی در مورد اکسیژن درمانی برای درمان سردرد خوشه ای صورت گرفته که می تواند کمک کننده باشد. همچنین در این تحقیقات نشان داده شده که میگرن در زنان سه برابر بیشتر از مردان است.

بیشتر بخوانید  : میگرن چیست؟ انواع میگرن + راه های درمان

چگونه در محل کار حملات میگرن را کاهش دهیم

خیلی از شما ممکن است به دلیل حملات میگرن در محل کار روزهای زیادی را از دست داده باشید و از کارهای خود عقب مانده باشید و یا ممکن است به علت ترس از دست دادن شغل، میگرن خود را پنهان کنید. کارکنان مبتلا به میگرن می توانند با مطرح کردن این موضوع با واحد منابع انسانی محل کار خود و ارائه راهکارهایی برای کاهش عوامل محرک مانند ایجاد فضای آرام، تنظیم نور محیط و غیره، تا حد زیادی از حملات میگرنی پیشگیری کنند.

یکی از جدید ترین روش های کاهش یا درمان حملات میگرن استفاده از دلکوویو میباشد. برای اطلاعات بیشتر مقاله دلکوویو را مطالعه نمایید.

هنگامی که بیماران در محل کار خود با این حملات مواجه می شوند، بازدهی کاری خود را از دست می دهند. افزایش آگاهی در مورد میگرن، شناخت تفاوت میگرن و سردرد و شناخت انواع سردرد و نیز درمان آن می تواند شرایط کاری را برای کارمندان مبتلا به میگرن بهبود بخشد.

یک شرکت بهداشت جهانی، یک برنامه مدیریت میگرن را راه اندازی کرد که هدف آن سودآوری هم برای کارمندان و هم برای شرکت بود. این برنامه باعث افزایش آگاهی در مورد میگرن در بین همه کارمندان و همچنین درمان کارکنان مبتلا به میگرن شد. نتایج اینگونه تحقیقات به کارکنان مبتلا به میگرن کمک می کند تا روزهای کاری کمتری را از دست بدهند و به شرکت ها کمک می کند بازدهی بالاتری از سرمایه خود داشته باشند. افراد مبتلا به میگرن با تحت درمان قرار گرفتن، شامل درمان های دارویی و رفتاری مانند تغییر سبک زندگی و انجام تکنیک های آرام سازی تا حد زیادی از حملات میگرن جلوگیری کردند.

بیشتر بخوانید: دوره درمان میگرن، چیزی که وجود ندارد!

آیا تستوسترون می تواند باعث میگرن شود؟

تستوسترون هورمونی است که در برابر درد، نقش محافظتي دارد. طبق مطالعات انجام شده بر روی حیوانات و انسان ها، محققان از تستوسترون برای كمك به کاهش درد استفاده كردند. آن ها معتقدند هرگونه تغییر در هورمون ها، افزایش یا کاهش هورمون، می تواند به طور بالقوه بر میگرن تأثیر بگذارد. هنوز تحقیقات کافی در این زمینه صورت نگرفته است که به طور قطعی بگوییم تستوسترون از عوامل جلوگیری کننده در برابر حملات میگرنی است یا خیر، اما دیده شده برخی از بیماران دارای تستوسترون حملات کمتری را تجربه می کنند. بنابراین تغییر در سطح تستوسترون ممکن است بر میزان وقوع حملات میگرن تأثیر بگذارد.

بیشتر بخوانید: علت سردرد ناگهانی و بررسی تمام احتمالات

مقاله تفاوت میگرن و سردرد  با عنوان های چگونه تفاوت میگرن و سردرد را تشخیص دهیم؟ ، انواع سردردهای شایع و دلایل آن مثل سردردهای تنشی یا سردردهای عصبی ، سردردهای خوشه ای ، سردردهای عصبی  و درمان های انها ، میگرن، علائم میگرن، مراحل میگرن، جلوگیری از میگرن برای شما مفید واقع شده باشد. 

منبع
healthline

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا