اختلالات خواباعصاب و روان

تأثیر خواب بر لاغری و کاهش وزن افراد چیست؟

کاهش وزن چالش‌برانگیز و دشوار است. اگرچه جامعه پزشکی هنوز رابطه پیچیده بین خواب و وزن بدن را پيدا نکرده‌اند، در طی چند دهه گذشته خواب روند كاهشي افزایش وزن بدن و چاقی بوده است. در این مقاله تأثیر خواب بر لاغری را موردبررسی قرار می‌دهیم.

مطالعات متعدد نشان می‌دهد خواب محدود و کیفیت پایین آن منجر به اختلالات متابولیکی، افزایش وزن و خطر چاقی و سایر بیماری‌های مزمن سلامتی می‌شود.
اگر می‌خواهید وزن خود را کاهش دهید، میزان خواب ممکن است به‌اندازه رژیم و ورزش مهم هست. متأسفانه بسیاری از افراد خواب کافی ندارند و حدود 30٪ از بزرگ‌سالان شب‌ها کمتر از شش ساعت می‌خوابند.

دلايل کمبود خواب برافزایش وزن 

تأثیر خواب بر لاغری | سیوطب

تأثیر خواب بر لاغری و کاهش وزن

خواب تعادل هورمون‌های اصلی کنترل‌کننده اشتها را مختل می‌کند، گرلین و لپتین دو هورمونی هستند که اشتها و علائم گرسنگی را شکل می دهند. گرلین (هورمون برو) است که به شما می گوید چه موقع غذا بخورید، در حالی که لپتین به شما می گوید چه زمانی باید از غذا خوردن دست بكشيد. سطح گرلین در شب‌ها کاهش می‌یابد زیرا بدن در مقایسه بازمان بیداری نیازی به تولید انرژی زیاد هنگام خواب ندارد اما سطح لپتین افزایش می‌یابد.

بیشتر بخوانید: درمان بی خوابی با 35 روش فوق العاده موثر

بااین‌حال، افرادی که به‌اندازه کافی نمی‌خوابند یا کم‌خواب هستند، درنهایت گرلین در آن‌ها بیش‌ازحد فعال می‌شود و به‌این‌ترتیب بدن فکر می‌کند گرسنه است و به کالری بیشتری احتیاج دارد و به‌طور هم‌زمان، میزان لپتین کاهش می‌یابد و احساس گرسنگی دائمی را در فرد ایجاد می‌کند. درنتیجه گرلین بیشتر و لپتین کمتر باعث كاهش وزن می‌شود. علاوه بر اين هرچقدر کم‌خواب باشید، سطح هورمون کورتیزول كه عامل استرس است بالاتر می‌رود و باعث افزایش اشتها و خوردن با چربی بالا، غذاهای پر کربوهیدرات هست.

راه کارها خواب کافی و تأثیر خواب بر لاغری 

تأثیر خواب بر لاغری و کاهش وزن 2 - سیوطب

تأثیر خواب بر لاغری و کاهش وزن

  • به‌طور متوسط ​​، روزانه حدود 7-8 ساعت بخوابيد.
  • بعد از ساعت 3 بعدازظهر از مصرف کافئین یا نوشیدنی‌های کافئین دار كه ماده محرك اختلال خواب هستند خودداري كنيد.
  • قبل از خواب یک لیوان شیر بنوشید، شیر حاوی آمینواسیدی به نام تریپتوفان است که خواب را آرام می‌کند.
  • وسایل الکترونیکی خود را بعد از ساعت 9.30 تا 10 بعدازظهر خاموش‌کنید، نوری که از صفحه‌نمایش تلفن‌های همراه، رایانه‌ها، تبلت ها و تلویزیون‌ها ساطع می‌شود، تولید ملاتونین (هورمونی را که چرخه خواب يا بيداري را کنترل می‌کند) را كاهش داده و مغز را هوشيار می‌کند.
  • افزايش مصرف آب در طول روز، کم‌آبی بدن که علت اصلی خستگی در روز است الگوی خواب را مختل می‌کند. آب حدود 60٪ از بدن، 75٪ از عضلات و 85٪ از مغز را تشکیل می‌دهد و برای هر عملکرد بدنی ازجمله خواب ضروری است.
  • از ورزش در اواخر شب خودداری کنید: افرادی که حدود ساعت 9 تا 10 شب ورزش می‌کنند خواب آشفته دارند.
  • یکی از بهترین روش‌های درمان کمبود خواب یا بی‌خوابی استفاده از دستگاه دلکوویو می‌باشد. دلکوویو علاوه بر درمان بی‌خوابی میگرن را نیز درمان می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله دلکوویو را مطالعه نمایید.
نتیجه‌گیری از تأثیر خواب بر لاغری و کاهش وزن

در این مقاله با تأثیر خواب بر لاغری و کاهش وزن آشنا شدید و راه‌هایی برای خواب کافی را مشاهده نمودید. در پايان بايد گفت با مدیریت بهتر غذا و الگوی خواب می‌توانید  شاهد كاهش وزن خود باشيد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا