اعصاب و روانبیماری عصبی

درد پوست سر ، علل و تاثيرات درد موها و پوست سر

درد پوست سر یا درد پوست کف سر یکی از تجربیاتی است که حتما با آن برخورد کرده اید. دردی که دلیل آن را نمی‌دانید و گاها هم آزاردهنده است. این درد دلایل مختلفی دارد، اما جای نگرانی نیست.

درد پوست سر بیماری یا عارضه خطرناکی نبوده و قابل حل است. در این مقاله به بررسی این عارضه می‌پردازیم و اگر می‌خواهید درباره این درد پوست سر بیشتر بدانید مقاله سیوطب را از دست ندهید.

نشانه درد پوست سر سیوطب

علت درد پوست سر هنگام لمس چیست؟

وقتی حرکت دادن مو باعث درد ‌شود، طبیعی است که تصور کنید این درد ناشی از خود موها است، اما از آنجا که مو هیچ رشته عصبی ندارد، هنگام کشیدن یا جابه جایی مو، این اعصاب پوست سر است که تحریک شده و درد ایجاد می‌کند. درد پوست سر ممکن است به شکل‌های زیر نمایان ‌شود:

  • خارش دردناک
  • مور مور شدن
  • سوزش

بیشتر بخوانید: درمان کمردرد چیست؟ روش های معالجه درد کمر

براساس آنچه در تحقیقات مختف درباره علت درد پوست سر و ریشه مو بیان شده این در می‌تواند ناشی از بیماری‌هایی پوستی و حتی آلرژی‌ها باشد. با این حال برخی از این بیماری‌ها شامل موارد زیر است:

  • سردرد
  • آلرژی‌های تماسی
  • اگزما
  • پسوریازیس
  • پوست سر
  • شوره سر
  • درماتیت سبورئیک
  • فولیکولیت پوست سر
  • درماتیت تماسی
  • آلرژیک سندرم سوزش سر

بیشتر بخوانید: زندگی انگل ها

درمان درد پوست سر سیوطب

درمان درد پوست سر با این چند روش ساده

گزینه‌های درمان درد پوست سر و درد و خارش پوست سر به علت آن بستگی دارد و برای تعیین علت وقوع آن به متخصص پوست نیاز است. بر همین اساس هم در ابتدا باید هرگونه علت واضحی را برطرف کرد. یکی از توصیه‌های جدی این است که از شامپوهایی که نسبت به آن شناختی ندارید استفاده نکنید. سر خود را در هوای سرد، گرم نگه دارید و از پوست سر در برابر آفتاب یا باد محافظت کنید.

بیشتر بخوانید: درد دست چپ و رابطه آن با بروز سکته و بیماری قلبی

بیماری‌های پوست سر ممکن است با شامپوهای دارویی درمان شوند. شامپوهایی حاوی مایع ذغال نظیر شامپوهای خاص ضد قارچ که در کاهش التهاب و خلاص شدن از شر عفونت‌های قارچی بسیار مفیدند. برعکس، اگر پوست سر بسیار حساس به نظر می‌رسد، به یک شامپوی ملایم مانند شامپوی مناسب برای نوزادان و کودکان استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: درمان لرزش در تمام اعضای بدن و دلایل رعشه در جوانی و کهنسالی

در صورت تنش در عضلات ارکتور پیلی، می‌توان تا حدی با ماساژ آن را تسکین داد. گرچه این کار فقط در صورت استفاده از ماسک مو یا پوست سر صورت می‌گیرد تا از فشارهای ناخواسته بر روی موها جلوگیری شود.

شستشو با آب سرد ممکن است اثر سوء داشته باشد، بنابراین برای درمان درد ریشه مو سر همیشه باید موهای خود را فقط با آب گرم بشویید. از آنجا که استرس می‌تواند محرک باشد، برداشتن گام‌هایی برای مدیریت سطح استرس نیز ممکن است مفید باشد.

حساسیت پوست سر به دلیل سفت بستن موها به راحتی با استفاده از تکنیک‌های ملایم جلوگیری می‌شود و اگر موهایتان بلند است مدل موهایتان را تغییر دهید.

بیشتر بخوانید:  اطلاعات کامل در مورد مسائل مربوط به زنان و زایمان

درمان درد ریشه مو با استفاده از این روش ها

یکی از ساده ترین روش‌های درمان استفاده از شامپوهای مخصوص است که به کاهش خارش، خشکی و پوسته پوسته شدن سر کمک می‌کنند. ایبوپروفن یا داروهای ضدالتهابی مشابه دارو برای درد پوست سر محسوب می‌شوند که ممکن است برای تسکین التهاب و درد پوست سر که ناشی از حساسیت هستند؛ موثر باشند. در کنار این اقدامات می‌توان از روش‌های زیر هم بهره برد:

  • ماساژ پوست سر با روغن‌های گیاهی: روغن‌های اساسی مانند اسطوخودوس و رزماری می‌توانند زخم‌هایی را که ممکن است باعث ایجاد درد در پوست سر شوند، بهبود دهند.
  • آبلیمو برای درد موی سر: آب لیمو ضدالتهاب است، بدین معنی که می‌تواند درد و حساسیت پوست سر را تسکین دهد. علاوه بر این، لیمو اسیدی است و می‌تواند PH پوست سر شما را بازیابی کند. چند قطره آب لیمو به شامپو یا نرم کننده خود اضافه کنید، به مدت پنج دقیقه پوست سر خود را ماساژ دهید و سپس بشویید.
  • برطرف کردن درد موهای سر با ژل آلوئه ورا: آلوئه ورا ضدالتهاب و تسکین دهنده پوست سر است. یک برگ تازه آلوئه ورا را برش دهید و آن را روی پوست سر خود بمالید و بگذارید ۳۰ دقیقه بماند. ژل را با آب ساده بشویید. می‌توانید روز بعد موهای خود را شامپو بزنید.
  • روغن آرگان: با سالم نگه داشتن پوست و موی سر به طور طبیعی به رویش مو کمک کرده و از ریزش آن جلوگیری می‌کند. در واقع روغن آرگان، یک درمان بلندمدت برای تقویت پیاز مو، ترمیم موهای آسیب دیده و پاکسازی پوست سر و فولیکول مو است.

مطالب مفید: اطلاعات کامل در مورد مسائل مربوط به زنان و زایمان

درد پوست سر با ریزش مو؛ آیا ارتباطی بین این دو وجود دارد؟

درد پوست سر همانطور که گفته شد یک عارضه است که به دلایل مختلف ایجاد می‌شود که با درمان‌هایی قابل برطرف شدن است. اما آیا وقعا درد پوست سر و ریزش مو با هم ارتباط دارند؟

التهاب پوست سر و ریزش مو معمولا به دلیل بروز التهابات پوستی نظیر خارش پوست سر یا زخم شدن پوست سر که نشان دهنده بروز بیماری‌هایی در ناحیه پوست سر هستند می‌توانند علاوه بر صدمه زدن به پوست سر باعث بروز ریزش مو نیز بشوند.

بیشتر بخوانید: بیماری پارکینسون؛ معرفی 4 عامل موثر در ابتلا به این عارضه

به عنوان مثال ابتلا به بیماری عفونت قارچی یا پسوریازیس در پوست سر می‌تواند منجر به ریزش مو شود زیرا در این قبیل بیماری‌ها فولیکول‌های مو نیز عفونی و تحریک می‌شوند که در نهایت با ریزش مو نتیجه خود را نشان می‌دهند.

جمع بندی درباره درد پوست سر

درد پوست سر در همه افراد ممکن است بروز کند؛ گاهی این بروز ناشی از بروز عفونت‌ها و قارچ یا خشکی پوست سر و گذراست که با داروها و درمان‌هایی که گفته شد قابل حل است.

با این حال در صورت شدت یافتن این رویه مراجعه به پزشک متخصص پوست و مو بهترین گزینه برای افراد است.

بیشتر بخوانید: گز گز دست و بررسی 9 علل و علائم مور مور شدن دست

سوالات متداول درباره درد پوست سر:

درد پوست سر ممکن است شدید و ادامه دار باشد؟

شدت و زمان درد پوست سر بسته به وضعیت پوست و عوامل تاثیرگذار بر آن دارد. در صورت ادامه دار شدن باید به پزشک مراجعه شود.

درد پوست سر در کودکان و بزرگسالان متفاوت است؟

عواملی که باعث بروز درد پوست سر می شوند می تواند در همه افراد مشترک باشد اما شدت آن قطعا یکسان نخواهد بود.

درد پوست سر باعث ریزش مو می شود؟

اگر درد پوست سر با التهاب باعث بروز خارش شدید شود ممکن است با هر بار خارش سر؛ موهایی از پوست جدا شوند.

4 دیدگاه

  1. سلام خسته نباشید پوست سرم میسوزه بعضی موقع ها و ریشه های موهام موقع حالت دادن درد میگیره ریزش موی شدید هم دارم موهام هم نازک و ضعیف شده دکترای پوست و مو هم که هیچی بلدنیستن فقط پول مفت میگیرن باید چه کرد تا ریزش موهام قطع شه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا