بیماری کودکانکودکان

علائم آنفولانزا در کودکان؛ بررسی 3 نوع مختلف این بیماری در کودکان

علائم آنفولانزا در کودکان ممکن است مانند یک بیماری معمولی یا سایر عفونت‌های دستگاه تنفسی باشد. آنفولانزا یک عفونت ویروسی مسری است که مسیرهای هوایی ریه‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این بیماری با تب بالا، بدن درد، سرفه و بسیاری علائم دیگر بروز می‌کند. یکی از شدیدترین و شایع‌ترین بیماری‌های ویروسی در فصل پاییز و زمستان است. مجله علمی پزشکی سیوطب در این مقاله به بررسی علائم آنفولانزا در کودکان می‌پردازد،  جدیدترین و بهترین دارو برای آنفولانزا را معرفی می‌کند.

تفاوت میان سرماخوردگی و آنفولانزا در کودکان

سرماخوردگی و آنفولانزا هر دو بیماری تنفسی هستند، اما توسط ویروس‌های مختلفی ایجاد می شوند. هر دو نوع بیماری علائم بسیاری مشترک دارند، بنابراین تشخیص آن‌ها از هم سخت است. علائم سرماخوردگی اغلب به تدریج ظاهر می‌شود، در حالی که علائم آنفولانزا به سرعت بروز می‌کند. به طور کلی، اگر کودک شما به آنفولانزا مبتلا شود، از نظر جسمی ضعیف‌تر به‌نظر می‌رسد.

بیشتر بخوانید: بهترین آنتی بیوتیک برای خلط گلو؛ ۶ آنتی بیوتیک برای درمان عفونت گلو
 

شایع‌ترین و جدی‌ترین علائم آنفولانزا در کودکان

علائم آنفولانزا در کودکان معمولاً ۲ تا ۴ روز پس از ورود ویروس به بدن نمایان می‌شود و در اغلب موارد به‌سرعت گسترش می‌یابد. این علائم ممکن است به‌صورت تب ۴۰ درجه، لرز، دردهای عضلانی، سردرد، گلودرد، سرفه خشک و بی‌حالی بروز کنند. اکثر این علائم معمولاً سه تا چهار روز باقی می‌مانند اما مواردی مثل سرفه و خستگی معمولا تا ده روز بعد از بهبودی ادامه دارند.

آنفولانزای کودکان کوچک‌تر ممکن است شبیه به یک بیماری معمولی یا سایر عفونت‌های دستگاه تنفسی مثل خروسک، برونشیت یا ذات‌الریه باشد. شکم‌درد، استفراغ و اسهال از متداول‌ترین علائم آنفولانزا در کودکان هستند که معمولاً بیشتر از اسهال، شاهد استفراغ هستیم.

معمولا آنفولانزا و کرونا در نوزادان را تشخیص نمی‌دهند. علائم و نشانه‌های بروز این بیماری در آن‌ها به یک شکل خاص نیست و ممکن است به علت وجود یک عفونت باکتریایی باشد. آنفولانزا در نوزادان زیر 6 ماه کمتر است و علائمی مثل بی‌حالی، عدم اشتها و گردش خون ضعیف دارد. والدین نوزاد باید به میزان مصرف مایعات کودک و وجود هرگونه نشانه از عملکرد غیرعادی دستگاه تنفسی (مثل تعداد و عمق تنفس) دقت کنند. اگر فواصل زمانی تعویض پوشک نوزاد از حالت عادی کم‌تر شود، می‌توانید آن را به‌عنوان یکی از اولین نشانه‌های کم‌آبی بدن تلقی کنید.

علائم آنفولانزا و کرونا تقریبا مشابه هستند بنابراین لازم است برای تشخیص قطعی حتما به پزشک مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: تب بر قوی برای کودکان؛ ۸ دارو و روش ساده برای پایین آوردن تب
 

بررسی انواع مختلف آنفولانزا در کودکان

آنفولانزا در کودکان سه نوع A، B وC   دارد. آنفولانزای نوع A و B در زمستان موجب اپیدمی بیماری‌های تنفسی می‌شود. این دو دسته ویروس آنفولانزا اغلب منجر به افزایش میزان بستری شدن در بیمارستان و مرگ هستند. تغییر ساختار ویروس‌ها موجب می‌شود آنفولانزا همیشه مشکل‌ساز باشد. آنفولانزای نوع C نادرتر است و به‌صورت یک بیماری تنفسی بسیار خفیف ظاهر می‌شود یا هیچ علائمی ندارد. این نوع آنفولانزا، بیماری همه‌گیر ایجاد نمی‌کند و تأثیر آن مانند آنفولانزای نوع A و B نیست. تغییر دائم ویروس‌های آنفولانزا به آن‌ها کمک می‌کند تا در برابر حملات سیستم ایمنی کودکان مقاوم باشند. فرآیند ابتلا به آنفلوآنزا به شکل زیر است:

  • تولید آنتی بادی در بدن فرد بیمار موجب تغییر ویروس می‌شود.
  • هنگامی که در فصل بعدی آنفولانزا شیوع می‌کند، آنتی بادی‌های قدیمی دیگر ویروس جهش یافتـه را تشخیص نمی‌دهند.
  • فرد دوباره مبتلا می‌شود.
  • آنتی بادی‌های قدیمی‌تر می‌توانند از بدن در برابر آنفولانزا محافظت کنند. علاوه بر این، واکسن آنفولانزا که هر سال تجویز می‌شود از سویه‌های جدید ویروس آنفولانزا تولید می‌شود.

بیشتر بخوانید: علت قطع نشدن تب در کودکان چیست؟ ۴ درمان خانگی باورنکردنی آن‌ را بدانید
 

بررسی نحوه انتقال ویروس آنفولانزا در کودکان و مدت زمان بیماری کودکان

 ویروس آنفولانزا از طریق هوا منتقل می‌شود|سیوطب

ویروس آنفولانزا به طور کلی از طریق سرفه یا عطسه در هوا از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود. این ویروس ممکن است در طول تنفس و از طریق ذرات ریزی که آزاد می‌شوند هم انتقال بیابد. آنفولانزا همچنین می‌تواند برای مدت کوتاهی روی اشیاء آلـوده مانند دستگیره در، خودکار یا مداد، صفحه کلید، گیرنده تلفن و ظروف زنـده بماند. تماس با وسیله‌ای که توسط فرد آلـوده به ویروس لمس شـده‌است و سپس دست زدن به دهان، بینی یا چشم‌ها موجب ابتلا به این بیماری می‌شود.

افراد مبتلا به آنفولانزا معمولاً 24 ساعت قبل تا یک هفته بعد از شروع بیماری، ناقل هستند. پیشگیری از شیوع آنفولانزا، به ویژه در میان کودکان، دشوار است، زیرا این بیماری یک دوره کمون چند روزه دارد. در روز هفتم بیماری آنفولانزا، معمولاً خطری برای آلـوده کردن دیگران ندارد. پاسخ به این سوال که آنفولانزا در کودکان چند روز طول می‌کشد به طور کلی دشوار است. اما با در نظر گرفتـن تمام شرایط و نداشتن بیماری‌های زمینه‌ای این بیماری در کودکان یک الی دو هفته طول می‌کشد.

بیشتر بخوانید: پایین آوردن تب کودک در سنین مختلف با ۵ روش عالی و کاربردی
 

بررسی روش‌های درمان آنفولانزا در کودکان

درمان آنفولانزا تحت نظر پزشک و براساس سن، سلامت کلی و سابقه پزشکی کودک ارائه می‌شود. شدت علائم آنفولانزا در کودکان و تحمل آن‌ها نسبت به داروها متفاوت است برای همین از یک روش یکسان برای درمان افراد استفاده نمی‌شود. هدف از درمان آنفولانزا در کودکان کمک به پیشگیری یا کاهش علائم است.

بیشتر بخوانید: درمان تب کودکان؛ پایین آوردن تب کودک با گلاب!
 

درمان پزشکی و لیست داروها‌ی آنفولانزا برای کودکان

درمان آنفولانزا با داروهای ضدویروس|سیوطب

برای کاهش علائم آنفولانزا میمونی و درمان سریع در کودکان، پزشک از داروهای مختلفی استفاده می‌کند. ممکن است برای تسکین درد و تب داروهایی مانند استامینوفن یا ایپوپروفن تجویز شود. از آن‌جایی که آنفولانزا یک بیماری ویروسی است برای درمان آن از داروهای ضد ویروسی استفاده می‌شود. برخی از داروهای ضد ویروسی که مورد تایید سازمان غذا و دارو امریکا هستند به شرح زیر است:

  • اسلتامیویر فسفات
  • زانامیویر
  • پرامیویر
  • بالوکساویر ماربوکسیل

 

روش‌های خانگی درمان آنفولانزا در کودکان

ویروس آنفولانزا فقط از طریق مصرف داروهای ضد ویروس از بین می‌رود. اما با انجام مراقبت‌های خانگی می‌توان دوره درمان را راحت و کوتاه کرد. با استراحت در رختخواب و افزایش مصرف مایعات می‌توان به روند درمان سرعت بخشید. همچنین مصرف غذاهای مقوی و سبک مانند انواع سوپ‌ها حال عمومی بیمار را بهتر می‌کند.

بیشتر بخوانید: تب در ناحیه شکم و سر کودک؛ بررسی ۵ علت و راهکارهای درمانی
 

بررسی علائم انفولانزا در کودکان و درمان‌های در دسترس

علائم آنفولانزا در کودکان شباهت زیادی به سرماخوردگی دارد. بنابراین بهتر است برای درمان سریع و جلوگیری از عود کردن این بیماری به پزشک مراجعه شود. انجام مراقبت‌های خانگی به همراه مصرف دارو به طور مرتب و طبق دستورالعمل پزشک به درمان سریع آنفولانزا در کودکان کمک می‌کند.

مطالعات نشان می‌دهد که داروهای ضد ویروسی برای آنفولانزا زمانی بهترین اثر را دارند که ظرف دو روز پس از شروع علائم شروع شوند. رعایت موارد بهداشتی مانند شستـن دست‌ها، عدم استفاده مجدد از دستمال کاغذی و استفـاده از ماسک شرایط را برای درمان سریع‌تر فراهم می‌کند.

 

سوالات متداول در مورد علائم آنفولانزا در کودکان

1.      آیا با مشاهده علائم آنفولانزا در کودکان می‌توان مصرف آنتی‌بیوتیک را شروع کرد؟

خیر، به دلیل شباهت علائم انفولانزای میمونی و سرماخوردگی بهتر است برای تشخیص قطعی به پزشک مراجعه کنید.

2.      آیا آنفولانزا را با روش‌های خانگی می‌توان درمان کرد؟

خیر، برای درمان علائم انفولانزا در کودکان و پیشگیری از عوارض آن، بهتر است حتما به پزشک مراجعه شود.

3.      آنفولانزا در کودکان چند روز طول می‌کشد؟

علائم آنفولانزا در کودکان یک هفته تا ده روز باقی می‌ماند و کودکان در این مدت ناقل بیماری هستند.

منبع
healthline

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا