طب سنتیگیاهان دارویی

روغن کندر چیست؟ 5 مورد از فواید روغن کندر

روغن کندر از قديم برای موارد مقدس ، دارویی ، آروماتراپی و کاهش استرس استفاده می شده است. امروزه از کندر به عنوان ماده ای در تولید عطر ، بخور و محصولات مراقبت از پوست استفاده می شود.

استنشاق رایحه  روغن كندر (یا جذب آن از طریق پوست) به سیستم لیمبیک ،(منطقه ای از مغز که بر احساسات و سیستم عصبی تأثیر می گذارد) پیام ارسال مي كند. روغنهای اساسی نظير كندر داراي فاکتورهای بیولوژیکی از قبيل ضربان قلب ، سطح استرس ، فشار خون ، تنفس و تحت تاثير قرار دادن عملکرد ایمنی بدن است  .

فواید رایحه درمانی روغن کندر

روغن کندر سیوطب

  • اضطراب
  • سرماخوردگی
  • سرفه 
  • سوء هاضمه
  • بهبود زخم
  • کاهش استرس و تسکین درد 

از روغن معطر کندر برای درمان خشکی پوست و کاهش چین و چروک ، لکه های پیری ، جای زخم و علائم کشش پوستي استفاده می شود.

فواید سلامتی روغن كندر

فواید روغن کندر سیوطب

تحقیقات اولیه حاکی از آن است که روغن کندر مزایای خاصی برای سلامتی دارد ، در اصل در کندر ماده اي به نام اسید بوزولئیک  وجود دارد كه خواص ضد التهابی و ضد توموری دارد.

بیشتر بخوانید: درمان آرتروز زانو ، موثر ترین روش های معالجه آرتروز زانو

  • سرطان

روغن کندر  ایمنی  بدن را بالا برده و در جلوگيري از سرطان پستان  و لوزالمعده موثر است. البته اين جنبه درماني رایحه درمانی روغن کندر نياز به اطلاعت بيشتري دارد. 

  • آرتروز

کندر خاصیت ضد التهابی دارد به همين دليل برای آرتروز و زانو درد استفاده مي شود. با این حال ، مطالعاتی مبني بر اثر آن در کاهش دردهاي طولانی مدت وجود ندارد.

  • بهبود پسوریازیس پوست

مزایای ضد التهابی كندر پسوریازیس پوست را بهبود مي بخشد . به همین دلیل و به جلوگیری از تجمع پلاک در بیماری های قلبی کمک مي کند .

  • آسم 

کندر به بهبود علائم آسم کمک مي کند. افراد مبتلا به آسم که 300 میلی گرم کندر را سه بار در روز مصرف كردند باعث علائم بهبودي  در آسم شده اند. البته تحقیقات بیشتری در اين زمينه نياز است.

  • عفونت دهان

 اسید بوزولئیک موجود در کندر باعث از بین رفتن باکتری هاي دهان می شود. برخی تحقیقات نشان می دهد کندر عفونت های دهان ، گلو و لثه ، از جمله استرپتوکوک گلو و التهاب لثه را درمان مي کند.

عوارض جانبی احتمالی

فواید و مضرات روغن کندر سیوطب

بیشتر بخوانید: درمان کمردرد چیست؟ روش های معالجه درد کمر

مصرف اسانس کندر اثرات سمی دارد و توصیه مي شود تحت نظر پزشك مصرف شود. علاوه بر این ، برخی از افراد ممکن است هنگام استفاده از روغن کندر روی پوست ، تحریک یا واکنش آلرژیک را تجربه مي کنند . بنابراين قبل از استفاده از هر نوع روغن جدید ، باید تست پوستی انجام دهيد، زنان و کودکان باردار باید قبل از استفاده از روغنهای اساسی با پزشكان مشورت کنند . همچنین توجه به این نکته ضروری است که خود درمانی با روغن کندر ممكن است عواقب جدی داشته باشد.

قرن ها است که مردم از عطر و بوی شدید کندر در مراسم مذهبی و رویدادهای فرهنگی استشمام می كردند. پزشكان نیز از این روش برای درمان هاي سوءهاضمه ، سرفه و سایر مشکلات تنفسی و حتی بهبودی پس از زایمان استفاده می کنند . کندر از شیره خشک شده درختاني در آفریقا ، هند و خاورمیانه رشد می کند و امروزه در اشکال مختلفی از جمله روغن ، کپسول یا قرص و بخور و همچنين در نوشیدنی ها ، غذا و آدامس وجود دارد. در هر صورت کندر به عنوان دارو برای هر نوع بیماری تایید نشده است و در هر صورت براي جلوگيري از تداخلات خطرناک با داروهای تجویز شده  باید با نسخه پزشك استفاده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا