طب سنتیگیاهان دارویی

خواص نمک دریا چیست؟ 10 خاصیت نمک دریا برای سلامتی بدن

نمک دریا هزاران سال است که توسط نیاکان مختلف به‌عنوان ماده غذایی گران‌بها استفاده می‌شده است. نمک دریا در رژیم غذایی مدرن برای ایجاد تعادل و تأمین مواد مغذی موردنیاز بدن مفید است و طعم غذا را بهتر می‌کند. در ادامه خواص نمک دریا را بررسی میکنیم

نمک دریا با تأمین آب و پتاسیم کافی بدن به جلوگیری از بیماری‌های قلبی و بهبود سلامت قلب و عروق کمک می‌کند. توجه داشته باشید نمک دریایی نباید سفید باشد، زیرا این بدان معناست که نمک تصفیه‌شده و خالی از مواد معدنی مفید است. به این نکته نیز توجه داشته باشید نمک دریا در صورت زیاد مصرف کردن فشارخون را افزایش می‌دهد و باعث عدم تعادل و بیماری در بدن می‌شود.

مطالب مفید: اطلاعات کامل در مورد مسائل مربوط به زنان و زایمان

مواد معدنی کمیاب نمک دریا

خواص نمک دریا - سیوطب

خواص نمک دریا

  • منیزیم
  • کلسیم
  • روی
  • آهن
  • پتاسیم

بیشتر بخوانید: درمان زانودرد، معالجه درد زانو با روش های موثر خانگی و دارویی

خواص نمک دریا

  • هیدراته کردن بدن

برخلاف تصور عمومی، نمک دریا برای حفظ رطوبت بدن بسیار مفید است. مقدار مواد مغذی موجود در نمک دریا در مدت‌زمان طولانی تشنگی را برطرف می‌کند.

  • کاهش اقتباس مایعات از خواص نمک دریا

برخی از افراد تصور می‌کنند غذای شور باعث نفخ و یا اقتباس آب بدن می‌شود البته این مورد درست است و توسط نمک‌های عادی ایجاد می‌شود؛ اما نمک دریا به دلیل نسبت متعادلی از مواد معدنی، به‌ویژه پتاسیم و سدیم به آزاد شدن اقتباس آب بدن کمک می‌کند و خوردن یا اضافه کردن آن به غذا در از بین بردن نفخ و اقتباس آب مؤثر است.

  • منبع عالی مواد معدنی 

نمک دریا دارای 84 ماده معدنی کمیاب برای تغذیه و تقویت بدن مفید است و با مصرف آن بدن این مواد معدنی را جذب می‌کند.

  • متعادل کردن الکترولیت‌ها 

نمک دریا به دلیل مواد شگفت‌انگیز معدنی، منبع بزرگی از الکترولیت‌ها از قبیل منیزیم، کلسیم، پتاسیم و سدیم است. الکترولیت‌ها به دلیل نقش حیاتی در سیستم عصبی برای سلامتی ماهیچه‌ها، مغز و قلب بسیار حیاتی هستند. توجه داشته باشید به‌جای نوشیدنی‌های الکترولیتی پر شکر می‌توانید از نمک دریا استفاده کنید.

  • جلوگیری از گرفتگی عضلات از خواص نمک دریا

درد عضلانی، گرفتگی عضلات و حتی سندرم پای بی‌قرار ممکنه در هر فردی رخ دهد. منیزیم موجود در نمک دریا نقش بسزایی در شل شدن و رفع گرفتگی عضلات کل بدن دارد. به همین دلیل حمام نمکی برای خستگی عضلات توصیه می‌شود. افرادی که ورزش‌های سنگین انجام می‌دهند با اضافه کردن نمک دریا به آب نوشیدنی خود مواد معدنی موردنیاز بدن خود را در طول ورزش حفظ می‌کنند.

  • سلامت پوست

نمک دریا به دلیل خواص ضدالتهابی برای سلامت پوست مفید است. بسیاری از محصولات زیبایی از نمک دریا در مواد تشکیل‌دهنده خود استفاده می‌کنند، علاوه بر این نمک دریا قدرت سم‌زدایی و لایه‌برداری از پوست دارد و گردش خون و مواد مغذی پوست را فراهم می‌کند و به‌ویژه برای آکنه، پسوریازیس، اگزما و ضد پیری مفید است.

  • بهبود هضم

آمیلاز بزاقی، آنزیمی که به تجزیه کربوهیدرات در بزاق دهان کمک می‌کند، با طعم نمک دریا فعال می‌شود؛ بنابراین برای بهبود هضم مفید است، همچنین برای مشکلات گوارشی مانند نفخ، گاز، دل‌درد، سوءهاضمه مناسب است.

  • بیماری‌های روماتیسمی

حمام نمک دریا برای درمان بیماری‌های روماتیسمی مفید است، ازجمله:

روماتیسم مفصلی

آرتریت پسوریازیس

اسپوندیلیت آنکیلوزان

آرتروز زانو

در این مقاله با خواص نمک دریا آشنا شدید و تاثیرات آن برای سلامتی بدن آگاه شدید. امیدوارم این مقاله مورد توجه شما قرار گرفته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا