بیماریبیماری های عفونی

میوه های تب بر قوی خانگی؛ 8 میوه محافظ بدن در مقابل تب و سرماخوردگی

میوه‌های تب بر قوی چه میوه‌هایی هستند؟ آیا میوه‌ها به صورت مستقیم یا غیر مستقیم به درمان تب کمک می‌کنند؟ آنچه آشکار است، میوه‌ها به مبارزه با میکروب‌هایی که در زمستان در معرض آن‌ها هستیم کمک می‌کنند.

ویتامین‌های موجود در میوه‌ها سطح ایمنی بدن را بالا نگه‌می‌دارند، به همین دلیل از ابتلا به سرماخوردگی، آنفولانزا و در نهایت تب در امان می‌مانیم. فراموش نکنید تب همراه با سرماخوردگی و آنفولانزا سراغ ما می‌آید و علاوه بر میوه‌ها باید دمنوش تب بر قوی نیز برای بهبودی مصرف کرد. مطالعه‌ای نشان داد افرادی که روزانه سه وعده میوه می‌خورند، 25‌درصد کمتر از افرادی که یک وعده میوه می‌خورند، در زمستان دچار علائم تنفسی می‌شوند.

این مقاله از مجله سلامت سیوطب به بررسی میوه‌های تب بر قوی می‌پردازد تا به چگونگی تاثیر آن‌ها بر درمان تب دست یابیم.

انواع میوه های تب بر قوی خانگی؛ 8 میوه درمانگر تب و سرماخوردگی

باورهای نادرست زیادی در خصوص تاثیر میوه‌های تب بر برای بزرگسالان وجود دارد. بدون شک میوه‌ها در درمان تب اثرگذار هستند اما چگونه؟ در جواب باید بگوییم که اغلب میوه‌ها حاوی آب زیادی هستند. با توجه به اینکه هنگام تب بدن آب از دست می‌دهد، مصرف میوه‌ها آب بدن را تامین و دمای بدن را کاهش می‌دهند. بسیاری از افراد از مصرف موز برای تب کودکان نام می‌برند. در صورتی که موز حاوی پتاسیم زیادی است که بیشتر نقش غذا برای کودکان دارد.

بیشتر بخوانید: درمان تب کودکان؛ پایین آوردن تب کودک با گلاب! 

1.کیوی؛ تقویت‌کننده‌ جادویی سیستم ایمنی بدن

میوه‌های تب بر قوی|سیوطب

این میوه سبز رنگ پر از ویتامین‌های C و E است که در خط اول مبارزه با بیماری‌های تب‌زا عمل می‌کند. کیوی به ‌اندازه یک موز پتاسیم و نیمی ‌از کالری موز را در خود دارد. همچنین کیوی از مهم‌ترین میوه‌های برای کاهش فشار خون به شمار می‌رود. با توجه به اینکه کیوی تقریبا دو برابر پرتقال ویتامین C دارد که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

بیشتر بخوانید: پایین آوردن تب کودک در سنین مختلف با ۵ روش عالی و کاربردی 

2. سیب؛ تضمینی برای سلامت بدن و سیستم ایمنی

سیب مملو از فلاونوئیدها است که به کاهش خطر بیماری قلبی، سرطان و دیابت کمک می‌کند. مطالعات معرف این است که خـوردن یک سیب به افزایش سیستم ایمنی بدن کمک خواهد کرد، به خصوص زمانی که استرس دارید. سرکه‌ای که از سیب بدست می‌آید برای کاهش تب موثر است به همین دلیل بسیاری سیب را یکی از میوه‌های تب بر قوی بر می‌شمارند.

سیب همچنین سرشار از کالری، کربوهیدرات، ویتامین و مواد معدنی است و به طور طبیعی فرد را پرانرژی و هوشیار نگه می‌دارد. بدون شک سیب را جایگزینی عالی برای آن قهوه صبحگاهی به حساب می‌آورند. بعلاوه، یک میان وعده سریع و مغذی در بین کارها هست.

بیشتر بخوانید: علت قطع نشدن تب در کودکان چیست؟ ۴ درمان خانگی باورنکردنی آن‌ را بدانید 

3. نارگیل یکی از مهم‌ترین میوه های تب بر قوی خانگی برای بزرگسالان

اگر تب دارید آب نارگیل را در برنامه غذایی خود بگنجانید زیرا آب‌رسان فوق‌العاده‌ای برای بدن است. برای هر کسی که تب دارد بسیار مهم خواهد بود که هیدراته بماند به خصوص اگر فرد از اسهال خفیف نیز رنج ‌ببرد. مصرف آب نارگیل یکی از بهترین جایگزین‌های مایعات حیاتی و الکترولیت‌های از دست رفـته است.

بیشتر بخوانید: تب بر قوی برای کودکان؛ ۸ دارو و روش ساده برای پایین آوردن تب 

4. هندوانه تامین‌کننده نیرومند آب بدن برای پایین آوردن تب کودک سریع

هندوانه نه تنها مایعات اضافی مورد نیاز برای بهبودی را به بدن می‌دهد، بلکه منبع خوشمزه‌ای از ویتامین‌های اضافی است. این میوه محبوب حاوی لیکوپن، یک آنتی اکسیدان قوی که به پیشگیری از بیماری، کاهش التهاب تنفسی و جلوگیری از عفونت کمک می‌کند. این میوه خوشمزه 92 درصد آب است و در هنگام ابتلا به تب باید آن را در صف اول میوه‌های تب بر قوی قرار داد.

5. زغال اخته؛ میوه‌ای دارای فواید شگفت‌انگیز دارویی

این میوه نه تنها خوشمزه است، بلکه فواید دارویی شگفت‌انگیزی نیز دارد. زغال اخته پیروگ سرشار از ویتامین‌هایی است که به درمان و پیشگیری از سرفه و سرماخوردگی که عمال ایجاد تب هستند، کمک می‌کند. این میان وعده‌ کم کالری با داشتن یکی از بالاترین سطوح آنتی اکسیدانی در میوه‌ها و سبزیجات رایج، در سلامتی فرد نقش پر رنگی دارد.

بیشتر بخوانید: پایین اوردن تب اورژانسی با کمک توصیه‌های مفید برای سنین مختلف 

6. آناناس؛ ضد التهابی قوی برای سرماخوردگی و تب

آناناس کم کالری است اما از نظر تغذیه میوه‌ای متراکم است. سرشار از فلاونوئیدها و اسیدهای فنولیک هستند که خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند بیماری قلبی، دیابت و برخی سرطان‌ها را کاهش می‌دهد.

آن‌ها همچنین یک ضد التهاب عالی محسوب می‌شوند که برای فصل سرماخوردگی و آنفولانزا و درمان علائم سرماخوردگی و عملکرد سیستم ایمنی مناسب هستند.

بیشتر بخوانید: درمان تب و لرز کودکان در خانه با درمان بزرگسالان فرقی ندارد! 

7. میوه های خانواده مرکبات که در لیست میوه‌های تب بر قوی قرار دارند

مرکبات دسته‌ای از میوه‌های تب بر قوی|سیوطب

استفاده از میوه‌های غنی از ویتامین C به تقویت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از شروع سرماخوردگی و آنفولانزا کمک می‌کند. در مورد مصرف بیش از حد C نباید نگران بود، بدن نمی‌تواند آن را ذخیره کند. بنابراین ضروری است که هر روز منابع ویتامین C خود را تامین کنید.

رژیم غذایی خود را با میوه‌های تب بر قوی و سرشار از ویتامین C مانند پرتقال، گریپ فروت، لیمو و لیموترش پر کنید. سایر غذاهای غنی از ویتامین C عبارتند از توت فرنگی، گوجه فرنگی و کلم بروکلی.

مرکبات سرشار از آب هستند و علاوه بر تقویت سیستم ایمنی تامین‌کننده‌ای مغذی برای کم آبی بدن هنگام تعریق و تب است. پس پرتقال و مرکبات نیز با تامین آب در کاهش دمای بدن ایفای نقش می‌کند.

بیشتر بخوانید: تب در ناحیه شکم و سر کودک؛ بررسی ۵ علت و راهکارهای درمانی 

8. توت فرنگی میوه‌ای کم کربوهیدرات و حاوی فیبر بالا

توت فرنگی لذیذ و مغذی است و مزیت اضافه آن سطح پایین کربوهیدرات است. آن‌ها حاوی فیبر و ویتامین C هستند که در حفظ سلامت قلب نقش موثری دارند. منگنز موجود در توت‌فرنگی کمک می‌کند که استرس اکسیداتیو روی سلول‌ها را کاهش دهد. مقداری را برش بزنید و به اسموتی‌های صبحگاهی، غلات یا فقط میان وعده‌هایتان در طول روز اضافه کنید.

بیشتر بخوانید: پایین آوردن تب کودک با گلاب! ۹ درمان تب کودکان سه ماه تا ۷ ساله که باید بدانید 

آنچه که باید درباره میوه های تب بر قوی بدانید

علاوه بر فواید فراوان مصرف میوه برای سلامتی، تاثیر آن‌ها در کاهش تب نیز شایان توجه است. میوه‌های تب بر قوی سطح انرژی افراد را هنگام ابتلا به بیماری و تب افزایش می‌دهد، با روحیه پایین مبارزه و شادی را افزایش می‌دهد. علاوه بر اثربخشی بر کاهش تب میوه‌ها به بهبود حافظه و تقویت سیستم ایمنی نیز کمک زیادی می‌کنند.

وقتی تب دارید اشتها افت شدیدی خواهد کرد. مهم است مصرف مواد مغذی مورد نیاز بدن برای پیروزی در جنگی که در بدن اتفاق می‌افتد. غذاهای خاصی وجود دارد که باید هنگام تب مصرف کنید تا روند بهبودی تسریع شود. علاوه بر غذاها، میوه‌های تب بر قوی نیز وجود دارد که کم آبی بدن را تامین و به کاهش دمای بدن نیز کمک می‌کنند.

نکته مهمی که میوه‌ها در هنگام ابتلا به بیماری دارند راحتی هضم آن‌ها است، به همین دلیل مصرف آن‌ها به نسبت غذا بسیار راحت‌تر است. در جواب، برای تب بچه چی خوبه، باید گفت میوه‌ها گزینه‌های عالی برای تامین آب بدن هنگام ابتلا به تب به شمار می‌آیند.

بیشتر بخوانید: چگونه تب کودک ۷ ساله را پایین بیاوریم؟ بررسی ۹ روش خانگی 

سوالات متداولی درباره میوه های تب بر قوی

1.بهترین میوه های تب بر قوی کدام‌ها هستند؟

سیب، مرکبات، کیوی و بلوبری چهار میوه اصلی کاهش تب به حساب می‌آیند.

2. چرا مصرف میوه در هنگام بیماری و تب توصیه می‌شود؟

میوه‌های تب بر قوی دارای بافتی نرم و به راحتی هضم می‌شوند. به همین دلیل سیستم گوارش با آن‌ها سازگارتر خواهد بود. چون هضم راحت‌تری دارند، بهتر آب بدن را هنگام تعریق و تب تامین می‌کنند.

3. مرکبات مهمی که در تامین آب بدن و درمان بیماری تب‌زا نقش دارند؟

پرتقال، گریپ فروت، لیمو و لیموترش از میوه‌های موثر در رفع کم آبی بدن و سرشار از ویتامین C هستند. مرکبات در تقویت سیستم ایمنی بدن نیز نقش سازنده‌ای دارند. سایر غذاهای غنی از ویتامین C عبارتند از توت فرنگی، گوجه فرنگی و کلم بروکلی.

منبع
eatfirst.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا