تغذیهرژیم کاهش وزن

نكات جلوگیری از افزایش وزن در تعطيلات

تعطیلات مختلف فصلی براي بسياري از بزرگسالان همراه با پرخوری ، رفتار کم تحرک و مصرف غذاهای غنی از کالری است. بنابراین ، تعطیلات بدون توجه به زمان سال یکی از بزرگترین عوامل در افزایش وزن سالانه مي باشد و همانطور كه مي دانيد افزایش وزن در تعطیلات اجتناب ناپذیر نیست. به همين دليل در اين مقاله نكاتي برای کمک به جلوگیری از افزایش وزن در فصل تعطیلات بيان شده است

جلوگيري از افزايش وزن در تعطيلات

  • فعال بودن با خانواده و دوستان 

فعالیت های کم تحرک ، مانند نشستن روی کاناپه و تماشای تلویزیون ، از اصول معمول تعطیلات برای بسیاری از خانواده ها است.

انجام نوعی فعالیت بدنی با خانواده مانند پیاده روی خانوادگی می تواند ذهن را از غذا دور کند همچنین می توانید در طول تعطیلات با ثبت نام در محل کار یا یک رویداد تناسب اندام در جامعه بهترين گزينه است.

بیشتر بخوانید: زندگی انگل ها


  • خوردن میان وعده مناسب

در فصل تعطیلات ، میان وعده های ناسالم مانند کلوچه و سایر تنقلات در ميان وعده هاي غذايي مهم ترين عامل اضافه وزن است. براي اين منظور در خانه با دور نگه داشتن خوراکی ها از خود مي توانيد اين مشکل را حل كنيد. 

سعی کنید مراقب عادت های میان وعده خود باشید. اگر متوجه شدید که تنها به دلیل داشتن خوراكي در اطراف خود هوس خوردن كرده ايد نه گرسنگي ، بهتر است به طور کلی از میان وعده خودداری کنید.

  • خوابيدن زياد

کم خوابی در تعطیلات کاملاً رایج است و ممكنه باعث افزایش وزن شود. کسانی که خواب کافی ندارند گرسنه تر می شوند . محدودیت خواب سطح هورمون گرسنگی را افزایش مي دهد و در نهایت منجر به دریافت کالری بیشتر مي شود. بعلاوه ، خواب  ناکافی با کاهش متابولیسم مرتبط است  كه ممكن است ناشی از تغییر بیولوژیکی بسیاری از عملکردهای بدن باشد.


  • كنترل سطح استرس 

همراهی با خواسته های تعطیلات می تواند استرس زا باشد.

افراد استرسي معمولاً هورمون کورتیزول که پاسخي به استرس است را آزاد می كنند. مقادیر زیاد کورتیزول به طور مزمن ممکن است باعث افزایش وزن مي شود به همین دلایل ، کنترل سطح استرس به طور کلی مهم است.

  • وعده های غذایی با پروتئین 

وعده های غذایی در تعطیلات معمولاً سرشار از کربوهیدرات و پروتئین کم هستند. با این حال ، مهم است كه همراه با هر وعده غذایی مقداری پروتئین براي ايجاد حس سیری مصرف كنيد در حقیقت ، خوردن پروتئین همراه با وعده های غذایی با کاهش گرسنگی و اشتها همراه است، در نتیجه  به طور خودکار میزان کالری دریافتی كم خواهد شد. پروتئین همچنین برای کنترل وزن مفید است زیرا متابولیسم و ​​سطح هورمون های کاهش اشتها را افزایش می دهد.

برای این مزایای کنترل وزن ، باید حداقل (25-30 گرم) پروتئین در هر وعده غذایی داشته باشید منابع خوب پروتئین شامل گوشت ، مرغ ، ماهی و برخی از غذاهای گیاهی مانند لوبیا و کینوا مي باشد.


  • كاهش تست چشایی 

بسیاری از افراد در فصل تعطیلات زمان زیادی برای پخت و پز دارند. آزمایش طعم و مزه غذا هنگام آشپزي يا با خوردن وعده هاي غذايي كوچك دچار افزايش وزن مي شود بنابراين باید هنگام آشپزی گرسنه نباشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا