زیباییزیبایی دندان

نکات ساده برای ضدعفونی کردن مسواک های برقی و دستی

دهان حاوی ارگانیسم‌های ریزی است که باعث بیماری یا عفونت می‌شود، بنابراین هنگام مسواک زدن دندان‌ها اگر نتوان به‌درستی آن‌ها را تمیز كرد روی مسواک می‌مانند. در این مقاله قصد داریم شمارا با روش های ضدعفونی کردن مسواک برقی و دستی آشنا کنیم.

بسياري از افراد اهمیت تمیزی یا ضدعفونی کردن مسواک را نادیده می‌گیرند و تنها به‌عوض كردن آن هرچند ماه یک‌بار بسيار بسنده می‌کنند تميزي مسواك دستورالعمل و روش‌های ساده‌ای دارد كه بايد هرچند وقت یک‌بار انجام شود.

طبق توصيه انجمن ملی دندانپزشکی بايد مسواک خود را هر هفته یک‌بار تمیز كرد، تمیز کردن مسواک باعث می‌شود ویروس‌ها و باکتری‌ها وارد دهان نشوند. به همین دلیل است که هنگام بیماري ناشي از سرماخوردگی یا آنفولانزا، ضدعفونی مسواک بسیار مهم است.

روش‌های ایده آل و مناسب ضدعفونی کردن مسواک

ضدعفونی کردن مسواک

ضد عفونی کردن مسواک

  • نحوه تمیز کردن دستی مسواک

خیساندن مسواک در دهان شویه

خیساندن مسواک در دهان شویه ضد باکتری راهی آسان و مؤثر برای تمیز کردن آن است. به راین كار کافی است فنجاني را از دهان‌شویه پرکنید و مسواک خود را در محلول غوطه‌ور کنید و اجازه دهید حداقل چهار ساعت خیس بخورد توجه داشته باشيد قبل از استفاده مسواك را کاملاً بشویید.

خیساندن مسواك در سرکه

استفاده از سرکه سفید یکی از بهترین روش‌ها برای تمیز کردن مسواک است. سر مسواک را به مدت حداقل هشت ساعت در سركه خيس كنيد سپس خوب بشویید.

جوشاندن مسواك

جوشاندن مسواك بهترین گزینه براي تميزي آن است. کافی است آب را در قابلمه‌ای روی گاز بجوشانید و سپس مسواک خود را به مدت 10 دقیقه در آن خیس کنید. گهگاه مسواک را با قاشق به هم بزنید تا مطمئن شوید کل مسواک تمیز می‌شود.

استفاده از پراکسید هیدروژن

پراکسید هیدروژن کلید تميزي مسواك هست براي اين منظور مسواک خود را برای حداکثر مزایای بهداشتی در یک فنجان پراکسید هیدروژن خیس کنید.

استفاده از ضدعفونی‌کننده UV

مواد ضدعفونی‌کننده UV گزینه بسیار خوبی برای تمیز و ضدعفونی کردن مسواک است. از سرویس بهداشتی UV در بیمارستان‌ها، مطب پزشکان و حتی آزمایشگاه‌ها برای از بین بردن میکروارگانیسم‌ها استفاده می‌شود.

بنابراين براي تميزي مسواك بسیار کارآمد است البته سایر گزینه‌های ضدعفونی با هزينه بالا نيز به همان اندازه مؤثر عمل می‌کنند.

  • نحوه تمیز کردن سر مسواک برقی

روش تمیز کردن سر مسواک برقی - سیوطب

استفاده از محلول سفیدکننده

هرماه، سر مسواک خود را به مدت یک ساعت در سفیدکننده و آب (10 قاشق آب تا 1 قاشق سفیدکننده) خیس کنید. پس از پایان خیساندن، حتماً سر مسواک خود را کاملاً شستشو دهید.

استفاده از دهان‌شویه

دهان‌شویه ضد باکتری است و در تمیز کردن و ضدعفونی کردن مسواک مؤثر هست. هفته‌ای یک‌بار، به‌سادگی سر مسواک خود را در دهان‌شویه قرار دهید و بگذارید به مدت چهار ساعت خیس بخورد و قبل از استفاده کاملاً بشویید.

نکات نگهداری از مسواک 

  • پس از مسواک زدن، همیشه مسواک یا سر آن را زیرآب شیر بشویید تا ذرات غذا و خمیردندان‌های باقیمانده از بین برود. برای شستشوی دقیق‌تر بهتر برس مسواك را با انگشتان ماساژ دهید.
  • هرگز مسواک یا سر آن را در ظرف دربسته نگهداري نکنید زیرا این امر باعث رشد باکتری‌ها در مسواک می‌شود.
  • مسواک یا سر آن را پس از هر بار استفاده در حالت قائم قرار دهيد.

شستشو وضدعفونی کردن مسواک بسیار مهم است و درصورت غفلت از این موضوع ممکن است فرد دچار بیماری های دهان و دندان بشود.

3 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا