بیماریبیماری های عفونی

چگونه بیمار نشویم؟ روش‌های جلوگيری از بيماری در زمستان

چگونه بیمار نشویم؟ زمستان بازی‌های سرگرم‌کننده ای مانند اسکیت روی یخ و برف‌بازی دارد. متأسفانه زمستان همراه با بیماری‌هایی از قبيل سرماخوردگی و گلودرد همراه است اما چگونه می‌توان در ماه‌های زمستان سالم ماند و از بروز آن‌ها جلوگیری كرد؟ در این مقاله به سوال چگونه بیمار نشویم پاسخ خواهیم داد.

روش‌های جلوگيری از بيماری در زمستان

چگونه بیمار نشویم - سیوطب

چگونه بیمار نشویم
  • دستان خود را زیاد بشویید

شستن منظم دست‌ها یکی از بهترین روش‌ها برای جلوگیری از پخش و انتشار ميكروب به ديگران است بنابراين در زمستان  که فصل سرماخوردگی و آنفلوانزا است بسيار اتفاق می‌افتد. بنابراين بايد دستان خود را به‌درستی با صابون به مدت 20 ثانیه زیرآب گرم بشوييد. همچنين هر زمان که می‌خواهید دهان یا بینی خود را لمس کردید يا غذا بخوريد دستان خود را کاملاً بشویید.

بیشتر بخوانید: بهترین راه قطع آبریزش بینی،درمان آبریزش بینی

  • خود را گرم نگه‌دارید

 دمای سرد اغلب باعث افزایش بیماری‌ها، به‌ویژه مشکلات تنفسی می‌شود. به‌خصوص کودکان و افراد مسن كه مستعد مشکلات سلامتی ناشی از سردی هوا می‌باشند بنابراين بايد تا حد ممكن خود را گرم نگه‌دارید.

هنگام بيرون رفتن نيز کت، روسری، کلاه و دستکش را فراموش نكنيد. همچنين فراموش نكنيد حتماً لباس‌های زمستانی خود را بشویید. 

بیشتر بخوانید: زندگی انگل ها

  • زدن واکسن 

تزریق واكسن آنفولانزا در حفظ سلامتی و جلوگیری از بیماری‌ها در زمستان کمک كند پزشک با توجه به سن و سبک زندگی شما واکسن‌های موردنیازتان را پيشنهاد می‌دهد و اين نكته را به ياد داشته باشيد زمان‌بندی معاینه با پزشک برای واکسیناسیون ایده خوبی است.

بیشتر بخوانید: نوروبیون چیست؟ آمپول نوروبیون برای کرونا

  • رژیم غذایی سالم 

غذاهای سالم برای افزایش وزن - سیوطب

چگونه بیمار نشویم

 غذاها تأثیر زیادی بر سلامت کلی شما دارند. خوردن یک رژیم غذایی سالم به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند بنابراين درست غذا بخورید تا به بیماری‌های زمستانی كمتر مبتلا شويد.

خوردن چندین وعده سبزی‌ها در روز ازجمله جعفری، هویج و شلغم و شیر و لبنیات دارای ویتامین‌های زیادی مانند A و B 12 در زمستان عالي است. توجه داشته باشيد  بهتر از شیرهای کم‌چرب و پنیرهای کم‌چرب استفاده كنيد.

  • فعالیت بدنی و ورزش 

ورزش یک روش عالی برای حفظ سلامت بدن است و گزينه مؤثری در مقابله با سرماخوردگی و آنفولانزا هست. در بیشتر روزهای هفته حداقل 30 دقیقه فعالیت بدنی داشته باشید و بهتر فعالیتی را انتخاب کنید که از آن لذت می‌برید تا بيشتر آن را انجام دهيد. اگر اهل ورزش نیستید، زمستان زمان مناسبی برای عضویت در سالن ورزشی است. بسیاری از مراکز تناسب‌اندام در ماه‌های سرد فروش ویژه‌ای دارند.

بیشتر بخوانید: ورزش برای لاغر شکم و پهلو، به همین راحتی!

  • كاهش استرس 

استرس مقاومت شمارا در برابر میکروب‌ها را ضعیف می‌کند بنابراين اگر استرس و احساس خستگي داشته باشید، بهتر راه‌هایی براي آرامش خود پيدا كنيد. از طريق بازی‌های خانوادگی و میان وعده‌های سرگرم‌کننده می‌توانید واحدی استرس خود را كاهش دهيد. انجام ورزش يوگا واحدی استرس را كم می‌کنند

  • دوش آب گرم 

زمستان زمان مناسبی برای استفاده از حمام آب گرم است.

  • محدود كردن مصرف قند

محدود کردن مصرف قند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. رژیم غذایی حاوی قند تصفیه‌شده درواقع به دفع آنفولانزا و سرماخوردگی کمک می‌کند. 

توجه داشته باشيد سودا و نوشیدنی‌های میوه‌ای حاوی مقادیر زیادی قند هستند. نوشيدن آب یا چای سرد بدون افزودن قند به رژیم غذایی کمک و تشنگی را رفع می‌کند. همچنين خوردن میوه بهترين انتخاب است زيرا شکر طبیعی بهتر از قندهای تصفیه‌شده در غذاهایی مانند کلوچه است.

ورزش کردن و استفاده از رژیم غذایی مناسب و یک سبک زندگی صحیح علاوه بر بالابردن کیفیت زندگی باعث مقاومت بدن در برابر انواع بیماری ها میشود. امیدواریم به سوال چگونه بیمار نشویم توانسته باشیم پاسخ کاملی بدهیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا