زیباییناخن

چگونگی مراقبت از پا و ناخن های پا

مراقبت از پا، وقتی صحبت از سلامتی و زیبایی می‌شود، غالباً از پا و ناخن‌های پا غافل می‌شویم در حقیقت پاها عضوي از بدن است كه نياز به مراقبت ويژه دارد و برای داشتن پا زیبا، همیشه لازم نیست که به سالن زيبايي گران‌قیمت مراجعه كرد و تنها باکمی وقت و تلاش می‌شود پل‌های زيباتري داشت.

مطالب مفید: اطلاعات کامل در مورد مسائل مربوط به زنان و زایمان

مراقبت از پا و ناخن‌های پا

·         شستن روزانه پاها

پا نسبت به سایر قسمت‌های بدن  بيشتر کثیف می‌شوند، بنابراین شستشوي روزانه آن‌ها توصيه می‌شود حداقل شستن پا با صابون و آب گرم را بخشی از برنامه خود قرار دهید.

·         ماساژ پا با لوسیون مرطوب‌کننده

 یکی از راه‌های داشتن پاهای نرم و مرطوب اینکه قبل از خواب مقداری لوسیون یا كرم مرطوب‌کننده روي پاهاي خود بماليد و جوراب  بپوشيد. تنها به یاد داشته باشید هرگز نگذارید ناحیه بین انگشتان پا بیش‌ازحد مرطوب شود، زیرا این امر باعث ایجاد قارچ می‌شود.

·         پوشيدن کفش مناسب

کفش‌های مناسب پا را تمیز، خشک و در دمای مناسب قرار می‌دهد درنتیجه پاها بو نمی‌گیرد، اگر از کفش‌هایی استفاده می‌کنید که در تابستان پای شمارا گرم کند، ممکن است درنهایت منجر به  بو یا عفونت قارچی شود. علاوه بر اين در زمستان بايد چکمه و جوراب گرم بپوشيد تا پاها در معرض سرمازدگی قرار نگيرد.

·         خلاصي از شر بوي پا

مقابله با بوي پا مشکلی است که بسیاری از اغلب افراد با آن روبرو هستند، زیرا پا بیش از بقیه بدن عرق و باكتري تولید می‌کنند بنابراین براي جلوگيري از آن سعی کنید جوراب‌های خود را زياد عوض کنید. محصولات زیادی وجود دارد که برای خشک و بدون بو نگه‌داشتن پا طراحی شده‌اند. سعی کنید قبل از پوشیدن کفش، پودر پا و پودر بچه در كفش خود بپاشید.

·         كوتاه كردن ناخن‌های پاهاي خود به‌درستی

هرچند هفته یک‌بار، ناخن‌های پا را مرتب کنید، توجه داشته باشيد کوتاه کردن آن‌ها به روش اشتباه، رشد مجدد آن‌ها را دردناک می‌کند و این امر به رشد عفونت در ناخن‌های پا كمك می‌کند.

·         ماساژ انگشتان پا

پا را دراز کنید. یکی‌یکی انگشتان پا را به‌آرامی عقب و جلو بکشید تا کشیده شوند و سفتی و درد پا کاهش يابد. پاها را به مدت 5-10 دقیقه در کاسه آب گرم همراه با چند قطره روغن اساسی یا نمک دریای قرار دهید تا پوستش نرم شود و آب‌رسانی شود.

·         استفاده از اسکراب و سنگ‌پا

پوست روی پای شما ضخیم‌تر است و برای نرم و لطیف نگه‌داشتن آن، مهم است که پوست‌های مرده آن را با لایه‌برداری از بین ببرید. اسکراب را با حرکات دورانی روي پاها ماساژ دهید و بعدازآن آبکشی کنید. برای لایه‌برداری بهتر بايد قسمت‌های پاشنه و قسمت پایینی پا از سنگ‌پا استفاده کنید توجه داشته باشيد خیلی سخت‌پاها را مالش ندهید.

·         درمان قارچ پا

کرم‌های بدون نسخه وجود دارد که برای درمان پا و سایر قارچ‌های استفاده می‌شود. مطابق دستورالعمل‌ها کرم استفاده کنید تا جایی که بثورات از بین رفته و پا بهبود يابد. دراین‌بین، حتماً جوراب‌های خود را مرتبا عوض کنید.

قارچ ناخن پا نوع متفاوتی از قارچ است و درمان آن بسیار دشوارتر است. اگر ناخن‌های پا قهوه‌ای یا زرد و ترک‌خورده است، بايد به پزشك مراجعه كنيد.

مطالب مفید:

آنچه یک پرستار سالمندان باید بدانند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا