طب سنتیماساژ درمانی

کاربردهای طب فشاری برای تسکین درد بدن

طب فشاری (فشار درمانی) را معمولاً طب سوزنی بدون دخالت سوزن می باشد . طب فشاری به جای سوزن ، اعمال فشار دستی (معمولاً با نوک انگشتان) به نقاط خاص بدن صورت می گیرد. طبق اصول طب سنتی چین ، مسیرهای نامرئی انرژی به نام نصف النهار در بدن جریان دارد و حداقل 14 نصف النهار اندام های ما را به سایر اعضای بدن وصل می کند و نقاط طب سوزنی و فشاری در امتداد نصف النهارها قرار دارد.

 جریان انرژی که (“چی” نامیده می شود ) در هر نقطه از نصف النهار بدن باعث سلامتی می شود. در مورد چگونگی عملکرد طب فشاری هنوز بین پزشکا اتفاق نظر وجود ندارد. اما این فشارها باعث ترشح مواد شیمیایی طبیعی تسكین دهنده درد در بدن به نام آندورفین می شود و بر سیستم عصبی خودمختار بدن تأثیر می گذارد.

بیشتر بخوانید: نقاط فشار موثر برای سردرد

موارد استفاده طب فشاری

بیشتر افراد برای اولین بار فشار درمانی را برای کنترل علائم یک بیماری مانند:

  • خستگی مرتبط با سرطان و سایر اشکال خستگی
  • بیخوابی
  • سردرد
  • گرفتگی های قاعدگی
  • تنش و درد عضلانی 
  • حالت تهوع یا استفراغ بعد از جراحی یا شیمی درمانی
  • حالت تهوع و استفراغ در دوران بارداری و تهوع صبحگاهی
  • مدیریت استرس

محققان دریافتند طب فشاری (با استفاده از فشار انگشت) باعث کاهش حالت تهوع و استفراغ می گردد.

بیشتر بخوانید: چند ترفند ساده برای تسکین سریع سردرد

عملکرد طب فشاری 

نقاط فشاری در کنار بزرگترین مسیرهای فیبر عصبی در بدن قرار دارند که پیام هایی را از انتهای عصب از طریق سیستم عصبی مرکزی منتقل می کنندبنابراین وقتی به آنها فشار صحیح داده شود ، دو اتفاق می افتد:

  • پیام های درد قبل از رسیدن به مغز مسدود می شوند
  • پیام های دیگری به مغز ارسال می شود و در نتیجه آن اندورفین آزاد می شود که باعث کاهش درد می شود.

بنابراین استفاده از فشار درمانی در نقاط خاصی از بدن باعث بسته یا مسدود شدن تکانه های عصبی که درد را به مغز منتقل می کند، می شود و به طور همزمان ارتباطی را با مغز ایجاد می کند که دستور کاهش مواد شیمیایی کاهش دهنده درد در جریان خون را می دهد

بیشتر بخوانید: درمان زانودرد با اسپیلاوایزر

نقاط فشاری بدن

(توجه: اگر باردار هستید از طب فشاری خودداری کنید زیرا باعث انقباضات رحمی می شود) انگشت یا انگشت شست خود را به حساس ترین نقطه ای که در زیر گفته فشار دهید و به مدت 2-3 دقیقه نگه دارید.

طب فشاریLI 4: این نقطه را در هر دو دست در عضله بین انگشت شست و اشاره پیدا خواهید کنید که باعث تسکین سردرد می شود اگر باردار هستید از این نقطه استفاده نکنید.

بیشتر بخوانید: زندگی انگل ها

طب فشاریPC 6: این نقطه را می توان کمی بالاتر از مفصل مچ دست و بین تاندون های بزرگ مشاهده کرد.این نقطه درد معده یا حالت تهوع را برطرف می کند.

 

طب فشاریLV 3: این نقطه در بالای هر پا در قسمت بین انگشت شست و انگشت دوم قرار دارد.با فشار این نقطه درد بدن تسکین می یابد.

 

در حین انجام طب فشاری ، برای شل شدن عضلات تنفس های عمیق بکشید،البته تکنیک های طب فشاری را می توان اصلاح کرد و اگر واقعاً می خواهید در آنها مهارت کسب کنید ، متخصص طب فشاری یا سوزنی مجوز انجام روش کار را به شما نشان می دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا