اعصاب و روانبیماری های روانی

کتاب درمانی چيست؟

کتاب‌ درمانی (booktherapy) از طريق بهبود زندگی و ارائه اطلاعات و راهنمایی‌های مفيد در قالب فعالیت خواندن، برخورد با مسائل شخصی از قبیل اضطراب و افسردگی و کنار آمدن باغم، درک ذهن و بدن را آسان می‌کند.

مفهوم کتاب درمانی

در واقع مفهوم خواندن به‌عنوان راهی برای کمک به روند بهبودی و اهداف درمانی، یک استراتژی مشترک است که در بسیاری از رویکردهای درمانی وجود دارد. با این حال، آنچه کتاب درمانی را از سایر نظریه‌های روان درمانی مانند شناختی-رفتاری درمانی جدا می‌کند، اينكه کتاب‌درمانی به‌عنوان یک رویکرد درمانی بخشي از روند درمان استفاده می‌شود.

کتاب درمانی داراي اشکال درمانی است كه برای هر دو حالت فردی و گروهی و براي هر سنی مناسب است. کتاب ‌درمانی در محیط درمانی گروهی استفاده می شود و به شرکت کنندگان امکان بهبود ارتباطات، گفتگوها و ارتباطات عمیق تری را مي دهد.

بیشتر بخوانید: سادیسم چیست و سادیست کیست؟

اکثر درمانگران آموزش دیده در کتاب ‌درمانی فهرستی از کتاب‌هایی را در اختیار شما قرار می‌دهند که مربوط به موضوعات مختلف است. همچنین چندین سایت و پایگاه داده آنلاین که عناوین پیشنهادی را بر اساس مسائل مربوط به‌سلامت روان فرد ارائه می‌دهند.

بیشتر بخوانید: زندگی انگل ها

چگونگی کتاب درمانی 

از طریق خواندن داستان‌ها، از طریق کتاب های داستانی و غیرداستانی، شعر، نمایشنامه، داستان کوتاه و مطالب خودیار، یک درمانگر به شما کمک می‌کند درک عمیق‌تری از نگرانی و مشكلي که داريد در جلسات مشاوره کسب کنید.

درواقع کتاب درمانی به شما امکان می‌دهد از چالش‌های شخصی که با آن روبرو هستید، بینش کسب کنید و استراتژی‌هایی برای حل مشكل خود پيدا كنيد.

یکی ديگر از مزاياي کتاب درمانی اینکه به شما کمک می‌کند باشخصیت های ديگر کتاب كه مسائل مشابه دارند آشنا شويد. درواقع هنگامی‌که شما با یک شخصیت داستانی یا غیرداستانی، خصوصاً در سطح عاطفی، همذات پنداری می‌کنید، بهتر می‌توانید با مسائل خود كنار بياييد.

بیشتر بخوانید: بوتاکس چقدر ماندگار است و چه عوارضی دارد؟

علاوه بر اين ارتباط با یک داستان به عادی‌سازی روند درمان کمک می‌کند و درمانگر کتابی باشخصیتی انتخاب می‌کند که به دنبال کمک برای چالش‌های بین فردی یا درون فردی بیمار است.

درمان مسائل مشترکی با کتاب درمانی 

  • اضطراب
  • افسردگی
  • سوءمصرف مواد
  • اختلالات اشتها
  • مسائل مربوط به رابطه
  • نگرانی‌های وجودی مانند انزوا، بی‌معنی بودن، آزادی و مرگ
  • روابط بین فردی از قبيل کنترل خشم یا رفتار مناسب اجتماعی و روابط بین فردی، مانند کمرویی یا افسردگی
  • نحوه كنترل غم و اندوه، طرد شدن، یا تقریباً هراثرمنفی مانند نژادپرستی، تبعیض جنسی، سن گرایی

سخن پایانی

در این مقاله با مفهوم کتاب درمانی آشنا شدید. همچنین چگونگی کار کتاب درمانی را بررسی کردیم و در نهایت به درمان مسائل مشترک به کتاب درمانی پرداختیم. امیدواریم.

مطالب مفید:

آنچه یک پرستار سالمندان باید بدانند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا