بیماریبیماری های مفصلی

درمان ساییدگی زانو، بهترین درمان برای ساییدگی مفصل زانو

درمان ساییدگی زانو موضوع این مقاله از سیوطب است. درادامه ابتدا با کشکک زانو آشنا میشوید سپس با عوامل موثر بر ساییدگی زانو آشنا شده و در نهایت روش های درمان ساییدگی زانو را فرا خواهید گرفت. پس تا انتهای مقاله باما باشید.

کشکک زانو چیست؟

کشکک زانو، استخوانی مثلثی شکل و ضخیم در قسمت کاسه زانو است که با نام علمی پاتلا (Patella) شناخته می شود که در عضلات چهار سر ران قرار دارد و و وارد قسمت فوقانی استخوان ساق پا می شود و عضلات چهار سر ران پا را صاف می کند. پشت کشکک با غضروف نرمی پوشانده شده است که به کشکک کمک می کند تا هنگامی که پای خود را صاف می کنید، به قسمت پایین استخوان ران سر بخورد. در این مقاله به بررسی علت بیماری کندرومالاسی و ساییدگی زانو می پردازیم و بهترین درمان برای ساییدگی زانو را در اختیار شما قرار می دهیم.

بیشتر بخوانید: روش های درمان زانودرد در مجله سلامت و پزشکی سیوطب

بهترین درمان برای ساییدگی زانو چیست؟ | سیوطب

کندرومالاسی کشکک زانو چیست؟

کندرومالاسی کشکک در واقع آسیب به غضروف های پشت زانو مانند نرم شدن یا ساییدگی غضروف است. که می تواند خفیف تا شدید باشد. کندرومالاسی کشکک به عنوان سندرم درد پاتلوفمورال (ساییدگی زانو) نیز شناخته می شود. این اصطلاحی است که پزشکان برای توصیف درد در جلوی زانو به کار می برند که می تواند به دلایل مختلف از جمله فعالیت بدنی شدید یا نامناسب باشد، اما به نظر نمی رسد به دلیل یک مشکل جدی مانند آرتروز زانو یا آسیب جدی باشد.

بیشتر بخوانید: تعویض مفصل زانو؛ جراحی سخت با نتیجه ایده‌آل با اطمینان گام بردار!

چه عواملی باعث کندرومالاسی کشکک می شوند؟

کندرومالاسی کشکک اغلب در بزرگسالان جوان و نوجوانان رخ می دهد. این مشکل در خانم ها بیشتر دیده می شود. حرکت نامناسب روی مفصل زانو و رفتار ناهنجار با زانو ممکن است به غضروف کشکک آسیب برساند. تغییر شکل مسیر شیار مانندی که کشکک باید در حین بالا و پایین رفتن در جلوی قسمت تحتانی استخوان ران طی کند، فرد را مستعد ابتلا به این بیماری می کند. احتمال ایجاد مشکل در موارد زیر بیشتر است:

بیشتر بخوانید: چرا پی آر پی زانو یکی از بهترین روش‌های درمان زانودرد است؟

  • هنگامی که زانو فعالیت بیش از حد دارد، مانند ورزش های خاص یا دویدن های طولانی.
  • گاهی استخوان کشکک به علت عدم تعادل عضلات اطراف زانو، به یک طرف کج می شود و به درستی در شیار خود حرکت نمی کند. نتیجه این وضعیت توزیع نامناسب نیروها است به نحوی که به یک قسمت از غضروف کشکک فشار بیشتری از دیگر قسمت ها وارد می شود که این امر سبب نرم شدن کشکک می شود.
  • ترکیبی از مشکلی که در مورد بالا به آن اشاره شد و استفاده بیش از حد از زانو بواسطه ورزش، ممکن است رایج ترین دلیل برای ایجاد کندرومالاسی کشکک باشد.
  • هنگامی که آسیب های مکرر به زانو سبب پارگی رباط شود مانند هنگامی که فعالیت های ورزشی سنگین انجام می دهیم.
  • در افراد مسن که به علت افزایش سن در بسیاری از مفاصل، غضروف ساییده و فرسوده شده است.

بیشتر بخوانید : 10 ورزش زانودرد که نتیجه آن‌ها شما را شگفت‌زده می‌کند

علائم کندرومالاسی کشکک زانو

درد در اطراف زانو:
منشا این درد معمولاً در قسمت جلو، طرفین و یا پشت کاسه زانو (کشکک) است. دردی که هنگام بالا رفتن یا پایین آمدن از پله ها معمولاً بیشتر می شود. این درد ممکن است با نشستن و خم شدن زانو برای مدت طولانی ایجاد شود.

کریپتوس یا شنیدن صدای ناهنجار از زانو:
یعنی هنگام حرکت زانو صدای تق تق می شنوید و به همراه آن احساس درد دارید.

افیوژن یا آب آوردن زانو:
تورم مفصل زانو هنگامی که مایع بیش از حد درون مفصل جمع شود.

بیشتر بخوانید :درد جلوی زانو، علامتی که به شما در مورد کشکک زانو هشدار می‌دهد

چگونه کندرومالاسی کشکک تشخیص داده می شود؟

این مشکل معمولاً از طریق علائم بیمار و معاینه پزشک موقتا تشخیص داده می شود. اما این یک تشخیص قطعی نیست، زیرا برای تشخیص قطعی نیاز به آزمایشات بیشتری است. در این شرایط که مدرکی برای وجود کندرومالاسی وجود ندارد، برخی از پزشکان این درد را سندرم درد پاتلوفمورال (ساییدگی زانو) یا درد قدامی زانو می نامند. شاید برای شناخت بهترین درمان برای ساییدگی زانو نیاز به انجام آزمایشاتی بر روی زانو باشد.

بیشتر بخوانید: درمان سریع زانودرد با زانوبند فراصوت اسپیلاوایزر

آیا آزمایشاتی لازم است؟

درمان را می توان با تشخیص کندرومالاسی شروع کرد. در چنین مواقعی معمولا نیاز به آزمایش نیست. برای تأیید یا رد تشخیص ممکن است از بعضی آزمایشات استفاده شود به خصوص در مواقعی که تشخیص روشن نباشد، یا علائم پس از درمان بهبود نیابد.

آزمایشاتی که ممکن است استفاده شود:

  • آزمایش خون و یا اشعه ایکس برای زانو:
    این آزمایش ها به تشخیص التهابات کمک می کند.
  • اسکن MRI:
    جزئیات مفصل زانو را نشان می دهد و می تواند تا حد زیادی کندرومالاسی را نشان دهد.
  • آرتروسکوپی:
    در این روش یک دوربین انعطاف پذیر کوچک درون زانو قرار می گیرد تا دکتر مفصل را ببیند. این امر به بیهوشی احتیاج دارد و عوارض کمی دارد.

بیشتر بخوانید: درمان خانگی زانودرد با این 15 راه مفید

درمان ساییدگی زانو| سیوطب

گزینه های درمان کندرومالاسی کشکک

استراحت:
فعالیت زانو را تا زمانی که درد تسکین یابد، به شدت کاهش دهید. در صورت استراحت کامل زانو، علائم معمولاً به موقع بهبود می یابند، رعایت اصول استفاده از زانو در هنگام درد بهترین درمان برای ساییدگی زانو است.

مسکن:
برای تسکین درد ممکن است ضد التهاب هایی مانند ایبوپروفن در کوتاه مدت مفید باشد اما هیچ مدرکی وجود ندارد که فواید طولانی مدت داشته باشد.

بیشتر بخوانید: درمان پارگی مینیسک زانو با روش‌های خانگی، ورزشی و جراحی

فیزیوتراپی:
فیزیوتراپی باعث بهبود کارکرد عضلات اطراف زانو و نیز کاهش فشار در زانو می شود. همچنین، با انجام تمرینات خاص به اصلاح مشکلات زانو و مفاصل اطراف زانو کمک می کند. که این تمرینات در جلسات فیزیوتراپی به شما آموزش داده خواهد شد.

بیشتر بخوانید: زانو درد را بهتر بشناسیم؛ ۱۱ علت و ۷ راه خلاص شدن از  زانودرد

استفاده از زانوبند:
یک درمان احتمالی است که می تواند درد را کاهش دهد. زانوبند طبی بر روی کشکک زده می شود تا نحوه حرکت کشکک را تغییر دهد. برخی از فیزیوتراپیست ها نیز آن را پیشنهاد می کنند.

درمان درد ساییدگی زانو با کمربند | سیوطب

بیشتر بخوانید: درمان آرتروز زانو ، موثر ترین روش های معالجه آرتروز زانو

آیا عمل جراحی بهترین درمان برای ساییدگی زانو است:

جراحی معمولاً ضروری نیست اما اگر درمان های بالا کمکی نکرد، توصیه می شود. جراحی آرتروسکوپی یک جراحی معمول است که در آن یک دوربین کوچک به داخل زانو وارد می شود. جراح داخل مفصل زانو را می بیند و سپس ممکن است از طریق لوله دوربین با استفاده از ابزارهای بسیار ظریف جراحی را انجام دهد. بیشتر افراد با درمان های ساده مانند فیزیوتراپی بهتر می شوند و ممکن است نیازی به عمل جراحی نباشد. و کندرومالاسی به آرتروز در سنین بالا هیچ ارتباطی ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا