دانشکده پزشکیضربان

مکیدن انگشت در کدام کودکان شدت می‌یابد؟

یک فوق تخصص روان­شناسی کودکان گفت: مکیدن انگشتان درکودکان، بخشی از روند تکامل نرمال کودک است و 99 درصد کودکان زیر چهار سال انگشتان خود را می‌مکند.

سیدیاسر موسوی در گفت­و­گو با خبرنگار سیوطب با بیان طبیعی بودن مکیدن انگشت یا پستانک در سنین زیر چهار سال اظهارکرد: بسیاری از کودکانی که مکیدن انگشتان خود را ترک کرده‌اند، ممکن است در مواقع استرس، رفتار خود را تکرار کنند که باید این مساله را شناسایی و با روش‌هایی همچون بیان کلمات اطمینان‌بخش و در آغوش گرفتن، آرامش کودک را فراهم کرد. نباید کودک را در مورد مکیدن انگشتان مورد سرزنش قرار داد تا روند ترک این رفتار در کودک به تاخیر نیفتد.

این فوق تخصص روان­شناسی کودکان ادامه داد: تغییر رفتار، پروسه‌ای زمان‌بر است؛ چراکه کودک به این رفتارعادت کرده و باید جایگزینی برای این رفتار کودک درنظر گرفت و از روش‌های تشویقی جذاب همچون تهیه کردن غذا یا شکلات مورد علاقه کودک استفاده کرد. وی تصریح کرد: برخی کودکان به دلیل طرد از سوی پدر و مادر و جبران محبت والدین به مکیدن انگشتان روی می‌آورند که باید این مهم را آسیب‌شناسی کرد.

تا قبل از رویش دندان‌های دائمی، نگران مکیدن انگشت کودک نباشید

موسوی گفت: مکیدن انگشت شصت ممکن است روی سقف دهان یا ترتیب دندان‌ها تاثیرگذار باشد که خطرات دندانپزشکی به تعداد دفعات، مدت و شدت مکیدن انگشت شصت توسط کودک بستگی دارد، اما مکیدن انگشتان کودک تا قبل از رویش دندان‌های دائمی، جای نگرانی ندارد.

وی با اشاره به برخی از آثار مکیدن انگشت کودک روی دندان‌ها، افزود: البته گاهی ممکن است به دلیل نرم و انعطاف‌پذیر بودن استخوان فک کودکان، مکیدن انگشت موجب تغییر شکل و نامنظم شدن دندان‌ها شود؛ به طوری که دندان‌های بالا رو به جلو و دندان‌های پایین رو به داخل منحرف شوند.

نقش والدین در جلوگیری از مکیدن انگشتان در کودکان

این فوق تخصص روان­شناسی کودکان در مورد وظایف پدر و مادر در جلوگیری از مکیدن انگشتان در کودکان اظهار کرد: پدر و مادر باید با صبر و حوصله به کودک توضیح دهند که مکیدن انگشت کار درستی نیست؛ سرزنش کودک باعث لج کردن او و ادامه این اتفاق می‌شود.

وی به زمان‌های مکیدن انگشت کودک اشاره کرد و گفت: تماشای تلویزیون و خوابیدن، دو زمان معمولی هستند که کودکان به عادت‌های مکیدن خود بازمی‌گردند؛ بنابراین اگر کودک هنگام تماشای تلویزیون، انگشت خود را ‌مکید، هر 5 یا 10 دقیقه یکبار تلویزیون را خاموش کنند.

این فوق تخصص روان­شناسی کودکان ادامه داد: گاهی کودکان برای ترک عادت‌های بد خود از افراد دیگری  به جز پدر و مادر حرف شنوی دارند که در این مواقع توصیه می‌شود والدین با کمک گرفتن از افرادی که کودک از آن­ها حرف شنوی دارد یا نمایش فیلم‌های آموزنده در مورد ترک عادت­های بد از جمله مکیدن انگشت، کودکان خود را به ترک آن تشویق کنند.

بیشتر بخوانید: ۲۰ بازی تعادلی کودکان؛ از راه رفتن با مانع تا حرکت کردن شبیه خرچنگ

قطع شیرخوردن با اجبار از علل اصلی مکیدن انگشتان در کودک

موسوی با اشاره به اینکه گرسنگی برای کودک همیشه با اضطراب و بی‌قراری همراه است، بیان کرد: کودک هنگام خوردن شیر آرام‌تر می‌شود و به خواب می‌رود، اما در صورتی که شیرخوردن قطع شود یا ساعت آن تغییر کند، کودک به سراغ مکیدن انگشتانش می‌رود که اگر این کار ادامه پیدا کند، مکیدن انگشت تبدیل به عادتی دائمی‌ در کودک خواهد شد.

وی تاکید کرد: احتمال مکیدن انگشت در کودکانی که از سینه مادر تغذیه می‌کنند نسبت به کودکانی که از شیشه شیرتغذیه کرده‌اند، قوی‌‎تر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا