دانشکده پزشکیضربان

متخصص ارولوژی و مجاری ادرار: 15 درصد جمعیت مردان به واریکوسل مبتلا

یک متخصص ارولوژی و مجاری ادراراعلام کرد: یک ناهنجاری وریدی در کیسه بیضه، منجربه وتریکوسل(واریس بیضه) می‌شود.

هوشنگ قوامی درگفت‌و‌گو با پایگاه خبری سیوطب، واریکوسل را حالتی دانست که به بزرگ شدن سیاهرگ های داخل کیسه بیضه منجر می‌شود و فقط در کیسه بیضه این اتفاق می‌افتد.

وی افزود: این بیماری در 15 درصد جمعیت مردان و 20 درصد از پسران نوجوان ظاهر می‌شود و به طور معمول در دوران بلوغ رخ می‌دهد. این بیماری بیشتر در سمت چپ کیسه بیضه به چشم می‌خورد.

این متخصص ارولوژی و مجاری ادرار به علت بروز واریکوسل اشاره کرد و گفت: در وریدهای سالم داخل کیسه بیضه، دریچه‌های یک‌طرفه، خون را از بیضه به کیسه بیضه منتقل می‌کنند و سپس آن را به قلب می‌فرستند که گاهی خون در وریدها به خوبی حرکت نمی‌کند و در ورید جمع می‌شود و موجب بزرگی کیسه خواهد شد.

بیشتر بخوانید: واریکوسل عاملی برای مشکل ناباروری در ۱۰ تا ۲۰درصد مردان

علائم واریکوسل

قوامی درادامه، شایع‌ترین علائم واریکوسل را شامل احساس درد درایستادن‌های طولانی مدت، احساس درد بعد از فعالیت‌های سنگین، اختلال در بارداری، بزرگی و برآمدگی سیاهرگ‌ها بر روی کیسه بیضه، تغییر اندازه بیضه، لمس توده در کیسه بیضه و احساس درد و ناراحتی در کیسه بیضه اعلام کرد.

درمان واریکوسل

وی درباره درمان واریکوسل گفت: درمان این بیماری خیلی ضرورت ندارد و بسیاری از مردان، بدون درمان آن بچه دار شده‌اند، اما اگر واریکوسل باعث درد، کوچک شدن بیضه و ناباروری شود، باید اقدام به درمان کرد.

این متخصص ارولوژی و مجاری ادرارتصریح کرد: دربسیاری موارد کوچک شدن بیضه‌ها در افراد جوان، درد و آزمایش اسپرم با نتایج غیرطبیعی وجود دارد که از سوی پزشک متخصص، جراحی توصیه می‌شود.

بیشتر بخوانید: ۱۵ درمان خانگی واریکوسل؛ از کمپرس یخ تا عسل و سیاه دانه

ترمیم واریکوسل عوارض کمتری دارد

قوامی عوارض واریکوسل را شامل تجمع مایع در اطراف بیضه‌ها، عود واریکوسل، عفونت و آسیب سرخرگی اعلام کرد.

پیشگیری از واریکوسل

وی در مورد پیشگیری از واریکوسل اظهارکرد: مردان باید فشارخون و وزن بدن خود را کنترل کنند؛ چرا که فشارخون بالا و چاقی دو عامل مهم در جمع شدن خون در داخل وریدها است. مردان همچنین باید به طور منظم ورزش کردن را در برنامه روزانه یا هفتگی خود قرار دهند.

این متخصص ارولوژی و مجاری ادرار نوشیدن مایعات و عدم مصرف سیگار و دخانیات را برای پیشگیری از واریکوسل ضروری اعلام کرد و گفت: سیگار باعث تجمع پلاک در عروق خونی می‌شود و جریان خون را مختل خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: ۳ جراحی فتق بیضه؛ لاپاراسکوپی یا جراحی باز، کدام بهترین است؟

قوامی در ادامه با اشاره به اینکه لاپاروسکوپی بهترین روش درمان واریکوسل است، بیان کرد: این روش کم تهاجمی است که هیچ درد و خونریزی ایجاد نمی‌کند و به‌عنوان روش روزانه انجام خواهد شد و بستری شدن بیمار در کلینیک یا بیمارستان لزومی ندارد.

وی در پایان گفت: اگر مردان مراقب سبک زندگی و رژیم غذایی خود باشند، می‌توانند احتمال ایجاد این بیماری را کاهش دهند. در صورت مشاهده علائم حتما به پزشک متخصص مراجعه کنند تا از عوارض نامطلوب واریکوسل در امان بمانند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا