بهداشت جنسیمسائل جنسی

تخیلات جنسی و آشنایی با مزایا و عوارض این تصورات جنسی

تخیلات جنسی یکی از خیال‌پردازی‌های طبیعی در زندگی جنسی است. این تصورات در ذهن اغلب افراد وجود دارند، اما نمونه‌های آن برای هرکسی با توجه به علایق و خواسته‌های او متفاوت خواهد بود.

این تصورات در اغلب موارد یعنی زمانی که درست بوده و با رعایت بهداشت جنسی و هنجاری‌های جامعه همخوانی داشته باشند مفید هستند. در چنین مواردی این خیال‌پردازی‌ها می‌توانند به گرم شدن رابطه جنسی با شریک زندگی، افزایش کیفیت رابطه جنسی، شناخت علایق و تمایلات فردی و همچنین انرژی و تفکرات جنسی کمک کنند.

باید اشاره کرد که همه انواع تخیلات جنسی طبیعی نیستند و نمونه‌هایی از آن‌ها نشان‌دهنده انحرافات جنسی به شمار می‌روند. برای تشخیص تخیلات جنسی عادی از غیرعادی و ناسالم در این مقاله تا انتها با ما باشید.

بیشتر بخوانید: خصومت با زنان؛ از آزار کلامی تا خشونت فیزیکی و جنسی

خیال‌پردازی جنسی یا تخیلات جنسی چیست؟

افراد مختلف تخیلات جنسی متفاوتی دارند|سیوطب

به هرگونه فکر، رویا یا تصویری با محتوای جنسی که در ذهن شکل می‌گیرد، تخیلات جنسی می‌گویند. این موضوع کاملا عادی است و برای اغلب افراد رخ می‌دهد؛ تنها تعداد کمی وجود دارند که در زندگی جنسی خود خیال‌پردازی نمی‌کنند.

تحقیقات نشانه داده‌اند که حدود 80درصد از مردان و زنان تخیلات جنسی در ذهن خود دارند. با توجه به این آمار نمی‌توان گفت که این موضوع اشتباه یا نادرست است؛ بلکه زمانی این تصورات ذهنی به ناهنجاری تبدیل شده و باعث بروز اختلال و مشکلاتی بین زوج‌ها می‌شوند که منشائی برای روابط ناسالم و انحرافات جنسی شوند.

بیشتر بخوانید: بهداشت جنسی آقایان با ۹ نکته کلیدی و راهکارهایی برای تقویت عملکرد جنسی با روش های طبیعی و بدون دارو

از جمله تخیلات یا فانتزی‌های جنسی متداول می‌توان به نمونه‌های زیر اشاره کرد:

  • رابطه جنسی گروهی
  • آزار خواهی (مازوخیستی) یا آزاردهی (سادیستی)
  • تجربه رابطه جنسی در مکان‌ها و پوزیشن‌های جدید

تصورات غیرمعمول جنسی عبارت‌اند از:

  • مدفوع یا ادرار کردن روی شریک جنسی
  • مبدل پوشی
  • تجاوز کردن یا مورد تجاوز قرار گرفتن

بیشتر بخوانید: بهداشت واژن و تمامی نکاتی که باید در خصوص آن بدانید!

آیا تخیلات جنسی منشا دارد؟

تخیلات جنسی هر شخصی با توجه به علایق، خواسته‌ها و آرزوهای او شکل می‌گیرد. این تصورات از زمانی که بلوغ جنسی شروع و میل جنسی به وجود می‌آید آغاز می‌شوند. باید گفت که برای شکل‌گیری تخیلات جنسی در ابتدا باید میل جنسی وجود داشته باشد و سپس تصوراتی جهت ارضاء شدن شکل بگیرد.

چرا خیال‌پردازی جنسی داریم؟

از علل داشتن تخیلات جنسی می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • برای تجربه برانگیختگی و ارضا شدن
  • کنجکاوی در مورد احساسات جنسی مختلف
  • تخیل و رؤیاپردازی برای رفع نیازهای برآورده نشده
  • برای فرار از واقعیت
  • برای کشف یک میل جنسی تابو
  • برای طراحی یک برخورد جنسی در آینده
  • برای آرام کردن یا کاهش اضطراب
  • افزایش اعتمادبه‌نفس جنسی
  • وقت و حوصله کافی

بیشتر بخوانید: عوارض تامپون چیست و چطور می‌توان از بروز آن‌ها جلوگیری کرد؟

چه عواملی روی تخیلات جنسی افراد تاثیر می‌گذارند؟

فیلم‌های پورن عاملی برای تخیلات جنسی نامناسب هستند|سیوطب

عوامل مختلفی وجود دارند که روی تخیلات جنسی تاثیر می‌گذارند. از این عوامل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سن فرد
  • سابقه داشتن رابطه جنسی
  • استفاده از فیلم‌های نامناسب (پورنوگرافی)
  • قدرت تخیل

این عوامل می‌توانند روی میزان، شدت و حتی نوع خیال‌پردازی‌های جنسی تاثیر بگذارند.

بیشتر بخوانید: کاپ قاعدگی و طریقه استفاده از این محصول دوست‌داشتنی

آیا تخیلات جنسی می‌توانند باعث رابطه جنسی خیالی شوند؟

در جواب به این سؤال باید گفت: بله، تخیلات جنسی می‌توانند باعث بروز رابطه جنسی خیالی شوند. در رابطه جنسی خیالی فرد در ذهن خود یک تصویر ذهنی جنسی را تصور کرده و به آن پاسخ می‌دهد. در این حالت همچنان فرد در ذهن خود یک رابطه جنسی برقرار می‌کند و حتی در مواردی به ارضاء و آرامش نیز می‌رسد. این نوع روابط خیالی در زنان به صورت شایع‌تر رخ می‌دهند.

باید اضافه کرد که قدرت این نوع خیال‌پردازی‌های جنسی با میزان شهوت افراد ارتباط مستقیمی دارد. این‌گونه تصورات از ناخودآگاه انسان سرچشمه گرفته و ناشی از نیازها و حالت درونی افراد هستند.

بیشتر بخوانید: خشونت جنسی و آمارهای ضد و نقیض آن+آثار روانی پس از آن

محتوای درون تخیلات جنسی چیست؟

تخیلات جنسی در زنان و مردان متفاوت است، حتی باید گفت که در بین افراد مختلف نیز این تصورات متنوع هستند. به طور معمول زنان در رویاپردازی‌های جنسی‌شان، خود را از نظر مردان جذاب دیده و حتی در مواردی رابطه جنسی با افراد مشهور را تصور می‌کنند.

این در حالی است که اکثر مردان در تخیلات جنسی خود رابطه با زنان جذاب مختلف، رابطه چند نفره، رابطه جنسی با اعمال زور و حتی رابطه دهانی را تصور می‌کنند.

باید بگوییم که محتوای تخیلات جنسی به رابطه‌های قبلی و تماشای فیلم‌های پورن بستگی دارد. همچنین برخی افراد در تصورات خود مواردی را خیال‌پردازی می‌کنند که در دنیای واقعی نمی‌توانند آن‌ها را داشته باشند. از این نوع تصورات می‌توان به آزارخواهی یا آزاردهی جنسی اشاره کرد.

از تخیلات جنسی یا فانتزی‌های نامناسب و غیرمتعارف می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • داشتن رابطه جنسی چند شریکی
  • آزاردهی یا آزار خواهی خشن
  • رابطه جنسی اجباری
  • عدم تک‌همسری (داشتن رابطه جنسی باز با افراد مختلف)
  • تماشای رابطه جنسی شریک خود با اشخاص دیگر

بیشتر بخوانید: بهداشت جنسی بارداری؛ آیا در دوران بارداری می‌توان رابطه جنسی داشت؟

آیا تخیلات جنسی مزیتی دارند؟

تخیلات جنسی مناسب باعث گرم شدن رابطه زناشویی می‌شود|سیوطب

تصورات متعادل و طبیعی در مورد رابطه جنسی با شریک زندگی می‌تواند فواید زیادی داشته باشد. به عنوان مثال تصور داشتن روش‌های مختلف و خاص رابطه جنسی می‌تواند به فرد و حتی شریک جنسی او کمک کند تا به بهتر بتوانند مسائل جنسی خود را حل کنند یا حتی بهبود بخشند.

این نوع تخیلات جنسی باعث آشنایی فرد با علایق و مواردی که هیجانات او را بالا می‌برند، می‌شوند. در نتیجه این تصورات و آشنایی بهتر با علایق جنسی خود و شریک زندگی، رضایت و صمیمیت بین زوج‌ها افزایش یافته و احساس راحتی بیشتری با هم پیدا می‌کنند.

یکی دیگر از مزایای خیال‌پرداری جنسی این است که افراد می‌توانند هیجانات خود را که در دنیای واقعی امکان تحقق آن را ندارند در رویای خود تخلیه کنند. باید اشاره کرد که برخی انسان‌ها توانایی عملی کردن تصورات خود را در دنیای واقعی ندارند (منظور تصورات غلط و ناهنجار نیست). به عنوان مثال برقراری رابطه جنسی در یک هتل لوکس بسیار گران‌قیمت برای فردی که وضعیت مالی نامناسبی دارد امکان‌پذیر نیست. در این شرایط تصور داشتن رابطه جنسی با شریک زندگی می‌تواند آن فرد را راضی و احساسات او را تخلیه کند.

بیشتر بخوانید : عوارض کاپ قاعدگی؛ کاپ قاعدگی می‌تواند جای پدهای بهداشتی را بگیرد؟

آیا خیال‌پردازی جنسی عوارضی دارد؟

همان‌طور که گفته شد تخیلات جنسی طبیعی هستند و مشکلی ایجاد نمی‌کنند؛ اما در مواردی که در این تصورات نشانه‌هایی از یک مسئله نادرست باشد، می‌توانند مشکل‌ساز شوند.

از جمله عوارض تخیلات جنسی نامتعارف می‌توان موارد زیر را نام برد:

 

· ارضا نشدن در رابطه جنسی با شریک خود

افرادی که تصورات خاص و نامتعارفی دارند نمی‌توانند به طور کامل بهداشت جنسی و کیفیت آن را رعایت کنند. این‌گونه افراد از رابطه واقعی خود با شریک زندگی‌شان ناراضی هستند و این نارضایتی آن‌ها باعث عدم تمایل جنسی به رابطه داشتن با شریک زندگی، سرد شدن رابطه عاطفی و در آخر مشکلات زناشویی می‌شود.

· اعتیاد به پرونوگرافی

تماشای فیلم‌های نامناسب و اعتیاد به آن‌ها برای تخیلات جنسی می‌تواند نگران‌کننده و مضر باشد.

· وسواس به خیال‌پردازی جنسی

در این حالت فرد برای آرام کردن و رفع نگرانی‌های خود اقدام به خیال‌پردازی جنسی با یا بدون خودارضایی می‌زند. شخص بعد از این کار احساس گناه کرده و خود را سرزنش می‌کند؛ اما به خاطر حالت وسواسی خود دوباره این کار را انجام می‌دهد.

این نوع تخیلات جنسی یک نوع وسواس یا اعتیاد جنسی به شمار می‌روند که نیاز به درمان دارند.

بیشتر بخوانید: ژل شستشوی بانوان چیست ؟

چگونه می‌توان تخیلات جنسی خود را با شریک زندگی خود در میان گذاشت؟

در میان گذاشتن تصورات جنسی با شریک خود بستگی به این دارد که فرد می‌خواهد تصورات خود را واقعی کند یا خیر. در صورتی که تصورات ایمن، درست و توافقی باشند هیچ مانعی برای بیان آن‌ها وجود ندارد. باید گفت که حتی این کار می‌تواند باعث گرمتر شدن رابطه زناشویی افراد نیز بشود.

بیشتر بخوانید : لوبریکانت چیست؟فواید و عوارض لوبریکانت ها به همراه طرز استفاده

آیا می‌توان تخیلات جنسی را اصلاح کرد؟

تخیلات جنسی طبیعی هستند و هیچ مشکلی ندارند. در صورتی که این تصورات نادرست، بیش از حد و با مسائل جنسی نامناسب همراه باشند باید اصلاح شوند.

برای اصلاح خیال‌پردازی‌های نامناسب افراد باید با یک مشاور جنسی در مورد تصورات خود صحبت کنند. از دیگر راهکارهای اصلاح تخیلات جنسی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

· عدم تماشای فیلم‌های پورن

دیدن این فیلم‌ها باعث تغییر تمایلات و انتظارات جنسی می‌شود. همچنین این نوع فیلم‌ها تمایلات افراد را به سمت میل‌های غیرطبیعی و نامناسب سوق می‌دهند.

· خیال‌پردازی با همسر خود

تصورات جنسی خود را با همسر خود پیش ببرید. این کار به افزایش کیفیت رابطه جنسی شما در واقعیت نیز کمک می‌کند. همچنین به شناخت تمایلات خود و همسرتان نیز کمک خواهد کرد.

· برقراری رابطه جنسی واقعی

در شرایطی که تخیلات جنسی باعث از بین بردن وقت و انرژی می‌شوند، بهتر است که آن‌ها را در واقعیت انجام دهید. این کار به کاهش حالت وسواسی تخیلات جنسی و افزایش عاطفه بین شما و همسرتان کمک خواهد کرد.

· پیدا کردن منشا خیال‌پردازی‌ها

در صورتی که تصورات شما منشا طبیعی داشته باشند، هیچ ضرری ندارند؛ اما در مواردی که نشان‌دهنده مشکلی در گذشته مانند یک تجربه دردناک از رابطه جنسی هستند، می‌توانند شامل محتواهای ناهنجار و نامناسبی باشند.

یادداشت پایانی

همه انسان‌ها تخیلات جنسی دارند و هرچند وقت یک‌بار ذهنشان، آن‌ها را به سمت تمایلات جنسی حرکت می‌دهد. این تصورات طبیعی هستند و حتی بعضاً می‌توانند مفید هم باشند.

از مزایای تخیلات جنسی سالم می‌توان به شناخت تمایلات و علایق خود در رابطه جنسی، بهتر شدن کیفیت رابطه جنسی با شریک زندگی، تخلیه انرژی و تمایلاتی که در دنیای واقعی امکان تحقق آن‌ها وجود ندارد اشاره کرد.

زمانی تخیلات جنسی نامناسب و مضر هستند که در اثر افکار نامناسب شکل بگیرند. از این افکار می‌توان به ناهنجاری‌های جنسی اجتماعی مانند تمایل به داشتن رابطه با چندین شخص، آزارخواهی یا آزاردهی و افکار وسواس گونه اشاره کرد. در چنین مواردی فرد به دلیل مشکلات روحی و حتی جنسی تمایلات مضری خواهد داشت. این نوع تصورات معمولا به دلیل دیدن فیلم‌های پورن ایجاد می‌شوند و می‌تواند اثرات بدی در زندگی زناشویی افراد داشته باشد.

منبع
healthline.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا