بیماریگوش و حلق و بینی

در تومور مغزی کجای سردرد میگیرد؟ 9 علامت مهم تومور مغزی که احتمالاً نمیدانید!

در تومور مغزی کجای سردرد میگیرد؟ این سوالی است که احتمالا بعد از هر سر درد از خود بپرسید و همین سوال سردردتان را ترسناک‌تر می‌کند! اگر معمولا از سردردهای شدید رنج می‌برید، فکر نکردن به بدترین حالت یعنی سردرد تومور مغزی کار آسانی نیست؛ مخصوصا اگر درد ادامه یابد یا عود کند، حتما به بدترین احتمالات فکر خواهید کرد.

اما حقیقت اطمینان‌بخش این است که سردرد به‌خودی‌خود به‌ندرت توسط یک تومور ایجاد می‌شود. به گفته یک جراح مغز و اعصاب در مرکز جامع تومور مغزی جان هاپکینز، احتمال اینکه سردرد شما نشانه‌ای از تومور مغزی باشد بسیار دور است.

در این مطلب از مجله پزشکی سیوطب به بررسی موارد مهم در ارتباط با اینکه در تومور مغزی کجای سردرد میگیرد و شایع ترین علائم تومور مغزی خواهیم پرداخت. ما را همراهی نمایید.

بیشتر بخوانید: تشخیص سردرد تومور مغزی با خواندن این مطلب بسیار ساده‌تر خواهد شد
 

تومور مغزی چیست؟

-تومور مغزی و سردردهای کسل‌کننده فشاری

تومور مغزی رشد غیرطبیعی یا توده سلولی در مغز یا اطراف آن است. تومورهای ستون فقرات و تومورهای مغزی با هم تومورهای سیستم عصبی مرکزی (CNS) نامیده می‌شوند. تومورهای مغزی ممکن است بدخیم (سرطانی) یا خوش‌خیم (غیر سرطانی) باشند. برخی از تومورها به‌سرعت رشد می‌کنند، درحالی‌که برخی دیگر کند رشد می‌کنند.

تنها حدود یک‌سوم تومورهای مغزی سرطانی هستند، اما چه سرطانی باشند چه نباشند، اگر به‌اندازه‌ای بزرگ شوند که بر اعصاب، رگ‌های خونی و بافت اطراف فشار بیاورند ممکن است بر عملکرد مغز و سلامت افراد تاثیر بگذارند.

بیشتر بخوانید: درمان سردرد با روش‌های معالجه فوری دارویی و خانگی
 

در تومور مغزی کجای سردرد میگیرد؟

تجربه درد هر بیمار منحصربه‌فرد است، اما سردردهای مرتبط با تومورهای مغزی معمولا ثابت هستند و در شب یا اوایل صبح بدتر می‌شوند. آن‌ها اغلب به‌عنوان سردردهای کسل‌کننده و “فشاری” توصیف می‌شوند. اگرچه برخی از بیماران درد تیز یا “خارجی” را تجربه می‌کنند.

اگر بخواهیم بگوییم در تومور مغزی کجای سردرد میگیرد، باید گفت این دردها می‌توانند در یک منطقه خاص یا همه سر پخش شوند. همچنین ممکن است با سرفه، عطسه یا زور زدن بدتر شوند. سردرد ناشی از تومور در اوایل درمان به داروهای بدون نسخه پاسخ می‌دهد، اما به‌مرورزمان نسبت به دارو مقاوم‌تر خواهد شد.

خود مغز هیچ گیرنده دردی ندارد، اما مکانیسم‌های مختلفی وجود دارد که توضیح می‌دهند که چرا تومورهای مغزی باعث سردرد می‌شوند. اساسی‌ترین آن‌ها این است که یک تومور  فشار داخل جمجمه شما (فشار داخل جمجمه) را افزایش می‌دهد و باعث کشیدگی سخت‌شامه (پوشش مغز و نخاع) می‌شود. این موضوع دردناک است؛ زیرا سخت‌شامه دارای انتهای عصبی حسی است.

بیشتر بخوانید: درمان میگرن با روش های دارویی و خانگی
 

علائم تومور مغزی چیست؟

توجه به این نکته که تومور مغزی  مجموعه‌ای از علائم را علاوه بر سردرد ایجاد می‌کند، بسیار مهم است. معمولا علائم تومور مغزی در زنان و مردان به یک شکل است و با توجه به سن و دیگر موارد تفاوت‌هایی وجود دارد. برخی از علائم رایج عبارتند از:

  1. تشنج
  2. حالت تهوع و استفراغ طولانی‌مدت
  3. از دست دادن هوشیاری
  4. از دست دادن حافظه
  5. اختلالات خلقی (مانند افسردگی) یا تغییرات شخصیتی
  6. ضعف عضلانی
  7. مشکل در زبان (مانند گفتار نامفهوم)
  8. مشکلات بینایی
  9. وزوز گوش

علائم پنهان تومور مغزی می‌توانند به‌مرورزمان و در دیگر نقاط بدن ظاهر شوند.

بیشتر بخوانید: درمان آرتروز گردن به صورت قطعی با روش‌های سنتی و مدرن
 

تشخیص سردرد تومور مغزی

فردی عصبانی و دچار اختلالات خلقی|سیوطب

اگر علائم سردرد تومور مغزی را تجربه می‌کنید، به یک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید که آزمایش‌های تشخیصی زیر را انجام دهد. علائم تومور مغزی در آزمایش خون معمولا برای اطلاع از وجود تومور کافی نیست.

  • معاینه عصبی: پزشک شما تست‌های عملکرد ذهنی، هوشیاری، رفلکس‌ها و قدرت را انجام می‌دهد.
  • معاینه چشم: تورم ناشی از تومورها به عصب چشم فشار وارد می‌کند و ممکن است از طریق معاینه چشم قابل‌مشاهده باشد.
  • سی‌تی‌اسکن: اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT) مجموعه‌ای از تصاویر اشعه ایکس است که از زوایای مختلف برای ایجاد تصویر مقطعی از مغز گرفته می‌شود.
  • MRI: تصویربرداری رزونانس مغناطیسی از یک میدان مغناطیسی قوی و امواج رادیویی برای ایجاد تصویری دقیق از مغز استفاده می‌کند.
  • آنژیوگرام یا آرتریوگرام: مشابه اشعه ایکس، در این آزمایش‌ها از رنگی استفاده می‌شود که قبل از گرفتن عکس به شریان تزریق می‌شود.
  • میلوگرام: یکی دیگر از تکنیک‌های اشعه ایکس است. در این آزمایش از رنگی استفاده می‌کنند که قبل از تصویربرداری به مایع نخاعی تزریق می‌شود.

بیشتر بخوانید: درمان گردن درد با روش‌های طب سنتی تا جراحی‌‌های مدرن و لیزر
 

گوش درد و تومور مغزی؛ آیا گوش درد نشانه تومور مغزی است؟

تومور مغزی پشت گوش یا نوروم آکوستیک یکی از انواع تومورهای خوش‌خیم مغز است که به نام شووانوم وستیبولار نیز شناخته می‌شود. این تومور در طول سالیان دراز  رشد بسیار کندی داشته و در دیگر نقاط بدن پخش نمی‌شوند. این تومورها روی اعصاب شنوایی و تعادلی یا عصب هشتم مغزی رشد می‌کنند و به همین دلیل در صورت بزرگ شدن  مشکلاتی مثل از دست رفتن شنوایی و عدم تعادل را ایجاد می‌کنند.

تقریبا همه این تومورها به‌راحتی با جراحی مغز و اعصاب برداشته و درمان می‌شوند. نوروم آکوستیک به‌طورمعمول در سنین بین 30 تا 60 سالگی به وجود می‌آید و در داخل سر و جمجمه رشد می‌کند.

بیشتر بخوانید: ۱۵ درمان فوری سردرد شدید در خانه بدون نیاز به دارو
 

یادداشت پایانی درباره سوال محل سردرد در افرادی دارای تومور مغزی

سردرد یک بیماری بسیار شایع است که در بیشتر مواقع نشانه چیز جدی‌تری نیست. اما در تومور مغزی کجای سردرد میگیرد؟ کمبود خواب، صدای بلند، روشنایی، حتی تغییر آب‌وهوا ممکن است باعث سردرد شود که در بیشتر موارد با استراحت یا داروهای بدون نسخه قابل‌درمان است. درحالی‌که این امر برای اکثریت قریب به‌اتفاق سردردها صادق است، اما گاهی سردردها نشانه‌ای از یک مشکل اساسی خطرناک مانند تومور مغزی هستند.

در این مطلب به معرفی علائم رایج تومور مغزی و پاسخ به این سوال که در تومور مغزی کجای سردرد میگیرد پرداختیم. اگر تجربه یا سوالی در مورد این موضوع دارید با ما و مخاطبین سیوطب به اشتراک بگذارید.

 

سوالات متداول برای در تومور مغزی کجای سردرد میگیرد؟

1. علائم تومور مغزی در جوانان چیست؟

علائم تومور مغزی در جوانان نیز مشابه علائم تومور مغزی در آقایان و خانم‌های بزرگسال است که در مقاله به‌طور کامل به آن‌ها اشاره شده است.

2. رایج‌ترین محدوده سنی تومورهای مغزی کدام است؟

شایع ترین محدوده سنی تومورهای مغزی در بزرگسالان 40 تا 60 سال است.

3. آیا تومور مغزی حتما با سردرد همراه است؟

خیر. برخی از تومورهای مغزی به‌هیچ‌وجه باعث سردرد نمی‌شوند؛ زیرا مغز خود قادر به احساس درد نیست. مگر زمانی که یک تومور به‌اندازه‌ای بزرگ باشد که بر اعصاب یا عروق فشار بیاورد و باعث سردرد شود.

منبع
www.healthline.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا