کودکانورزش و کودکان

دوچرخه سواری کودکان، غنیمتی در دنیای مدرن و دیجیتال امروز

دوچرخه سواری کودکان از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا این بازی محبوب خردسالان پسر و دختر است. پدر و مادرها باید بتوانند شرایط راحت و ایمن را فراهم کنند و آموزش‌های درست را به فرزندانشان بدهند. دوچرخه سواری کودکان علاوه بر اینکه تفریحی لذت‌بخش است، ورزش بسیار مناسبی برای خردسالان محسوب می‌شود. در ادامه می‌خواهیم شما را بیشتر با دوچرخه سواری کودکان، فواید و نکات مهم مربوط به آن آشنا کنیم.

درباره دوچرخه سواری کودکان

خردسالی با تجهیزات دوچرخه‌سواری کودکان|سیوطب

دوچرخه سواری کودکان در دنیای مدرن و دیجیتال امروز یک غنیمت محسوب می‌شود، زیرا خلاف بازی‌های کامپیوتری و مجازی، یک بازی واقعی با فعالیت فیزیکی است که کم تحرکی کودکان را جبران و فواید زیادی برای بدن آن‌ها دارد.

مزیت بزرگ این ورزش کودکان این است که آن‌ها با یادگیری این مهارت دیگر آن را تا پایان عمر هیچگاه فراموشش نمی‌کنند و در واقع ورزشی را می‌آموزند که تا پایان عمر برای آن‌ها سرگرمی و باعث سلامتی است.

پس فرقی نمی‌کند با چه قیمتی برای کودک خود دوچرخه تهیه می‌کنید یا حتی وسیله او نو باشد یا کار کرده، مهم این است که با توجه به بودجه خود دوچرخه‌ای برای او بخرید و مهارتی را آموزش ببیند که همیشه به دردش خواهد خورد.

امروزه حتی بزرگسالان نیز سعی می‌کنند علاوه بر ورزش و سرگرمی، برای پیمودن مسافت‌های کوتاه هم به جای ماشین یا وسایل نقلیه عمومی از دوچرخه استفاده کنند که هم ترافیک ندارد و هم موجب آلودگی محیط زیست نمی‌شود.

با این تفاسیر، اگر کودک‌تان از شما خواست تا او را به دچرخه‌سواری ببرید حتی اگر خسته هم هستید سعی کنید چند بار در هفته او را در این تفریح جذاب و مفید همراهی کنید.

دوچرخه سواری کودکان تفریحی است که نتایج آن به وضوح و به سرعت نمایان می‌شود. یعنی شما هم در همان حال فعالیت می‌بینید که کودک‌تان چقدر شاد است و هم تاثیرات روحی آن را بعد از آنکه به خانه بازگشتید، در فرزند خود که حوصله‌اش در خانه سر رفته بوده، می‌بینید.

در سوی دیگر خلاف بازی‌های کامپیوتری و آنلاین که فعالیت فیزیکی ندارند و علاوه بر اینکه ساعت‌ها چشم کودکان را خسته می‌کنند، به دلیل عدم فعالیت جسمی باعث می‌شوند بدن کودک خسته نباشد و تا دیروقت بیدار بماند.

اما کافی است کودک خود را 45 دقیقه برای دوچرخه‌سواری به حیاط، پارک، کوچه یا پیاده‌روها ببرید و بعد از آن می‌بینید که کودک شما به دلیل خستگی فیزیکی، شب زودتر و بهتر خواهد خوابید. به طور کلی کیفیت خواب خوبی هم خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: بسکتبال کودکان از چه سنی مناسب است؟

دوچرخه سواری کودکان، نعمتی که نباید از آن غافل شوید

دوچرخه سواری کودکان با خانواده|سیوطب

فارغ از مزایای پرشماری که برای دوچرخه‌سواری کودکان مطرح شد، این ورزش نوعی فعالیت هوازی هم است.

در کنار اینکه حال و هوای فرزند شما و خودتان را عوض می‌کند، باعث می‌شود اکسیژن بیشتری به بدن او برسد و مزیت‌های زیادی برای سلامتی او دارد.

دوچرخه سواری کودکان همزمان که باعث جلوگیری از اضافه وزن و انباشت چربی که می‌تواند در آینده خطرات زیادی برای سلامتی کودکان داشته باشد، می‌شود؛ سبب خواهد شد شما هم در کنار کودک خود پیاده‌روی کنید. در حقیقت با یک تیر، دو نشان زده‌اید.

با وجود جذاب بودن دوچرخه‌سواری کودکان، توجه کنید که آموزش این مهارت به خردسالان نباید از جنبه تفریح خارج شود. زیرا اگر روند آموزش خشک یا سخت باشد، کودک دل‌زده می‌شود و ممکن است تا سال‌ها دوچرخ‌سواری را نیاموزد.

اتفاقی که ممکن است به اعتماد به نفس فرزند شما ضربه بزند زیرا می‌بیند که هم سن و سال‌هایش این مهارت را به خوبی بلدند و به آسانی از آن لذت می‌برند.

در سوی دیگر او در حالی هم سن و سال‌هایش از این فعالیت شاد هستند، از چنین تفریحی محروم است و موجب افسردگی او خواهد شد.

نکته حائز اهمیت دیگر این است که بازی‌های کامپیوتری و مجازی سبب می‌شوند که کودک شناخت دقیقی از محیط اطرافش نداشته باشد.

در حالی که دوچرخه‌سواری کودکان باعث می‌شود خردسالان با دنیای واقعی پیرامون خود بیشتر آشنا شوند.

در واقع اگر می‌خواهید به اهمیت این موضوع پی ببرید، کافی است کودکان امروز را با کودکان تنها دو یا سه دهه قبل مقایسه کنید.

کودکانی که با همسن و سال‌های خود در کوچه بازی می‌کردند و روزانه علاوه بر شناخت دنیای واقعی پیرامون خود و گسترش تعامل با سایر اشخاص و پیشرفت روابط اجتماعی، هر روز تجارب فراوان و ارزشمندی نیز کسب می‌کردند.

همه این‌ها در کنار شادی فراوانی که از سر و صدای بچه‌ها در کوچه‌ها مشخص بود و خواب راحت کودکانی که از خستگی به خواب می‌رفتند، مزایای پرشمار آن دوران بود.

بیشتر بخوانید :برای فرزندتان، یک مربی فوتبال کودکان باشید تا این نتایج بزرگ را به دست آورید

اهمیت دوچرخه سواری کودکان

حالا کودکان امروز را که در خانه محصور هستند و ساعت‌ها چشم‌شان روی مانیتور کامپیوتر، لپ‌تاپ، گوشی و تبلت است، با چشمانی قرمز و خسته با خردسالان نسل‌های قبل مقایسه کنید.

این قیاس‌ها به خوبی نشان می‌دهد دوچرخه‌سواری کودکان چقدر اهمیت دارد و فرزندان ما را از این وضعیت یکنواخت، نجات می‌دهد و چشم‌شان هم می‌تواند برای لحظاتی از خیره شدن به مانیتور، خلاص شود و کمتر آسیب ببیند.

برای دوچرخه سواری کودکان نیازی نیست حتما خودتان پیاده همراه آن‌ها بروید و می‌توانید خود نیز با دوچرخه آن‌ها را همراهی کنید.

نکات مهم

پایه‌های کمکی یا تعادلی برای دوچرخه کودکان دو تا پنج سال مفید است. دوچرخه‌های دارای پایه کمکی یا تعادلی، برای رشد تعادل و مهارت‌های اساسی کودکان فوق‌العاده هستند و به آن‌ها کمک می‌کنند تا بتوانند به صورت تنها و بدون کمک فردی دیگر سواری کنند.

مدتی بعد بچه‌ها می‌توانند به سرعت حرکت کرده و با تمرین پاهای خود را از زمین بلند کنند. دقت کنید که بهتر است کودکان در حین دوچرخه‌سواری توسط یکی از والدین حمایت شوند و هر دو همزمان از دو طرف دوچرخه او را نگیرند.

آموزش دوچرخه سواری کودکان

بچه ها در حال دوچرخه سواری|سیوطب

از همان ابتدا بهتر است حتما به کودکان آموزش دهید که برای دوچرخه‌سواری از کلاه ایمنی استفاده کنند. کودکان 4 تا 7 ساله بهتر است به آرامی بیاموزند که بدون پایه تعادلی یا حمایت پدر و مادر، تعادل خود را روی دوچرخه حفظ کنند.

کلاس‌های آموزش دوچرخه‌سواری کودکان نیز در دسترس است که می‌توانید از آن‌ها نیز بهره ببرید. در کلاس دوچرخه‌سواری کودکان، مهارت‌های سوارکاری شامل سواری در مسیری باریک، حرکت در اطراف مخروط‌ها و نحوه حرکت، ایستادن و بررسی دوچرخه‌ آموزش داده می‌شود.

کودکان یاد خواهند گرفت که چگونه هنگام سواری به اطراف خود نگاه کنند و چگونه از ترمزهای خود به درستی بدون از دست دادن کنترل سود ببرند.

کلاس دوچرخه سواری کودکان در رده پیشرفته‌تر شامل نحوه رکاب زدن در پیچ‌ها، ترمز گرفتن با سرعت‌های مختلف، نحوه شروع و توقف و لذت بردن از دوچرخه‌سواری در اطراف یک مسیر با مانع خاص با تمرکز بر مجموعه مهارت‌های مختلف است.

دوچرخه سواری کودکان اگر به درستی آموزش داده شود، باعث افزایش اعتماد به نفس و احساس خوب فرزند شما می‌شود.

در واقع کودک شما اگر بتواند به خوبی دوچرخه‌سواری کند به خود افتخار خواهد کرد و از خودش رضایت خواهد داشت.

این امر به او کمک می‌کند تا با حس بهتری به شکوفایی سایر استعدادهای خود نیز بپردازد و سرخورده نشود.

در واقع کودک تشویق می‌شود تا سایر استعدادهایش را هم شکوفا کند و موفقیت‌های بیشتری به دست آورد، مثل تجربه خوبی که از دوچرخه‌سواری کسب کرده است.

برای کودکان چهار تا پنج ساله، پس از به دست آوردن اعتماد به نفس در حفظ تعادل و توانایی حفظ خود در یک مسیر مستقیم، دیگر نیازی نیست که پدر و مادر آن‌ها را با دست حمایت کنند یا به سمت جلو هل بدهند.

در واقع الان زمان آن است که کودک بدون کمک شخصی دیگر، تعادلش را حفظ کند و به سمت جلو رکاب بزند.

مهم است که کودک تمامی آنچه به او آموزش می‌دهید را رعایت کند. تا زمانی که مطمئن نشدید کودک می‌تواند خودش تعادلش را حفظ کند، پایه‌های تعادلی را جدا نکنید.

پنج دقیقه زمان خوبی است که روند کار کودک را بررسی کنید و ببینید آیا او قادر است با رکاب زدن حرکتش را آغاز و در حین حرکت، تعادلش را حفظ کند.

گاهی ممکن است کودک شما به دلیل نداشتن دوچرخه یا شرایط دیگر، در شش سالگی شروع به آموزش کند.

روندی که کودکی دیگر در سه سالگی آغاز می‌کند. بنابراین فقط سن مطرح نیست و میزان آشنایی کودک با دوچرخه و مهارت‌های او ملاک است.

بیشتر بخوانید: آموزش اسکیت کودکان را با دانستن این نکته‌های طلایی شروع کنید

بررسی دوچرخه

اطمینان حاصل کنید که دوچرخه‌های فرزندانتان به خوبی نگهداری شده و برای دوچرخه‌سواری ایمن هستند.

با رشد سریع کودکان، اطمینان از اینکه دوچرخه هنوز مناسب او است یا خیر؛ یک فرآیند کنترل و تنظیم دائمی است.

به طور منظم این موضوع را بررسی کنید. زیرا دوچرخه نامناسب نه تنها دوچرخه‌سواری را دشوارتر می‌کند، بلکه می‌تواند بر حمل و نقل و ایمنی دوچرخه نیز تاثیر بگذارد.

ارتفاع زین را طوری تنظیم کنید که زانوی کودک در قسمت پایین حرکت پدال کمی خم شود و در هنگام توقف بتواند به راحتی یک پا را روی زمین بگذارد.

هنگامی که زین در ارتفاع صحیح قرار گرفت، بررسی کنید که کودک می‌تواند راحت به دسته فرمان برسد و با ترمز و دنده کار کند.

خرید دوچرخه بسیار بزرگ برای رشد کودک می‌تواند وسوسه انگیز باشد. اما اگر دوچرخه خیلی بزرگ باشد، کودک آن را سخت می‌بیند و برای پیدا کردن یک موقعیت امن و راحت برای دوچرخه‌سواری تلاش می‌کند.

زمانی را برای بررسی کامل دوچرخه بگذارید به خصوص اگر نو است یا اگر فرزندتان چند وقتی است که سوار آن نشده است. به نحوه عملکرد ترمزها و نحوه استفاده از دنده‌ها بپردازید.

قبل از اینکه فرزند خود را برای دوچرخه‌سواری به خیابان یا پارک ببرید، در خانه مطمئن شوید که دوچرخه درست است و کودک‌تان هم برای سواری مسلط است.

انتخاب فضای مناسب برای دوچرخه سواری کودکان

سعی کنید مسیری را انتخاب کنید که از کوچه‌های شلوغ و منتحی به خیابان اجتناب کنید. به کودک در مورد کنترل دوچرخه برای عدم برخورد با عابران در پیاده‌رو آموزش‌های کامل را ارائه دهید.

دوچرخه کودکان اغلب نسبتا سنگین است و به همین دلیل تپه‌ای که ممکن است به سمت بالا برود ممکن است کوهی آزاردهنده برای پاهای کوچک او باشد. به همین ترتیب ریسک بالایی وجود دارد که کودکان در سراشیبی‌ها سرعت زیادی بگیرند و کنترل خود را از دست بدهند.

در صورت امکان مسیرهای صاف‌تر را انتخاب کنید و در مورد تپه‌ها یا هر مانع یا خطر دیگری، پیاده شدن و پیاده‌روی را در نظر بگیرید.

بعد از اینکه بررسی‌های دوچرخه را که در بالا توضیح داده شد انجام دادید و اطمینان حاصل کردید که کلاه ایمنی، بند کفش و غیره همه به درستی محکم شده‌اند، دوچرخه‌سواری کودکان می‌تواند آغاز شود.

به خردسالان بیاموزید به همه پدیده‌ها، صداها و اشخاص اطراف خود در حین دوچرخه‌سواری، حساس باشند و بهتر است که بچه‌ها در زمان دوچرخه‌سواری، هدفون یا هدست برای گوش کردن موسیقی نداشته باشند تا تمرکز بیشتری به محیط اطراف داشته و همه صداها را بشنوند.

مثل صدای بوق یک ماشین در زمان خروج یک کودک با دوچرخه‌اش در سر یک کوچه. برای اطمینان پیش از دوچرخه‌سواری کودکان، یک بار از آن‌ها بخواهید نکاتی که به آن‌ها آموزش دادید را دوباره تکرار کنند تا مطمئن شوید که او اصول مورد نیاز را آموخته و شما هم چیزی را جا نینداخته‌اید.

دقت کنید که این روند نباید خشک و کسل‌کننده باشد و در فضای دوستانه همراه این سوالات را از کودک بپرسید.

می‌توانید برای تشویق فرزندتان، به او وعده یک جایزه را بدهید تا در صورت آموزش دیدن درست و پاسخ گفتن به سوالات، هدیه‌ای دریافت کند.

در این صورت روند آموزش و سوال و جواب نه تنها بچه‌ها را دل‌زده نمی‌کند، بلکه برای آن‌ها انگیزه ایجاد می‌کند تا بهتر یاد بگیرند.

اینکه چه فضایی را برای دوچرخه‌سواری انتخاب کنید تا حدود زیادی به مهارت‌ها و تجربیات فرزند شما نیز بستگی دارد.

بیشتر بخوانید:آموزش شنای کودکان، از چه سنی و با چه شرایطی؟

همراهی با خردسالان

اگر خودتان هم به همراه فرزندتان به دوچرخه‌سواری می‌روید، شما باید حتما پشت سر کودک قرار بگیرید. فاصله خود را با خردسالان به اندازه یک دوچرخه حفظ کنید تا اگر کودک متوقف شد یا به زمین خورد، با او برخورد نکنید.

به بچه‌ها بیاموزید که در هنگام دوچرخه‌سواری از سمت راست خود حرکت کنند تا با سایر عابران و دوچرخه‌های درون پارک یا پیاده‌رو برخورد نکنند.

گاهی نیز ممکن است هوس کنید خودتان هم با کودک سوار یک دوچرخه شوید که در این حالت هم باید در مسیر خلوتی باشید.

بیشتر بخوانید: ورزش ژیمناستیک کودکان و تاثیرات آن بر کودکان

خلاصه دوچرخه سواری کودکان

دوچرخه‌سواری جزء آن دسته از مهارت‌های زندگی است که باید از سنین پایین به کودکان آموزش داده شود و به آن‌ها اجازه می‌دهد از مزایای دوچرخه‌سواری برای سلامتی و زندگی اجتماعی خود در دوران کودکی و بزرگسالی بهره‌مند شوند.

هیچ محدودیت سنی قانونی برای دوچرخه‌سواری کودکان در مکان‌های مختلف وجود ندارد و این موضوع واقعً به تصمیم‌گیری معقول والدین بر اساس مهارت‌های دوچرخه‌سواری، بلوغ و آگاهی فرزندان از خطرات احتمالی بستگی دارد.

با این وجود کودکان کوچک‌تر از 10 سال باید به دقت تحت نظارت باشند. معمولا کودکان باید در پایان دوره ابتدایی مهارت‌های دوچرخه‌سواری را به حد کافی بلد باشند.

پس دوچرخه سواری کودکان را جدی بگیرید حتی اگر حوصله ندارید یا خسته هستید.

منبع
britishcycling

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا