بیماری زنانزنان و زایمان

عقب افتادن پریود؛ از بزرگ شدن شکم تا خروج ترشحات سفید از واژن

عقب افتادن پریود دلایل مختافی دارد. این دلایل گاها می‌تواند به دلیل اختلالات روحی و روانی و گاهی به دلیل مشکلات جسمی‌است. به طور مثال استرس زیاد یا کاهش وزن می‌تواند روی زمان پریود تاثیر بگذارد و آن را به تاخیر بیاندازد. برخی از شرایط، از جمله سندرم تخمدان پلی کیستیک، دیابت و سایر موارد نیز می‌توانند بر چرخه قاعدگی شما تأثیر بگذارند.

دوران قاعدگی یا پرودی یا عادت ماهانه زنانه دوره مهی برای پاکسازی بدن آنها است. هرگونه تاخیر در این دوران می‌تواند عوارضی را بعضا جدی برای زنان به همراه داشته باشد. در این مقاله از سیوطب به بررسی علل عقب افتادن پریود و راه‌های درمان می‌پردازیم.

علت تاخیر در پریود؛ مشکلات هورمونی در اولویت

مشکلات هورمونی یکی از مشکلات اصلی عقب افتادن پروید هستند | سیوطب

اگر دیر پریود می‌شوید و می‌دانید باردار نیستید باید بدانید پریودهای از دست رفته یا دیررس به دلایل زیادی غیر از بارداری اتفاق می‌افتد. علل شایع می‌تواند از عدم تعادل هورمونی تا شرایط پزشکی جدی متغیر باشد. عقب افتادن پریود در دو زمان دفعه اول و گذار از یائسگی طبیعی به نظر می‌رسد.

بیشتر افرادی که تا دوران یائسگی فاصله دارند به طور طبیعی تقریبا هر 28 روز یکبار پریود می‌شوند. با این حال، چرخه قاعدگی سالم می‌تواند از هر 21 تا 40 روز متغیر باشد. اگر پریود شما در این محدوده‌ها قرار نمی‌گیرد ممکن است به یکی از دلایل زیر باشد:

بیشتر بدانید: میگرن قاعدگی | چرا در دوره دردناک پریود باید میگرن هم بگیریم؟

استرس؛ قاتل هورمون‌ها

استرس مزمن می‌تواند هورمون‌های شما را از بین ببرد، روال روزانه شما را تغییر دهد و حتی بر بخشی از مغز یعنی هیپوتالاموس که مسئول تنظیم قاعدگی است تأثیر بگذارد.

بیشتر بدانید: قاعدگی نامنظم؛ چگونه زنان آشفتگی‌های دوران قائدگی را مهار کنند؟

وزن؛ اختلالات عصبی اشتهایی

افرادی که دارای اختلالات خوردن مانند بی اشتهایی یا پرخوری عصبی هستند، ممکن است در چرخه خود بی نظمی‌داشته باشند. کاهش وزن بیش از حد نیز می‌تواند باعث پریودهای نامنظم شود و حتی چرخه پریودی را به طور کلی متوقف کند.

بیشتر بدانید: بهترین مولتی ویتامین برای زنان ۱۲ مزیت دارد که باید بدانید

چاقی؛ بی‌نظمی‌هورمونی

همانطور که زندگی با وزن کم می‌تواند باعث تغییرات هورمونی شود، زندگی با وزن بالا نیز می‌تواند باعث بی نظمی‌شود. چاقی می‌تواند باعث تولید بیش از حد استروژن که یک هورمون اصلی تولید مثل است؛ شود. استروژن بیش از حد می‌تواند باعث بی نظمی‌در چرخه شما شود یا حتی ممکن است دوره‌های شما را به طور کامل متوقف کند.

بیشتر بدانید: تامپون قاعدگی چیست؟ انواع آن را که باید بدانید

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS؛ترشح هورمون مردانه)  

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) وضعیتی است که باعث می‌شود بدن شما هورمون مردانه آندروژن بیشتری تولید کند. در نتیجه عدم تعادل این هورمون، کیست روی تخمدان‌ها ایجاد می‌شود. این می‌تواند تخمک گذاری را نامنظم کند یا به طور کلی آن را متوقف کند.

بیشتر بدانید: ۱۹ خواص زنجبیل از تسکین درد قاعدگی تا شکست چربی‌ در بدن

کنترل بارداری؛ تغییرات هورمونی طولانی‌مدت

هنگامی‌که در رابطه جنسی با مصرف قرص‌های ضد بارداری؛ کنترل بارداری می‌کنید ممکن است تغییری در چرخه پریودی خود ایجاد کنید. قرص‌های ضد بارداری حاوی هورمون‌های استروژن و پروژستین هستند که از ترشح تخمک تخمدان‌ها جلوگیری می‌کنند.

بیشتر بدانید: کاپ قاعدگی و طریقه استفاده از این محصول دوست‌داشتنی

نارسایی زودرس تخمدان (POI)؛ نتیجه یائسگی

یائسگی معمولا بین 45 تا 55 سالگی شروع می‌شود. کسانی که در حدود سن 40 سالگی یا زودتر علائم را نشان می‌دهند ممکن است دچار نارسایی زودرس تخمدان (POI) یا یائسگی طبیعی زودرس شوند.

بیشتر بدانید: قاعدگی بعد از زایمان و تاثیر شیردهی بر زمان بازگشت

تیروئید؛ غده‌ای تاثیرگذار

پرکاری یا کم کاری غده تیروئید می‌تواند دلیل دیررس یا عقب افتادن قاعدگی باشد. تیروئید متابولیسم بدن شما را تنظیم می‌کند، بنابراین سطح هورمون‌ها نیز می‌تواند تحت تاثیر قرار گیرد. مشکلات تیروئید معمولاً با دارو قابل درمان است. پس از درمان، قاعدگی شما احتمالاً به چرخه طبیعی خود باز می‌گردد.

بیشتر بدانید: عوارض کاپ قاعدگی؛ کاپ قاعدگی می‌تواند جای پدهای بهداشتی را بگیرد؟

علت عقب افتادن پریود و بزرگ شدن شکم؛ نفخ مهمترین نشانه

تاخیر در پریودی می تواند باعث بروز نفخ و بزرگ شدن شکم شود | سیوطب

یکی از عوارض عقب افتادن پریود بزرگ شدن شکم است. این بزرگ شدن شکم به دلایل مختلفی ممکن است اتفاق بیفتد که یکی از آنها نفخ است. نفخ یک علامت شایع سندرم پیش از قاعدگی است. اختلال در نظم پریودی می‌تواند برو نفخ را شدت ببخشد. از طرفی یائسگی می‌تواند دلیلی برای شکم بزرگ و نامنظم شدن پریودی باشد.

با این وجود هم پریود نامنظم وهم بزرگ شدن شکم ممکن است به دلایلی از جمله اختلالات هورمونی نیز رخ بدهند. برخی دیگر از عواملی که در این دوران می‌تواند به بزرگ شدن شکم منجر شوند عبارتند از:

  • فشار عصبی
  • اختلالات تیروئید یا غده هیپوفیز
  • مصرف داروهایی نظیر قرص ضد بارداری، شیمی‌درمانی و ضد افسردگی
  • وجود تومور یا انسداد ساختاری مانع آزاد شدن تخمک از لوله‌های فالوپ

بیشتر بدانید: آمادگی رحم برای بارداری؛ قاعدگی‌های شما منظم است؟

عقب افتادن پریود و درد کمر و شکم؛ دیسمنوره علت درد کمر

قاعدگی می‌تواند باعث کمردرد شود که در صورت وجود یک بیماری زمینه ای باعث تشدید درد می‌شود. کمردرد یکی از علائم دیسمنوره(احساس درد غیرمعمول در قسمت شکم هنگام قاعدگی) است، اصطلاحی که به دوره‌های دردناک خاص گفته می‌شود.

درد، از جمله کمردرد، در دوران قاعدگی می‌تواند توسط عوامل مختلفی ایجاد شود. کالج آمریکایی متخصصان زنان و زایمان اشاره می‌کند که دیسمنوره شایع‌ترین اختلال قاعدگی گزارش شده است. تقریباً نیمی‌از افرادی که عادت ماهانه دارند حداقل یک یا دو روز در هر سیکل قاعدگی درد دارند. اگر دیسمنوره دارید، ممکن است طیف وسیعی از علائم دیگر را همراه با کمردرد تجربه کنید. این علائم عبارتند از:

  • اسهال، حالت تهوع و استفراغ
  • گرفتگی و درد معده
  • غش کردن
  • خستگی
  • درد پا
  • سردرد

اندومتریوز یکی دیگر از علل شایع کمردرد در دوران قاعدگی است. علاوه بر موارد ذکر شده در بالا، علائم اندومتریوز عبارتند از:

  • ناباروری
  • بیهوش شدن
  • مشکل در حرکات روده
  • درد هنگام رابطه جنسی
  • درد شدید در طول قاعدگی
  • خونریزی شدید در طول قاعدگی

عقب افتادن پریود و ترشحات سفید؛ ترشحات چه معنایی دارند؟

ترشحات واژن در طول چرخه قاعدگی تغییر می‌کند و این ترشحات اغلب درست قبل و بعد از پریود سفید است. ترشحات سالم می‌تواند از نظر رنگ و بافت متفاوت باشد. ترشحات سفید که از نظر پزشکی به عنوان لکوره شناخته می‌شود، طبیعی است و معمولاً در نیمه دوم چرخه قاعدگی رخ می‌دهد. با این حال، اگر ترشحات سفید همراه با بوی بد، خارش یا سوزش باشد، می‌تواند نشان دهنده عفونت باشد. ترشحات واژن حاوی سلول‌ها و باکتری‌های مرده است و فرآیند ترشح به تمیز و سالم ماندن واژن کمک می‌کند. ترشح ممکن است به این شکل تغییر کند:

سفید: این معمولاً در ابتدا و انتهای چرخه رخ می‌دهد.

شفاف و آبکی: ترشحات شفاف و آبکی در طول چرخه اتفاق می‌افتد و ممکن است در طول ورزش شدیدترین باشند.

شفاف و کشدار: این به طور کلی نشان می‌دهد که فرد بارور است.

مایل به قهوه ای: این اغلب بعد از چرخه قاعدگی رخ می‌دهد، زیرا بدن خون باقی مانده را پاک می‌کند.

مایل به سبز یا زرد: ترشحات سبز یا زرد، به خصوص اگر بو داشته باشد، ممکن است نشان دهنده عفونت باشد.

سن و برخی شرایط سلامتی می‌تواند میزان ترشحات فرد را تغییر دهد.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید؟

اگر قاعدگی‌های شما نامنظم است پریودتان را از دست داده‌اید، اما می‌دانید که باردار نیستید یا علائم زیر را دارید، سریع با پزشک خود تماس بگیرید:

  • تب
  • درد شدید
  • تهوع و استفراغ
  • خونریزی غیرعادی شدید
  • خونریزی که بیش از 7 روز طول بکشد
  • خونریزی بعد از اینکه وارد یائسگی شده‌اید و حداقل یک سال است که پریود نشده‌اید

یادداشت پایانی؛ عقب افتادن پریود

چرخه قاعدگی هر فرد متفاوت است. طول چرخه پریودی معمولا 28 روز زمان می‌برد ولی چرخه‌ها می‌توانند از 28 تا 40 روز متغیر باشند. بی نظمی‌های گاه به گاه چرخه می‌تواند به دلایل مختلفی رخ دهد، از استرس مزمن، کاهش وزن یا افزایش وزن، متوقف کردن یا شروع کنترل بارداری.

اگر اخیراً متوجه شده‌اید که چرخه شما نامنظم یا دوره قاعدگی را از دست داده‌اید و می‌دانید که باردار نیستید، بهتر است با پزشک صحبت کنید. تشخیص سریع‌تر باعث تنظیم سریع‌تر چرخه خواهد شد.

سوالات متداول

استرس چقدر می‌تواند پریود شما را به تاخیر بیندازد؟

اگر استرس حاد باشد، ممکن است قاعدگی شما فقط چند روز دیرتر باشد، اما برخی از افرادی که استرس مزمن شدید را تجربه می‌کنند می‌توانند ماه‌ها بدون پریود بگذرند.

چرا دیر پریود شدم ولی باردار نشدم؟

بی نظمی‌های قاعدگی، مانند عقب افتادن یا تاخیر در قاعدگی، در 14 تا 25 درصد از زنان در سنین باروری رخ می‌دهد. آنها می‌توانند علاوه بر بارداری در نتیجه طیف وسیعی از شرایط، از جمله عدم تعادل هورمونی، کنترل بارداری هورمونی، استرس، کاهش وزن، ضربه، و برخی شرایط سلامتی ایجاد شوند.

دیر شدن عادت ماهانه تا چند روز طبیعی است؟

معمولا چرخه پریود از 21 تا 40 روز متغیر است و اگر در این زمان پریود نشدید باید به فکر درمان باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا