تغذیهرژیم کاهش وزن

رژیم سیب زمینی و هر آنچه برای گرفتن آن باید دانست!

رژیم سیب زمینی از آن دسته رژیم‌های سریعی است که این روزها مانند دیگر رژیم‌های چندروزه معروف شده‌اند و افراد حداقل برای یک بار به دنبال امتحان کردن آن هستند. در دنیای پرشتاب امروزی، افراد به سمت رژیم‌های غیرمجاز و سریع گرایش پیدا می‌کنند تا در مدت‌زمان کوتاهی نتیجه بگیرند. رژیم‌هایی مثل رژیم سیب زمینی در این دسته قرار می‌گیرند. در این مقاله همراه مجله سلامت سیوطب باشید تا همه آنچه که باید درباره رژیم غذایی سیب زمینی بدانید را شرح دهیم. 

رژیم سیب زمینی چیست؟

رژیم غذایی سیب زمینی یک برنامه غذایی کوتاه‌مدت است که در آن فرد باید به مدت 3 تا 5 روز فقط سیب زمینی بخورد و پس‌ از آن یک هفته یا یک ماه بسته به نیاز فرد متوقف شود. این رژیم لاغری ۳روزه با سیب زمینی شما را برای سه تا 5 روز مجبور می‌کند که جز خوردن سیب زمینی چیز دیگری مصرف نکنید.

ممکن است پس از سه تا پنج روز پیروی از رژیم سیب زمینی سه روزه، روزانه 450 گرم وزن کم کنید. با این‌حال، نسخه‌های طولانی‌مدت رژیم غذایی سیب زمینی مزایای سلامتی قابل‌توجهی ندارند. این رژیم نیز کاری را می‌کند که دیگر رژیم‌های کاهش وزن انجام می‌دهند. در واقع غذای شما را محدود می‌کند تا وزن کم کنید.

بیشتر بخوانید: ۲۰ شام رژیمی مختلف؛ از غذاهای فوری تا سیرکننده 

غذاهایی که باید در رژیم غذایی سیب زمینی بخورید

فردی در حال خوردن سیب زمینی در رژیم سیب زمینی|سیوطب

برخی از غذاهایی که در این رژیم مجاز به خوردن آن هستید عبارتند از:

  • سیب زمینی ساده در رژیم لاغری سریع سیب زمینی

طبق یک مطالعه، سیب زمینی آب پز ساده بسیار سیرکننده است. بااین‌حال، همیشه بهتر است آن را در حد اعتدال مصرف کنید. بااین‌حال، می‌توانید سیب زمینی آب پز، پخته یا پوره سیب زمینی برای لاغری بخورید، به شرطی که چیپس یا سرخ‌کرده نباشد.

بیشتر بخوانید: رژیم لیمومی؛ معرفی یک رژیم ایرانی پرطرفدار
 

  • غذاهای کامل و گیاهی در رژیم سیب زمینی ۷ روزه

رژیم سیب زمینی در شکل سخت خود به پیروان رژیم اجازه نمی‌دهد که غذای دیگری به‌جز سیب زمینی مصرف کنند. بااین‌حال، در شکل ملایم، فرد می‌تواند منابع غذایی فراوری نشده و کامل، ازجمله میوه‌ها، سبزیجات، حبوبات و غلات کم‌کالری را مصرف کند.

بیشتر بخوانید: رژیم کانادایی به دو صورت ۷ یا ۱۵ روزه، رژیمی سخت اما موثر
 

  • چاشنی‌ها و ادویه‌جات در رژیم یک هفته ای سیب زمینی

رژیم سیب زمینی دارای چاشنی‌ها، سس‌ها و محدودیت‌های چاشنی در خالص‌ترین شکل آن است. درحالی‌که در برنامه غذایی غیر سخت گیرانه، فرد مجاز است تعداد کمی از چاشنی‌های کم‌چرب مانند خردل و پودرهای ادویه یا گیاهان را مصرف کند.

بیشتر بخوانید: کامل‌ترین لیست غذاهای رژیمی برای کاهش وزن؛ به هیچ عنوان از دست ندهید!
 

  • نوشیدنی‌ها در رژیم سه روزه سیب زمینی

چای سیاه، قهوه (بدون شیر یا شکر)، چای گیاهی و آب تنها نوشیدنی‌های مجاز هنگام پیروی از این رژیم است. بااین‌حال، ازآنجایی‌که هیدراته ماندن ضروری است، افراد تشویق می‌شوند که مقدار زیادی آب بنوشند.

بیشتر بخوانید: رژیم لاغری ۵ کیلو در ماه و بهترین روش تغذیه برای لاغری
 

غذاهایی که نباید در رژیم سیب زمینی بخورید!!!

از خوردن برخی غذاها در این رژِیم باید شدیدا بپرهیزید. برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • چربی‌های اشباع و اضافی

رژیم سیب زمینی به دلیل چربی بالا شامل روغن‌های گیاهی، کره، آجیل، دانه‌ها و آووکادو نمی‌شود. اگرچه چربی‌ها به جذب مواد مغذی کمک می‌کنند، اما منبع کالری بالایی نیز دارند و باعث می‌شوند شما به‌سرعت وزن اضافه کنید و سرعت کاهش وزنتان نیز در رژیم سیب زمینی کم شود.

بیشتر بخوانید: رژیم غذایی برای لاغری شکم و پهلو با یک رژیم ۷ روزه عالی

  • غذاهای فرآوری شده و تصفیه‌شده

رژیم سیب زمینی، مواد غذایی فرآوری شده از جمله پاستا، نان، چیپس، کلوچه، دونات، غلات و کراکر را در خود نمی‌پذیرد؛ زیرا چربی، سدیم و کالری بالایی دارند؛ بنابراین، به عنوان مثال، می‌توانید به جای سیب زمینی سرخ‌کرده، سیب زمینی پخته بخورید.

 

  • محصولات مبتنی بر حیوانات

رژیم سیب زمینی بخشی از وگان شدن است. ازاین‌رو محصولات حیوانی از جمله گوشت، مرغ، غذاهای دریایی، ماهی، لبنیات و تخم‌مرغ ممنوع است.

بیشتر بخوانید: لاغری با سرکه سیب با اصول درست و در زمان مناسب نتیجه می‌دهد
 

چگونه رژیم سیب زمینی بگیریم و آیا با رژیم سیب زمینی لاغر می شویم؟

تصویری از انواع طبخ سیب زمینی در رژیم سیب زمینی|سیوطب

اکثر مردم به‌طورکلی سیب زمینی را ناسالم می‌دانند. بااین‌حال، این به دلیل خود سیب زمینی نیست، بلکه به دلیل تکنیک‌های پخت آن است که کالری را به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌دهد.

بنابراین، رژیم سیب زمینی افراد را به جایگزینی پخت‌وپز سالم مانند بخارپز کردن یا تنوری کردن و گریل کردن سیب زمینی تشویق می‌کند. برخی از موارد مهم در این رژیم به شرح زیر است:

  1. سه تا پنج روز اول رژیم فقط سیب زمینی ساده و پخته
  2. می‌توانید روزانه 1 الی 2.5 کیلوگرم سیب‌زمینی بخورید. کالری آن حدود 1300 کالری است
  3. مجاز به استفاده از غذاهای دیگر مانند چاشنی‌ها و مواد افزودنی مانند سس گوجه‌فرنگی، کره، خامه‌ترش و پنیر نیستید
  4.  می‌توانید کمی نمک هم مصرف کنید، اما سعی کنید غذا را کم نمک مصرف نمایید
  5. هنگام تشنگی فقط آب، چای ساده یا قهوه سیاه بنوشید
  6. به جای ورزش‌های سنگین به ورزش سبک و راه رفتن پایبند باشید
  7. داروهای معمول خود را طبق دستور پزشک مصرف کنید، اما استفاده از مکمل‌های غذایی غیر تجویزشده ممنوع است.

بیشتر بخوانید: رژیم اتکینز؛ هر چقدر می‌خواهید پروتئین بخورید و لاغر شوید
 

مزایای رژیم سیب زمینی

سیب زمینی فاقد گلوتن و سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی، فیبر و سایر مواد مغذی است. این رژیم شما را در وضعیت کمبود کالری قرار می‌دهد و اشتهای شما را کم و به کاهش وزن کمک می‌کند.

  • جلوگیری از پرخوری
  • پشتیبانی از عملکرد تمرین
  • کمک به کنترل وزن
  • افزایش میزان متابولیسم
  • کاهش اشتها
  • سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی
  • مقرون‌به‌صرفه و آسان

بیشتر بخوانید: رژیم جنرال موتورز، لاغری در ۷ روز! بررسی همه مزایا و معایب این برنامه غذایی
 

عوارض رژیم سیب زمینی

سیب زمینی نقش مهمی در رژیم غذایی روزمره ما دارد، اما در کنار مزایای متعدد، پیروی طولانی‌مدت از رژیم غذایی سیب زمینی ممکن است عواقب شدیدی برای سلامتی به همراه داشته باشد.

  • بسیار محدودکننده است
  • حفظ نتایج سخت است
  • فاقد بسیاری از مواد مغذی است
  • قرار گرفتن در معرض سموم به دلیل نشاسته بالا

بیشتر بخوانید: بهترین راه چربی سوزی سریع
 

یادداشت پایانی درباره رژیم سیب زمینی

هیچ برنامه غذایی یا رژیم غذایی خاصی به کاهش یا افزایش وزن شما کمک نمی‌کند، مگر اینکه روی محدودیت کلی کالری و نحوه مصرف آن‌ها تمرکز کنید. انتخاب سیب زمینی سرخ‌شده، آب پز، پوره یا پخته‌شده در فر، جایگزین‌های سالمی هستند. از پوست کندن پوست سیب زمینی قبل از مصرف بپرهیزید تا مواد معدنی و ویتامین‌های موجود در آن را از دست ندهید. هنگام اتخاذ یک رژیم غذایی سیب زمینی، ورزش‌های سنگین انجام ندهید. اگر تجربه رژیم سیب زمینی را داشته اید، نتایج را با ما درمیان بگذارید.

 

سوالات متداول درباره رژیم سیب زمینی

1. آیا رژیم تخم مرغ و سیب زمینی همان رژیم سیب زمینی است؟

خیر در رژیم سیب زمینی، مجاز به خوردن تخم مرغ نیستید. برای آنکه از غذاهایی که باید مصرف کنید یا از آن اجتناب کنید آگاه شوید قسمت مرتبط مقاله را به‌طور کامل مطالعه نمایید.

2. آیا رژیم سیب زمینی برای چاقی صورت مناسب است؟

رژیم سیب زمینی برای چاق شدن با فرم آن برای لاغری به‌طور کامل متفاوت است، اما در رژیم سیب زمینی عنوان‌شده در مقاله شما وزن اضافه نخواهید کرد.

3. چه مدت می‌توانم در رژیم سیب زمینی بمانم؟

رژیم سیب زمینی به‌طورکلی برای سه تا پنج روز برنامه‌ریزی‌شده است که در آن شما فقط مجاز به خوردن سیب زمینی ساده هستید. اگرچه به کاهش وزن سریع کمک می‌کند، اما پیروی از آن برای مدت طولانی ممکن است به دلیل ماهیت محدودکننده رژیم غذایی و فقدان برخی از مواد مغذی ضروری، به عادات غذایی ناسالم و خطراتی برای سلامت بدن شما منجرشود.

منبع
veryveganish.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا