جراحی کودکانکودکان

مراقبت های بعد ختنه؛ 9 کار ساده ولی بسیار مهم برای تسریع روند درمان محل زخم

فهرست محتوا نمایش

مراقبت های بعد ختنه و رعایت نكات بهداشتی حین عمل و پس از آن از مسائل بسیار مهم به شمار می‌رود. مراقبت های بعد ختنه درست و به موقع در سنین بالاتر احتمال ابتلا به بیماری‌های مقاربتی (نظیر ایدز) و سرطان آلت را به حداقل می‌رساند.

باید اشاره کنیم که ختنه کردن نوزاد نوعی جراحی برای برداشتن پوست اضافی آلت تناسلی است. اگر ختنه در کودکی پسران انجام نشود؛ در بزرگسالی احتمال بیماری وجود دارد و به دلایل پزشکی باید ختنه انجام شود. در این مطلب از مجله سلامت سیوطب به بررسی مراقبت های بعد ختنه و علت و عوارض آن را بررسی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

ختنه چیست؟ اصلا ختنه برای چیست؟

ختنه یک روش جراحی برای برداشتن پوست انتهای آلت تناسلی است که پوست ختنه‌گاه نامیده می‌شود. در بسیاری از فرهنگ‌ها، ختنه و مراقبت های بعد ختنه طی انجام رسومات خاص یا سنت تشریفاتی اتفاق می‌افتد. ختنه بیشتر در مذاهب یهودی و اسلامی رایج است و در ایالات متحده، ختنه نوزاد یک روش انتخابی به شمار می‌رود. در سراسر جهان، ختنه بیشتر در ایالات متحده، کانادا، خاورمیانه، استرالیا و آفریقا انجام می‌شود. ختنه کردن نوزاد در آسیا، اروپا و آمریکای جنوبی بسیار کمتر انجام می‌گیرد.

ختنه را می‌توان در هر سنی انجام داد. به طور سنتی رایج‌ترین زمان انجام این کار بلافاصله پس از تولد نوزاد یا در ماه اول زندگی است. از آنجایی که ختنه یک فرآیند دردناک به شمار می‌رود، مراقبت های بعد ختنه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار خواهد بود. برای جراحی کودکان از یک بی‌حس کننده موضعی استفاده می‌شود و در حالی که نوزاد هنوز به هوش است، جراحی انجام می‌گیرد. در کودک بزرگ‌تر بیهوش کردن راه بهتری به نظر می‌رسد تا درد و خطر آسیب کمتری به آلت تناسلی وجود داشته باشد.

برای داشتن اطلاعات کامل‌تر در مورد مراقبت های بعد ختنه، با ما در مجله سلامت سیوطب همراه باشید.

بهترین زمان ختنه کردن نوزاد و چرا پسران را ختنه میکنند؟

ختنه کردن نوزاد در اکثر موارد 24 تا 72 ساعت بعد از تولد در بیمارستان و توسط جراح یا متخصص اطفال انجام می‌شود. گاه برخی افراد 10 روز پس از تولد نوزاد را به مطب می‌برند تا عمل ختنه انجام شود. درحقیقت بهترین زمان ختنه کردن نوزاد وقتی است که خطر زردی نوزاد برطرف شده باشد.

زیرا نگه داری از یک نوزادی که تازه به دنیا آمده و با مشکل زردی فیزیولوژیک نیز دست و پنجه نرم می‌کند به اندازه کافی دشوار است و ختنه کردن او در این زمان مشکل را دو چندان خواهد کرد.

اگر نوزاد شما در بدو تولد مشکل یا بیماری خاصی دارد برای ختنه کردن عجله نکرده و صبر کنید تا مشکل برطرف شود. در نوزادان کم وزن نیز توصیه می شود که تا پایان 40 روز صبر کنید تا نوزاد به حد مطلوبی از وزن‌گیری برسد و بعد برای ختنه کردن نوزاد اقدام کنید.

عمل معمولا 10 تا 20 دقیقه طول می‌کشد و والدین در طول عمل می‌توانند کنار فرزندشان باشند.

انواع روش‌های ختنه کردن نوزاد؛ آشنایی با نحوه ختنه پسران

مراقبت های بعد ختنه و پزشک در حال باز کردن پانسمان|سیوطب

1. ختنه کردن با گیره گومکو (Gomco)؛ یکی از انواع ختنه کردن

ختنه با گیره یا کلامپ گومکو از جمله متداول‌ترین نوع در آمریکا به حساب می‌آید. برای جدا کردن پوست ختنه‌گاه از سر آلت تناسلی (معمولا با یک غشای نازک به هم متصل می‌شوند) از ابزار خاصی به نام پروب استفاده می‌شود. یک دستگاه زنگوله شکل روی سر آلت تناسلی و زیر پوست ختنه گاه قرار می‌گیرد (ممکن است برشی در پوست ختنه‌گاه ایجاد شود تا این امکان فراهم شود). سپس پوست ختنه‌گاه به سمت بالا و بالای زنگوله کشیده می‌شود. یک گیره اطراف آن را سفت می‌کند تا جریان خون در ناحیه کاهش یابد. برای بریدن و برداشتن پوست ختنه‌گاه از چاقوی جراحی استفاده خواهد شد.

بیشتر بخوانید :جراحی هموروئید کودکان سرپایی است؟ نگاهی به انواع درمان و عوارض‌ها

2. ختنه کردن با گیره موگن (Mogen)؛ روشی نسبتا چالش برانگیز برای ختنه کردن نوزاد

در این روش هم پوست ختنه‌گاه به وسیله پروب از نوک آلت تناسلی جدا می‌شود. پوست ختنه‌گاه از جلوی سر آلت بیرون کشیده شده و در یک گیره فلزی که شکافی در آن وجود دارد قرار گرفته و چفت می‌شود. گیره فلزی در جای خود قرار خواهد گرفت تا پوست ختنه‌گاه با استفاده از یک چاقوی جراحی بریده شود و چند دقیقه همین طور باقی می‌ماند تا مطمئن شوید که خونریزی کنترل شده است. عدم اطمینان در کنترل خونریزی مراقبت های بعد ختنه را با چالش‌های مهمی روبه‌رو خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: جراحی فتق کودکان، علل عمل فتق اینگوینال

3. ختنه کردن با تکنیک پلاستیبل (Plastibell)؛ خاص بود شرایط مراقبت بعد از ختنه با حلقه

تغییر شکل در آلت نوزاد قبل و بعد از جراحی|سیوطب

این روش مشابه تکنیک گیره گومکو است. پس از جدا شدن با پروب، وسیله زنگوله شکل پلاستیکی زیر پوست ختنه‌گاه و بالای سر آلت تناسلی قرار می‌گیرد. یک تکه بخیه مستقیما در اطراف پوست ختنه‌گاه بسته تا جریان خون به پوست ختنه‌گاه قطع شود. سپس از یک چاقوی جراحی برای بریدن پوست اضافی ختنه‌گاه استفاده می‌شود، اما حلقه پلاستیکی روی آن باقی می‌ماند. حدود 6 تا 12 روز بعد حلقه خود به خود می‌افتد.

4. ختنه کردن نوزاد با استفاده از لیزر؛ روشیی کمتر رایج

در ختنه با لیزر بافت زیر پوست مجرای آلت تناسلی را به وسیله اشعه می‌سوزانند که نسبت به روش‌های گفته شده کمتر انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید :انواع جراحی دستگاه تناسلی کودکان + مراقبت‌های قبل و بعد از عمل

5. ختنه کردن نوزاد با دستگاه کلیپس نقره‌ای؛ جدیدترین روش برای ختنه کردن

مدرن‌ترین روش ختنه با استفاده از دستگاه جدیدی به نام کلیپس نقره‌ای است که مراقبت های بعد ختنه را بسیار ساده و روند بهبودی در آن نیز نسبت به سایر شیوه‌های ختنه نتیجه‌ای بهتر دارد. در این روش پوست دور کلاهک آلت تناسلی با دستگاه برداشته و نیازی به حلقه یا بخیه نیست، بلکه پانسمان کوچکی انجام می‌شود. این دستگاه بدون خونریزی و بخیه کودکان را ختنه می‌کند.

بیشتر بخوانید: جراحی کیست کودکان + دانسته‌هایی برای والدین

مراقبت های بعد ختنه کردن؛ مراقبت بعد از ختنه در طب سنتی و پزشکی

مراقبت های بعد ختنه با قنداق پاهای کودک|سیوطب

مراقبت های بعد از ختنه کردن خیلی خاص و پیچیده نیستند. اما رعایت آن‌ها در ترمیم زخم و بهبودی سریع تاثیر بسزایی دارد. در ادامه با مراقبت های بعد از ختنه بیشتر آشنا خواهیم شد.

1. نحوه مراقبت در 24 ساعت اول پس از ختنه؛ راهکارهایی برای کاهش درد بعد از ختنه کردن

  • پاهای کودک ختنه شده را محکم قنداق کنید؛ چون هر چه بیشتر پاهایش را تکان بدهد، درد بیشتری متحمل می‌شود. پس از روز اول دیگر نیازی به قنداق کردن او ندارید، اما اگر او با قنداق کردن احساس آرامش کرد، می‌توانید به این کار ادامه دهید.
  • قرار دادن یک گاز سفید مربعی با وازلین روی سر آلت تناسلی از رایج‌ترین مراقبت های بعد ختنه است. گاز را در جای خود بگذارید و فقط بعد از 24 ساعت آن را بردارید. اگر گاز استریل افتاد فقط آن را با یک گاز تازه با مقداری وازلین روی آن جایگزین کنید و آن را روی آلت تناسلی قرار دهید و سپس پوشک را ببندید.
  • در 24 ساعت اول هر ساعت پوشک کودک خود را چک کنید تا خونریزی غیرطبیعی پیدا نکند.
  • چند روز بعد از ختنه می‌توان نوزاد را شست؟ اگر گاز سفید روی آلت تناسلی با ادرار کثیف شده است نگران نباشید، فقط آن را رها کنید. اگر گاز با مدفوع کثیف شده، آن را به آرامی بردارید و با آب ولرم بدن کودک را بشویید و گاز استریل دیگری را با وازلین روی آن قرار دهید. معمولا شستشوی کودک 5 روز بعد از ختنه امکان‌پذیر است.

2. جلوگیری از فعالیت کردن و نقش مهم آن در مراقبت های بعد ختنه

 برای جلوگیری از آسیب به ناحیه جراحی، باید از هرگونه فعالیتی که نیاز به راه رفتن دارد اجتناب شود. این به آن معنی است که او نباید تا سه هفته پس از جراحی سه چرخه یا دوچرخه، اسب گهواره‌ای یا اسباب بازی اسکوتر سوار شود. استراحت و خواب کافی به بهبودی ختنه کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید:درمان پا درد کودکان؛ معرفی همه راه‌های رفع درد پای خردسالان در خانه

3. مراقبت های بعد ختنه با رژیم غذایی؛ ختنه پسر 6 ساله یا بزرگ کمی حساس‌تر است

قبل از ترخیص شخص ختنه شده از بیمارستان مطمئن شوید می‌تواند مایعات کافی بنوشد و بدون استفراغ نگه دارد. رژیم غذایی نامناسب احتمال وجود بیماری بعد از ختنه را بالا برده و نیاز به مراقبت های بعد ختنه را به شکل ویژه‌ای افزایش می‌دهد. اگر معده شما ناراحت است، از غذاهای ملایم و کم چرب مانند برنج ساده، مرغ کبابی، نان تست و ماست استفاده کنید. اگر کودک استفراغ کرد، به مایعات برگردید و به آرامی به سمت غذای جامد بروید؛ همچنین در این مرحله مراقبت‌‍ های بعد ختنه را با پزشک در میان بگذارید.

بیشتر بخوانید:علت بوی بد دهان کودک؛ از التهاب لوزه‌ها تا بیماری لثه

4. داروهایی که مراقبت های بعد ختنه را آسان می‌کنند؛ قرص و پماد بعد از ختنه سنتی یا پزشکی

دستورالعمل‌هایی در مورد مصرف داروهای جدید دریافت خواهید کرد که عبارتند از:

  • داروهای ضد درد تجویزشده توسط پزشک را دقیقا طبق دستور مصرف کنید. اگر از داروی مسکن استفاده نمی‌کنید، شرایط استفاده از داروهای بدون نسخه را از پزشک خود جویا شوید. دو یا چند داروی ضد درد را همزمان مصرف نکنید، مگر اینکه پزشک به شما گفته باشد.
  • بسیاری از داروهای مسکن دارای استامینوفن هستند.
  • اگر پزشک آنتی بیوتیک تجویز کرده است آن‌ها را طبق دستور مصرف کنید. فقط به این دلیل که احساس بهتری دارید مصرف آن‌ها را قطع نکنید. شما باید مصرف یک دوره کامل آنتی بیوتیک را در دستور کار قرار دهید.

اگر داروی ضد درد، معده بیمار را دچار درد کرد:

داروی خود را بعد از غذا مصرف کنید (مگر اینکه پزشک به شما گفته باشد که این کار را نکنید). از پزشک خود برای ساکت کردن درد یک داروی مسکن متفاوت بخواهید. مصرف داروهای مسکن جزو مراقبت های بعد ختنه نوجوانان و بزرگسالان است.

بیشتر بخوانید: درمان تب کودکان و تاثیر شگفت انگیز مایعات و خوابیدن و گلاب

5. مراقبت از برش؛ مراقبت های بعد از ختنه با بخیه

مراقبت های بعد ختنه و پوشک خون‌آلود شده کودک|سیوطب

لازم نیست نگران برداشتن هیچ بخیه‌ای باشید؛ بخیه‌ها در عرض دو ماه پس از جراحی خود به خود حل خواهند شد. طبیعی است که آلت تناسلی بعد از جراحی متورم، سیاه و آبی به نظر برسد. این وضعیت پس از چند روز اول بهتر می‌شود. ظاهر شدن یک پوشش سفید رنگ یا مخاط زرد روی سر آلت تناسلی بخشی از روند طبیعی بهبودی است و به زودی از بین خواهد رفت. وجود مقدار کمی خون‌ریزی از محل ختنه معمول است.

آلت و محل جراحی از روز سوم پس از جراحی دو مرتبه در روز و هر مرتبه 5 تا 10 دقیقه در یک وان آب گرم بدون صابون خیس شود. انجام این کار به مدت یک هفته از ایجاد پوسته در نوک آلت تناسلی جلوگیری و به تمیز نگه داشتن برش کمک خواهد کرد.

مقدار یک چهارم پماد آکوافور، وازلین، A&D یا آنتی بیوتیک (باسیتراسین، نئوسپورین یا ژنریک) را روی آلت تناسلی یا پوشک قرار داده شود تا سطح خام به لباس یا پوشک نچسبد. استفاده از آن برای 5 تا 7 روز مهم است.

بیشتر بخوانید :درمان زردی نوزاد در خانه با لامپ مخصوص

6. مراقبت های بعد ختنه با یخ؛ راهکاری برای کاهش درد بعد از ختنه

یخ یا کیسه سرد را هر بار به مدت 10 تا 20 دقیقه روی کشاله ران قرار دهید. سعی کنید این کار هر 1 تا 2 ساعت در طول روز اول انجام شود. یک پارچه نازک بین یخ و پوست لازم به نظر می‌رسد. آلت تناسلی را طوری قرار دهید که لباس زیر آن را صاف نگه دارد.

بیشتر بخوانید :تغذیه کودکان در زمان اسهال؛ رژیم غذایی و مراقب‌های ضروری

7. کنسل کردن رابطه جنسی برای بزرگسالانی که ختنه می‌کنند

به مدت 6 هفته که احتمال چند نعوظ در این بازه زمانی طبیعی به نظر می‌رسد باید رابطه جنسی را کنار بگذارید. این کار به بهبودی سریع‌تر زخم‌ها در آلت تناسلی و درست جوش خوردن آن کمک خواهد کرد.

8. روش کندن پانسمان ختنه؛ حساس‌ترین مراقبت بعد از ختنه نوزاد

برای مراقبت از پانسمان ختنه، سعی کنید پوشک نوزاد را تمیز نگه دارید. همچنین شستشوی نوزاد حتی بلافاصله بعد از ختنه نیز مشکلی ندارد. همچنین برای جدا کردن و کندن پانسمان ختنه بگذارید خود به خود بی‌افتند. اما اگر بعد از 4 یا 5 روز جدا نشد، در حمام و بعد از خیس شدن، آن را به آرامی جدا کنید.

9. مراقبت از بخیه‌ها؛ بخیه ختنه چند روزه خوب میشه؟

بخیه‌های ختنه به مراقبت خاصی نیاز ندارند، همین که پانسمان و آلت تناسلی کودک تمیز نگه داشته شوند کافی است. در مورد خوب شدن بخیه‌ها نیز باید گفت که معمولا بعد از 5 تا 8 روز خوب می‌شوند. اما در ختنه سنتی ممکن است خوب شدن بخیه‌ها 2 هفته زمان ببرد.

چه مرحله‌ای از مراقبت های بعد ختنه را با پزشک در میان بگذاریم؟

مراقبت های بعد ختنه و گریه های ناشی از درد نوزاد|سیوطب

درصورتی‌که شکل آلت تناسلی کودک شبیه شکل طبیعی بعد از ختنه باشد، به بررسی پزشک نیاز نیست. اما مراقبت بعد از ختنه نوزاد، کودک یا حتی بزرگسالان در شرایط زیر به بررسی پزشک نیاز دارند

  • اگر بیمار دچار بی‌هوشی شود.
  • درد قفسه سینه، تنگی نفس یا سرفه خونی داشته باشد.
  • دردی که پس از مصرف داروی ضد درد بهتر نمی‌شود.
  • بخیه‌ها شل شده یا برش باز شود.

بروز علائم عفونت بعد از ختنه مانند:

  • افزایش درد، تورم، گرما یا قرمزی
  • ترشح چرک از زخم
  • تب
  • مشکل در ادارر کردن

در این شرایط خیلی سریع قرار ملاقاتی با پزشک ترتیب دهید و به فکر مراقبت های بعد ختنه کودک باشید.

بیشتر بخوانید: ۱۰ درمان خانگی دل درد کودکان که باید آن‌ها را بدانید

بروز علائم عفونت ادراری که شامل موارد زیر است:

  • درد یا سوزش هنگام ادرار کردن
  • نیاز مکرر به ادرار کردن بدون اینکه قادر به دفع زیاد ادرار باشید
  • درد در پهلو که درست زیر قفسه سینه و بالای کمر در دو طرف پشت است
  • خون در ادرار
  • تب

علائم لخته خون در پا به نام ترومبوز ورید عمقی، مانند:

  • درد در ساق پا، پشت زانو، ران یا کشاله ران
  • قرمزی یا تورم در پا

بیشتر بخوانید :واکسن آبله مرغان و ضرورت تزریق آن

دلایل ختنه کردن نوزاد چیست؟ آیا فواید ختنه برای همه پسران یکسان است؟

ختنه کردن نوزاد در اتاق عمل توسط پزشک جراح|سیوطب

دلایل مختلفی برای ختنه کردن پسران از نظر والدین وجود دارد که عبارتند از:

  • دلایل مذهبی
  • نگرانی‌های بهداشتی
  • احساس می‌کنند هم در دوران نوزادی و هم در مراحل بعدی زندگی برای سلامتی فرزندشان مفید است
  • می‌خواهند پسرشان شبیه مردان دیگر خانواده باشد

با توجه به همین دلایل والدین در سنین پایین کودک خود تصمیم می‌گیرند که این عمل جراحی کوچک روی فرزند آن‌ها انجام شود. به ندرت پیش می‌آید که ختنه به دلایل پزشکی در پسران توصیه شود که در ادامه به آن دلایل می‌پردازیم:

  • پوست ختنه گاه تنگ (فیموزیس)

جایی که پوست ختنه‌گاه آن‌قدر سفت است که نمی‌توان آن را روی سر آلت تناسلی به عقب کشید. این موضوع گاهی اوقات باعث درد در هنگام نعوظ آلت می‌شود و در موارد نادر دفع ادرار ممکن است دشوار باشد.

  • عفونت مکرر (بالانیت)

جایی که پوست ختنه‌گاه و سر آلت تناسلی ملتهب و عفونی می‌شود.

  • پارافیموز

جایی که پوست ختنه‌گاه پس از عقب کشیدن نمی‌تواند به موقعیت اصلی خود بازگردد و باعث تورم و درد سر آلت می‌شود. درمان فوری برای جلوگیری از عوارض جدی مانند محدودیت جریان خون به آلت تناسلی مورد نیاز است.

بیشتر بخوانید: درمان آبله مرغان و پیشگیری از آن به کمک واکسیناسیون

 در چه مواردی ختنه کردن نوزاد لازم نیست؛ عدم علت ختنه مردان چیست؟

مواردی وجود دارد که در طی آن‎ها بهتر است فرزند پسر را ختنه نکرده یا در صورت اقدام مراقبت های بعد ختنه با مشورت پزشک متخصص انجام شود.

  • از جمله مواردی که مجاز نیست تا ختنه کردن نوزاد انجام شود؛ جاری شدن ادرار از تنه آلت تناسلی فرزند پسر خواهد بود
  • از دیگر مواردی که از انجام ختنه کردن نوزاد باید صرف نظر کرد، زمانی است که طول آلت تناسلی نوزاد بسیار کوچک و کمتر از نیم سانتی‌متر باشد. آلت تناسلی نوزاد در حالت استاندارد باید در حدود سه یا چهار سانتیمتر طول داشته باشد
  • در برخی موارد سوراخ آلت تناسلی به جای نوک، زیر سر آلت تناسلی قرار گرفته و پوست آلت به صورت کامل تشکیل نشده است که در اصطلاح به این مورد «نوزاد ختنه شده» گفته می‌شود. این مورد یک نوع بیماری و در چنین شرایطی به جای اینکه ادرار نوزاد از سر آلت خارج شود، ادرار او از زیر سر آلت می‌ریزد. در چنین مواردی نباید برای ختنه نوزاد اقدام کرد. بلکه بعد از آنکه کودک حدود دو سال سن داشت باید برای عمل جراحی خاص و ترمیم این قسمت اقدام کند
  • از دیگر مواردی که ختنه فرزند پسر منع می‌شود مواردی است که نوزاد به بیماری‌های خونریزی مانند هموفیلی مبتلا باش

بیشتر بخوانید: حجم غذای کودکان یک ساله؛ باید و نباید‌های رژیم غذایی کودکان یک ساله

فواید ختنه کردن نوزاد یا کودکان در سنین مختلف

  • کاهش خطر عفونت‌های دستگاه ادراری (UTIs)، به ویژه در سال اول زندگی کودک. UTIs شدید یا مکرر می‌تواند منجر به آسیب کلیه یا حتی سپسیس (عفونت جریان خون) شود
  • کاهش خطر ابتلا به HIV و همچنین برخی بیماری‌های دیگر که از طریق تماس جنسی مشترک هستند. (اما مهم است به یاد داشته باشید که ختنه یک پیشگیری کننده برای عفونت‌های مقاربتی نیست)
  • کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های پوستی که آلت تناسلی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، مانند فیموز (ناتوانی در جمع شدن پوست ختنه گاه)
  • بسیاری از پسران و مردان با برداشتن پوست ختنه‌گاه، رعایت بهداشت تناسلی را آسان‌تر می‌دانند. بهداشت خوب چه بعد از ختنه کردن نوزاد و چه بدون انجام آن باعث کاهش خطر عفونت ناشی از باکتری می‌شود

بیشتر بخوانید :درمان عفونت گوش کودکان؛ از تجویز آموکسی‌سیلین تا قطره گوش

خطرات و عوارض ختنه کردن نوزاد چیست؟ عوارض ختنه نکردن چیست؟

بهبودی جراحی ختنه زمان زیادی نیاز ندارد اما مراقبت های بعد ختنه نیاز است|سیوطب

ختنه کردن نوزاد یک عمل جراحی با حداقل خطرات در نظر گرفته می‌شود. در بیشتر مواقع هیچ عارضه‌ای وجود ندارد اما در موارد نادر، عوارض شامل گزینه‌های زیر خواهد بود که با مراقبت های بعد ختنه و بررسی درست می‌توان از آن‌‎ها جلوگیری یا شدت آن‌ها را کاهش داد.

  • عفونت؛ رایج‌ترین عارضه در بین جراحی‌های کوچک و بزرگ

عفونت نادر است زیرا پزشکان از تکنیک‌های استریل برای انجام این روش استفاده می‌کنند. بیشتر عفونت‌های مربوط به ختنه خفیف بوده و به راحتی با آنتی‌بیوتیک قابل درمان هستند.

علائم عفونت شامل تشدید قرمزی، چرک، درد و تورم در اطراف محل برش یا تب بیان می‌شود. در صورت مشاهده هر یک از این علائم با پزشک تماس بگیرید.

  • خونریزی در محل؛ یکی از شایع‌ترین عوارض جراحی‌های مختلف

این احتمال بیشتر زمانی است که کودک دارای اختلال خونریزی باشد، به همین دلیل مهم است که پزشک را در مورد هرگونه سابقه خون‌ریزی خانوادگی یا مشکلات لخته شدن مطلع کنید.

به ندرت یک رگ خونی کوچک در طول عمل سوراخ می‌شود. در بیشتر موارد این خونریزی به خودی خود متوقف، اما گاهی اوقات نیاز به بخیه‌زدن است.

  • خطرات مرتبط با بیهوشی؛ این خطر در هر جراحی ممکن است

بی‌حسی موضعی بسیار بی‌خطر است، اما گاهی اوقات باعث کبودی، خونریزی یا تحریک پوست می‌شود. در موارد نادر می‌تواند باعث ریتم نامنظم قلب، مشکلات تنفسی، واکنش آلرژیک و به ندرت مرگ شود. این عوارض شایع نیستند و معمولا بیمارانی را درگیر می‌کنند که مشکلات پزشکی دیگری دارند.

  • برداشتن ناقص پوست ختنه‌گاه؛ این جراحی را به پزشکی ماهر بسپارید

گاهی اوقات پوست بیش از حد باقی می‌ماند. این موضوع با افزایش سن کودک کمتر آشکار می‌شود. اگر پوست اضافی ناهموار باشد، ممکن است به یک روش اصلاحی نیاز باشد.

  • آسیب به آلت تناسلی؛ عارضه‌ای نادر برای برخی افراد

در موارد نادر، سر آلت تناسلی در حین ختنه آسیب می‌ببیند. با این حال اقدامات احتیاطی که پزشکان انجام می‌دهند تقریبا همیشه از این اتفاق جلوگیری می‌کند

  • پوست ختنه‌گاه ممکن است خیلی کوتاه یا خیلی بلند باشد
  • پوست ختنه‌گاه به درستی بهبود نیابد
  • پوست باقی مانده دوباره به انتهای آلت تناسلی بچسبد که نیاز به ترمیم جراحی جزئی دارد

این موارد از جمله عوارض ختنه کردن هستند که امکان دارد ایجاد شوند. در مقابل عوارض ختنه نکردن وجود دارد که شامل ابتلا به بیماری‌های مقاربتی خطرناک در بزرگسالی است. کسب تمامی فواید ختنه کردن با عدم انجام این کار به خطر می‌افتند.
هر یک از فواید ختنه کردن را می‌توان در صورت عدم انجام این جراحی 

سخن نهایی

مراقبت های بعد ختنه نسبتا ساده بوده و تا زمان بهبود آلت تناسلی ختنه ‌شده‌ که حدود 7 تا ۱۰ روز طول می‌کشد لازم است. همزمان با مراقبت های بعد ختنه استفاده از مسکن‌های درد کمک کننده خواهد بود. زخم را باید تمیز نگه داشت و در صوت خونریزی یا عفونت سریعا به پزشک مراجعه کرد.

اطراف زخم را با گاز وازلینی استریل باید پوشاند. تا آنجا که ممکن است باید آلت تناسلی کودک را خشک نگه داشت و از به کار بردن پودر یا داروی سنتی پرهیز کرد. استفاده از این داروها ممکن است سبب ابتلای کودک به بیماری کزار یا عفونت شود.

رعایت بهداشت موضعی و مراقبت های بعد ختنه مانند زمان قبل از آن مهم است و شستشوی محل باید با رعایت اصول بهداشتی انجام شود. ترشحات اطراف جای بریده ‌شده و محل بخیه، واکنش طبیعی پوست برای جوش خوردن است و هیچ چرک یا آلودگی خطرناکی در آن وجود ندارد و پس از مدت چند روز نیز خود به‌ خود ترمیم خواهد شد. مراقبت های بعد ختنه بسیار نتیجه‌بخش است، اگر تمامی موارد لازم را رعایت کنید.

سوالات متداول در مورد مراقبت های بعد ختنه

درمان خانگی عفونت بعد از ختنه چیست؟

در ابتدا برای عفونت محل ختنه به پزشک مراجعه کنید. سپس مراقبت فعالیت‌ها، حرکت پاها و تغذیه کودک باشید.

پانسمان ختنه را کی باز کنیم؟

بهتر است که اجازه دهید پانسمان خودش باز شود و بی‌افتند. درصورتی که پانسمان بعد از 4 یا 5 روز جدا نشد، در حمام پس از خیس شدن، آن را به آرامی از بدن کودک جدا کنید.

ختنه با بخیه چند روزه خوب میشه؟ ختنه سنتی چند روزه خوب میشه؟

معمولا بخیه‌های ختنه سنتی حدود دو هفته‌ای خوب می‌شود. اما ختنه با حلقه حدودا 5 تا 8 روز طول می‌کشد که بهبود یابد.

چند روز بعد از ختنه میتوان نوزاد را شست؟

شستشوی الت کودک بعد از ختنه بلامانع است و 24 ساعت بعد از ختنه نیز حمام مشکلی ندارد.

چند روز بعد از ختنه می توان شلوار پوشید؟

استفاده از پوشک و شلوار پوشیدن بعد از ختنه کردن مشکلی ندارد. تنها نکته این است که محل بخیه و زخم تمیز نگه داشته شود.

منبع
chadkids.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا