تغذیهخوراکی و خواص درمانی

10 خواص سیر و اثرات باور نکردنی آن را در کنترل بیماری‌ها

خواص سیر در طول تاریخ باستان و دنیای مدرن امروزی همواره مورد تایید بوده و به عنوان یک داروی شگفتی‌ساز هم در طب سنتی و هم در محافل پزشکی همیشه مورد استفاده قرار می‌گرفته است. سیر به طور گسترده‌ای به عنوان طعم‌دهنده در آشپزی کاربرد دارد و برای پیشگیری و درمان طیف گسترده‌ای از شرایط و بیماری‌ها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سیر گیاهی از خانواده پیاز است و ساختار آن به پیاز، راکیو (پیازی که در آسیا یافت می‌شود)، پیازچه،‌ تره‌فرنگی و موسیر نزدیک است. هزاران سال است که انسان‌ها از سیر به عنوان یک گیاه دارویی استفاده می‌کنند. در مصر باستان هم برای اهداف آشپزی و هم برای سلامتی و مزایای درمانی کاربرد داشته است. این مقاله از مجله سلامت سیوطب به خواص سیر و فواید بالقوه آن برای سلامتی می‌پردازد. با ما همراه باشید.

مکانیسم اصلی سیر شامل مولکولی به نام آلیسین است. وقتی سیر از طریق جویدن، برش دادن یا له کردن دچار اختلال می‌شود، یک متابولیت آلیین آزاد می‌کند. از مهم‌ترین خواص سیر آلیسین است، که به انواع ترکیبات حاوی گوگرد محلول در چربی و آب تبدیل می‌شود. در واقع این ترکیبات به قدری فرار هستند که سولفید هیدروژن تولید کرده و این همان بو و طعم غیرقابل انکار سیر است. سیر با استفاده از سیستم سیگنال‌دهی سولفید هیدروژن، رگ‌های خونی را شل کرده و فواید سلامتی مختلفی را به دنبال دارد. سیر همچنین از سیستم سیگنال دهی سولفید هیدروژن برای اعمال اثرات ضد سرطانی خود استفاده می‌کند.

بیشتر بخوانید: ۱۱ خواص شلغم از تسکین علائم سرماخوردگی تا پیشگیری از سرطان

تاریخچه استفاده از سیر

حبه‌های که بیانگر خواص سیر هستند|سیوطب

هزاران سال است که سیر در سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفته است. سوابق نشان می‌دهد که سیر در زمان ساخت اهرام جیزه در حدود 5000 سال پیش مورد استفاده قرار می‌گرفته و این شواهد نقش و خواص سیر را برای ما به اثبات می‌رساند.

ریچارد اس‌ ریولین در مجله تغذیه نوشت، بقراط پزشک یونان باستان (حدود 460-370 قبل از میلاد)، که امروزه به عنوان پدر طب غربی شناخته می‌شود، سیر را برای طیف وسیعی از شرایط و بیماری‌ها تجویز می‌کرد. بقراط استفاده از سیر را برای درمان مشکلات تنفسی، انگل‌ها، هضم ضعیف و خستگی ‌ترویج داد.

سیر از مصر باستان به تمدن‌های پیشرفته باستانی دره سند (پاکستان و غرب هند امروزی) گسترش یافت. خواص سیر به حدی مورد اقبال عمومی مردم قرار گرفت که از آنجا به چین هم راه یافت.

بیشتر بخوانید: خواص عناب و ویژگی های شگفت انگیز آن برای سلامتی

به گفته کارشناسان در باغ کیو، مرکز عالی گیاه‌شناسی سلطنتی انگلستان، مردم هند باستان برای خواص سیر به ویژه خواص درمانی آن ارزش بسیاری قائل بودند و همچنین فکر می‌کردند که سیر می‌تواند یک ماده تقویت‌کننده جنسی باشد. طبقات بالا از سیر اجتناب می‌کردند زیرا بوی تند آن را تحقیر می‌کردند، راهبان، بیوه‌ها، نوجوانان و کسانی که نذر داشتند یا روزه‌دار بودند، نمی‌توانستند سیر را به دلیل خاصیت محرک آن بخورند.

در طول تاریخ در خاورمیانه، شرق آسیا و نپال، از خواص سیر برای درمان برونشیت، فشار خون بالا، سل، اختلالات کبدی، اسهال خونی، نفخ، قولنج، کرم‌های روده، روماتیسم، دیابت و … استفاده شده است.

بیشتر بخوانید: خواص گیاه عدس و تاثیرات شگفت انگیز آن در رژیم غذایی

جایگاه سیر در دنیای امروزه

در حال حاضر، خواص سیر به طور گسترده برای چندین بیماری مرتبط با سیستم خون و قلب، از جمله تصلب شرایین (سخت شدن شریان‌ها)، کلسترول بالا، حمله قلبی، بیماری عروق کرونر قلب و فشار خون بالا نقشی کلیدی دارد. امروزه برخی افراد از سیر برای پیشگیری از سرطان ریه، سرطان پروستات، سرطان سینه، سرطان معده، سرطان رکتوم و سرطان روده بزرگ بهره می‌برند.

لازم به ذکر است که فقط برخی از این کاربردها توسط تحقیقات پشتیبانی می‌شوند. یک مطالعه هشدار داد که حرارت دادن کوتاه‌مدت اثرات ضدالتهابی عصاره سیر خام تازه را کاهش می‌دهد. این ممکن است برای برخی از افرادی که طعم و بوی سیر تازه را دوست ندارند یا نمی‌توانند تحمل کنند، مشکل‌ساز باشد.

بیشتر بخوانید: ۱۱ خواص اسفناج، سلامت پوست و مو تا بهبود مغز و پیشگیری از سرطان

فواید و خواص سیر

در زیر نمونه‌هایی از برخی از مطالعات علمی‌ منتشرشده در مجلات علمی ‌معتبر در مورد خواص سیر و فواید درمانی آن آورده شده است.

بیشتر بخوانید: ۱۲ غذای فقر آهن؛ خوراکی‌هایی برای رفع کم‌خونی

1.   خواص سیر و نقش آن در پیشگیری سرطان ریه

بر اساس مطالعه‌ای که در مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های استان جیانگ سو در چین انجام شد، افرادی که حداقل دو بار در هفته در طول دوره مطالعه 7 ساله سیر خام می‌خوردند، 44 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان ریه بودند.

محققان که مطالعه خود را در مجله تحقیقات پیشگیری از سرطان منتشر کردند، با 1424 بیمار سرطان ریه و 4543 فرد سالم مصاحبه حضوری انجام دادند. از آن‌ها در مورد رژیم غذایی و سبک زندگیشان، از جمله سؤالاتی در مورد سیگار کشیدن و اینکه چند بار سیر می‌خوردند، سؤال شد. نویسندگان مطالعه ابراز داشتند که ارتباط محافظتی بین مصرف سیر خام و سرطان ریه مشاهده شده که نشان می‌دهد سیر به طور بالقوه می‌تواند به عنوان یک عامل پیشگیری‌کننده شیمیایی برای سرطان ریه عمل کند.

بیشتر بخوانید: آب آوردن ریه، علائم، درمان و خطرات ناشی از ادم ریه

2.   سرطان مغز

آناتومی مغزی با تومور سرطانی که خواص سیر اثر درمانی بر آن دارد|سیوطب

از جمله خواص سیر ترکیبات ارگانو (گوگردی موجود در سیر) است که در از بین بردن سلول‌های گلیوبلاستوما، نوعی تومور مرگبار مغزی، موثر شناخته شده‌ است.

دانشمندان دانشگاه پزشکی کارولینای جنوبی در ژورنال Cancer گزارش دادند که سه ‌ترکیب ارگانو – DAS، DADS و DATS – در ریشه‌کن کردن سلول‌های سرطانی مغز کارایی نشان دادند، اما DATS ثابت کرد که موثرترین آن‌هاست.

این تحقیق وعده بزرگ ‌ترکیبات گیاهی را به عنوان داروی طبیعی برای کنترل رشد بدخیم سلول‌های تومور مغز انسان نشان می‌دهد. قبل از اعمال این استراتژی درمانی برای بیماران تومور مغزی، مطالعات بیشتری در مدل‌های حیوانی تومورهای مغزی مورد نیاز است.

بیشتر بخوانید: افزایش قدرت یادگیری مغز با 17 روش آسان، موثر برای همه افراد

3.   آرتروز هیپ

گروهی از دانشگاه کینگز کالج لندن و دانشگاه شرق آنگلیا گزارش دادند، زنانی که رژیم غذایی آن‌ها سرشار از سبزیجات پیازی بود، سطوح کمتری از آرتروز داشتند. نمونه‌هایی از سبزیجات پیازی عبارتند از سیر،تره‌فرنگی، موسیر، پیاز و راکیو. یافته‌های این مطالعه نه‌تنها تاثیر احتمالی رژیم غذایی بر نتایج آرتروز را برجسته می‌کند، بلکه پتانسیل نهفته در خواص سیر را برای درمان‌ این بیماری نشان می‌دهد.

این مطالعه طولانی مدت که شامل بیش از 1000 نمونه مورد بررسی بود، نشان داد کسانی که عادات غذایی آن‌ها شامل مقدار زیادی میوه و سبزیجات، به ویژه سیر بود، علائم کمتری از آرتروز اولیه در مفصل ران داشتند.

بیشتر بخوانید: خواص انبه برای پوست تا پیشگیری از سرطان

4.   یک آنتی‌بیوتیک قوی

بر اساس مطالعه‌ای که در مجله شیمی‌درمانی ضد میکروبی منتشر شد، دی آلیل سولفید یکی از خواص سیر، 100 برابر بیشتر از دو آنتی‌بیوتیک محبوب در مبارزه با باکتری کمپیلوباکتر مؤثر بود. باکتری کمپیلوباکتر یکی از شایع‌ترین علل عفونت‌های روده‌ای است. یکی از محققین ارشد از دانشگاه ایالتی واشنگتن، گفت: این کار برای من بسیار هیجان‌انگیز است، زیرا این ‌ترکیب، پتانسیل کاهش باکتری‌های بیماری‌زا در محیط و منابع غذایی را در خود دارد.

بیشتر بخوانید: خواص تخم گشنیز و تاثیر آن بر دیابت، مغز، قلب و دستگاه گوارش

5.   محافظت از قلب

خواص سیر و تاثیر درمانی آن بر آناتومی قلبی بیمار|سیوطب

محققان دانشکده پزشکی دانشگاه اموری دریافتند دی آلیل‌تری سولفید، جزء روغن سیر، به محافظت از قلب در طی عمل جراحی قلب و پس از حمله قلبی کمک می‌کند. آن‌ها همچنین معتقدند دی آلیل‌تری سولفید می‌تواند به عنوان درمانی برای نارسایی قلبی استفاده شود. بر اساس همین یافته‌ها گاز سولفید هیدروژن از قلب در برابر آسیب محافظت می‌کند. با این حال، این یک ‌ترکیب فرار است و ارائه آن به عنوان درمان دشوار خواهد بود.

به همین دلیل، دانشمندان تصمیم گرفتند بر روی دی آلیل‌تری سولفید، یکی از خواص سیر که در روغن آن یافت می‌شود، به عنوان راهی مطمئن‌تر برای رساندن مزایای سولفید هیدروژن به قلب تمرکز کنند. در آزمایش‌هایی که با استفاده از موش‌های آزمایشگاهی انجام شد، این تیم دریافت که پس از حمله قلبی، موش‌هایی که دی آلیل سولفید دریافت کرده بودند، در مقایسه با بقیه موش‌ها 61درصد کمتر آسیب قلبی در ناحیه در معرض خطر داشتند.

بیشتر بخوانید: اکو قلب و آشنایی با اصطلاحات و روش‌های انجام اکوکاردیوگرام

در مطالعه دیگری دانشمندان دریافتند که روغن سیر احتمال دارد به محافظت از بیماران دیابتی در برابر کاردیومیوپاتی کمک کند.

کاردیومیوپاتی علت اصلی مرگ در میان بیماران دیابتی به نظر می‌رسد. این یک بیماری مزمن میوکارد است که عضله قلب در آن به طور غیرطبیعی ضخیم، بزرگ یا سفت شده است.

این تیم به موش‌های آزمایشگاهی دیابتی روغن سیر یا روغن ذرت به عنوان تغذیه دادند. آن‌هایی که با روغن سیر تغذیه می‌شدند، در مقایسه با حیواناتی که با روغن ذرت تغذیه شده بودند، تغییرات قابل‌توجهی در ارتباط با محافظت در برابر آسیب قلبی را تجربه کردند. نویسندگان این مطالعه در خصوص خواص سیر نوشتند: روغن سیر دارای پتانسیل قابل‌توجهی برای محافظت از قلب در برابر کاردیومیوپاتی ناشی از دیابت است.

بیشتر بخوانید: تست نوار قلب و ۹ مرحله اندازه‌گیری ضربان قلب

6.    کلسترول و فشار خون بالا

شخصی که برای کنترل فشار خون و بررسی خواص سیر به پزشک مراجعه کرده است|سیوطب

محققان دانشگاه آنکارا اثرات مکمل عصاره سیر را بر پرونده چربی خون بیماران مبتلا به کلسترول خون بالا بررسی کردند. این مطالعه شامل 23 داوطلب بود که همگی دارای کلسترول بالا و 13 نفر از آن‌ها نیز فشار خون بالا داشتند. آن‌ها به دو گروه تقسیم شدند:

  • اثر خواص سیر بر گروه فشار خون طبیعی با کلسترول بالا
  • اثر خواص سیر بر گروه فشار خون بالا با کلسترول بالا

آن‌ها به مدت 4 ماه از مکمل‌های عصاره سیر استفاده کردند و به طور منظم از نظر پارامترهای چربی خون و همچنین عملکرد کلیه و کبد بررسی شدند. در پایان محققان به این نتیجه رسیدند: «مکمل عصاره سیر چربی خون را بهبود می‌بخشد، پتانسیل آنتی‌اکسیدانی خون را تقویت کرده و باعث کاهش قابل‌توجه فشار خون سیستولیک و دیاستولیک خواهد شد. همچنین منجر به کاهش سطح محصول اکسیداسیون (MDA) در نمونه‌های خون می‌شود که نشان‌دهنده کاهش واکنش‌های اکسیداسیون در بدن است.

بیشتر بخوانید: خواص چای سبز و نقش آن در کاهش خطر ابتلا به انواع سرطان

7.   سرطان پروستات

پزشکان در بخش اورولوژی بیمارستانی در چین، مطالعه‌ای را برای ارزیابی رابطه بین مصرف سبزیجات پیازی و خطر ابتلا به سرطان پروستات انجام دادند. نویسندگان مطالعه به این نتیجه رسیدند، کاهش خطر سرطان پروستات به خواص سیر، سبزیجات پیازچه‌ای و مصرف آن‌ها ارتباط دارد. این تیم همچنین اظهار داشت از آنجایی که مطالعات مرتبط زیادی وجود ندارد، مطالعات آینده‌ با طراحی بهتر و به میزان بیشتری باید برای تایید یافته‌های آن‌ها و تاثیر خواص سیر در کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات انجام شود.

بیشتر بخوانید: تفسیر آزمایش پروستات و تحلیل مقدار نامتعارف psa

8.   آسیب کبدی ناشی از الکل

آسیب کبدی ناشی از الکل به دلیل مصرف بیش از حد طولانی مدت نوشیدنی‌های الکلی شکل می‌گیرد. دانشمندان مؤسسه سم شناسی، دانشکده بهداشت عمومی، دانشگاه شاندونگ چین، می‌خواستند تعیین کنند که آیا دی آلیل دی سولفید (DADS)، یک ترکیب ارگانوسولفور مشتق شده از سیر، احتمال دارد اثرات محافظتی در برابر استرس اکسیداتیو ناشی از اتانول داشته باشد یا خیر.

محققان به این نتیجه رسیدند که یکی از خواص سیر به نام DADS به محافظت در برابر آسیب کبدی ناشی از اتانول کمک خواهد کرد.

بیشتر بخوانید :خواص زعفران برای بهبود مشکلات روحی، جسمی و درمان بیماری‌ها

9.   زایمان زودرس (نارس)

عفونت‌های میکروبی در دوران بارداری خطر زایمان زودرس را در زنان افزایش می‌دهد. دانشمندان بخش اپیدمیولوژی، موسسه بهداشت عمومی ‌نروژ، تاثیر غذاها بر عفونت‌های ضد میکروبی و خطر زایمان زودرس را بررسی کردند.

آن‌ها بر روی خواص سیر و میوه‌های خشک تمرکز کردند، زیرا جستجوی متون این دو غذا را دارای بیشترین امید برای کاهش خطر زایمان زودرس معرفی می‌کرد. این تیم مصرف میوه‌های خشک و سبزیجات پیازچه‌ای را در میان 18888 زن در گروه مادر و کودک نروژی مورد بررسی قرار دادند، که 5 درصد از آن‌ها (950 نفر) تحت PTD خود به خود (زایمان زودرس) قرار گرفتند.

نویسندگان مطالعه نتیجه گرفتند: «مصرف مواد غذایی حاوی ‌ترکیبات ضد میکروبی و پری بیوتیک برای کاهش خطر ابتلا به PTD خود به خودی مهم هستند. به طور خاص، خواص سیر و مصرف آن با خطر کلی کمتری ابتلا به PTD خود به خود را کاهش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: علائم زایمان، اولین نشانه‌هایی که خبر از مادر شدن می‌دهند

10.  خواص سیر و سرماخوردگی

مکمل‌های سیر برای تقویت عملکرد سیستم ایمنی شناخته شده‌اند. تیمی ‌از محققان اقامتگاه پزشکی خانواده سنت جوزف، ایندیانا، مطالعه‌ای با عنوان درمان سرماخوردگی در کودکان و بزرگسالان انجام دادند. یافته آن‌ها بیانگر استفاده پیشگیرانه از سیر موجب کاهش دفعات سرماخوردگی در بزرگسالان بود. استفاده پیشگیرانه به معنای استفاده منظم از آن برای جلوگیری از بیماری است.

در این مطالعه بزرگ ۱۲ هفته‌ای روشن شد که مصرف روزانه مکمل سیر در مقایسه با دارونما، تعداد سرماخوردگی‌ها را تا ۶۳ درصد کاهش می‌دهد. میانگین طول مدت علائم سرماخوردگی نیز 70درصد کاهش یافته و از 5 روز در گروه دارونما به تنها 1.5 روز در گروه سیر رسیده است.

مطالعه دیگری نشان داد که دوز بالای عصاره سیر  (2.56 گرم در روز) تعداد روزهای ابتلا به سرماخوردگی یا آنفولانزا را تا 61درصد کاهش می‎‌دهد. علیرغم فقدان شواهد قوی، اگر اغلب سرما می‌خورید، خواص سیر و افزودن آن به رژیم غذایی ارزش امتحان کردن را دارد.

اگرچه تحقیقاتی مبتنی بر اینکه بیشترین خواص سیر در حالت خام آن وجود دارد اما مطالعات دیگر مصرف کلی سبزیجات پیازچه‌ای را چه به صورت خام و چه پخته بررسی کرده‌ و فوایدی را یافته‌اند.

بیشتر بخوانید: خواص گل گاوزبان + نکاتی مهم در مورد مصرف این گیاه بی‌نظیر

یادداشت پایانی

سیر یک سبزی محبوب با خواص دارویی متنوع است. خواص سیر برای سلامت قلب و عروق، نشاط جسمی و جنسی، شناخت و مقاومت در برابر عفونت انکارناپذیر است. همچنین یکی دیگر از خواص سیر، خاصیت ضد پیری آن است که نیازمند تحقیقات جامع‌تری است.

سیر خام یا پخته به طور قابل‌اعتمادی کلسترول تام و لیپوپروتئین کم‌چگالی را کاهش می‌دهد، در حالی که لیپوپروتئین با چگالی بالا را افزایش می‌دهد. خواص سیر همچنین اثرات ضد سرطانی مختلفی دارد. مصرف روزانه (10 گرم یا بیشتر) با کاهش چشمگیر خطر ابتلا به سرطان پروستات، روده بزرگ و معده مرتبط است. همچنین می‌تواند باعث از دست دادن چربی و ترشح آدرنالین شود، هرچند به مقدار جزئی. به نظر می‌رسد سیر به میزانی سطح تری گلیسیرید را کاهش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: غذاهای کم کالری | ۱۳ غذا که به طرز شگفت‌آوری سیرکننده هستند

سیر را می‌توان به چندین شکل مصرف کرد: سیر خام، سیر کهنه، روغن سیر و سیر آب پز. سیر پخته‌شده آلئین را از ایجاد متابولیت‌های حاوی گوگرد باز می‌دارد و روغن سیر در حالی که به عنوان مکمل موثر است، سطح بالقوه بالایی از سمیت را دارد. تمام خواص سیر را می‌توان در سیر تازه یافت.

سیر باید له یا خرد شود (قبل از پختن) به منظور اطمینان از حداکثر تولید آلیسین، زیرا آلیسین مسئول بسیاری از خواص سیر و اثرات مفید آن است.سپاس از اینکه تا انتهای این مطلب با ما همراه بودید. سوالات خود را در این مورد با ما در میان بگذارید.

منبع
medicalnewstoday

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا